zap group mishpati logo

קבלן, זרקת פסולת בניין? תיפרד מהמשאית

המדינה החמירה באופן משמעותי את הסנקציות נגד קבלני בניין שמשליכים פסולת בשטח: מעונש מאסר ועד החרמת המשאית ומכירתה

22.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
קבלן, זרקת פסולת בניין? תיפרד מהמשאית

קבלני בניין שמשליכים פסולת בכמות גדולה בשטח מסתכנים לא רק בעונשי מאסר חמורים, אלא גם בכך שהמדינה תחרים את המשאית שלהם ואף תמכור אותה. זאת, בעקבות החמרה משמעותית בסנקציות המוטלות בנושא שנקבעה בשנים האחרונות על ידי המדינה.

על פי החוק הקיים, קבלני בניין נדרשים לפנות את הפסולת לאתרי הטמנה ולשלם על כך. אולם, רבים מהם אינם עושים זאת ומנסים להתחמק מחובה זו כדי לחסוך כספים. התוצאה קשה: מיליוני טונות של פסולת בנייה מושלכים בכל שנה בשטחים  פתוחים.

התופעה חמורה, בין היתר כיוון שחלק מהפסולת כולל לעתים חומרים רעילים שעלולים לחלחל אל מי התהום ולזהם אותם. לפיכך, החמירה מאוד המדינה את הענישה על השלכת פסולת בשטח, וזו כוללת, כאמור, עונשי מאסר חמורים לצד סנקציות כלכליות קשות.

מדובר בכתם שחור על קבלני בניין ובעלי משאיות, שמבקשים לזכות במכרזים ממשלתיים ועלולים להימצא בבעיה ממשית בעקבות זלזול בחוק השמירה על הניקיון

כתב אישום חמור ועונש מאסר של שלוש שנים

האופן המחמיר שבו מתייחסת המדינה לקבלנים שמשליכים פסולת בשטחים פתוחים בא לידי ביטוי גם בהחמרה משמעותית של הענישה. לצד האפשרות להחרים את המשאית ששימשה לביצוע העבירה, הוחמר עונש המאסר על ביצוע עבירה זו לשלוש שנות מאסר.

לקבלן הנחשד בביצוע עבירה זו ייפתח תיק פלילי, ובהמשך יוגש נגדו כתב אישום חמור. מדובר בכתם שחור על קבלני בניין ובעלי משאיות, שמבקשים לזכות במכרזים ממשלתיים ועלולים להימצא בבעיה ממשית בעקבות זלזול בחוק השמירה על הניקיון.

בנוסף לעונשי המאסר הכבדים, החוק מאפשר להטיל גם קנסות עצומים – גבוהים בהרבה לעומת העבר – על מי שמשליך פסולת ברשות הרבים. כך, על פי החוק, ניתן להטיל קנס בגין עבירה זו של כמעט חצי מיליון שקל ולהטיל על תאגיד קנס של כמעט מיליון שקל.

הקנסות הכבדים אינם נותרים בגדר אות מתה בחוק השמירה על הניקיון, וכך לדוגמה קבלן בניין וכמה משותפיו, שהורשעו לאחרונה בהשלכת פסולת בניין במרכז הארץ, ספגו קנס של 273 אלף שקל במצטבר, לצד חודשים ארוכים של עבודות שירות ומאסר על תנאי.

במקרה אחר נגזר ארבעה חודשי מאסר בפועל על קבלן שהשליך לנחל צלמון, הזורם לכנרת, פסולת המשמשת בתהליך הפקת שמן הזית. בשנת 2013 גזר בית משפט השלום בתל אביב מאסר של חודשיים לאדם שהפעיל אתר פסולת פיראטי ליד קניון איילון ברמת גן.

קבלן בניין או בעל משאית לפינוי פסולת איננו יכול להתגונן בטענה שהשליך את הפסולת בשטח הפרטי שלו, אלא אם פעל לגידורו

אסור להשליך פסולת גם בשטח פרטי לא מגודר

המחוקק רואה בחומרה השלכת פסולת לא רק לשטח ציבורי, אלא גם לשטח פרטי, ובלבד שאיננו מגודר וניתן לעבור בו. במסגרת החוק נקבע לא רק איסור על השלכת פסולת ברשות הרבים, אלא גם על השלכת פסולת מרשות הרבים לרשות היחיד.

ההגדרה של רשות הרבים בחוק היא רחבה מאוד וכוללת "כל מקום שהציבור רשאי להשתמש בו או לעבור בו או שהציבור משתמש או עובר בו למעשה". על פי הפסיקה, הגדרה זו כוללת גם שטח פרטי, אם הוא פתוח ולא מגודר ואפשר לעבור בו. המשמעות היא שקבלן בניין או בעל משאית לפינוי פסולת איננו יכול להתגונן בטענה שהשליך את הפסולת בשטח הפרטי שלו, אלא אם פעל לגידורו.

גם מי שמותיר את רכבו בשטח ציבורי לפרק זמן ממושך מסתכן בכך שהרשות המקומית תפנה את הרכב מהמקום, תמכור אותו ואף תדרשו מבעליו החזר הוצאות 

איסור חמור לא רק על השלכה של פסולת בניין

האיסור בחוק הוא לא רק על השלכת פסולת בניין ברשות הרבים, אלא רחב מאוד וכולל, בין היתר, איסור גם על השלכת גרוטאות, גזם, סמרטוטים, בדלי סיגריות, צמיגים ועוד. ככל שכמות הפסולת המושלכת משמעותית יותר, כך תהיה הענישה בהתאם.

במסגרת החוק קיים איסור על השלכת פסולת מרכב נוסע, וקיימת חזקה שככל שמושלכת פסולת מרכב נוסע – מי שביצע את העבירה היה בעליו, מה שעלול לגרום לשלילה מנהלית של רשיון הרכב ואף לחילוטו במקרה של ביצוע עבירה נוספת תוך שלוש שנים.

יצוין כי החוק מרחיב את ההגדרה של השלכת פסולת להיבטים נוספים של זיהום המרחב הציבורי. כך למשל, הוא אוסר על הפצת ריחות עזים ועשן ואוסר על ביצוע ציורים וחריטות במרחב הציבורי ועל הדבקת מודעות.

חשוב לציין, שאם הודבקה עבורכם למשל מודעה בשטח ציבורי - קיימת בחוק חזקה משפטית שאתם אחראים לכך ואתם עלולים לספוג עונשים כבדים. עוד קובע החוק איסור להשאיר גרוטאות במרחב הציבורי למשך פרק זמן של יותר מ-60 יום. מי שמותיר את רכבו בשטח ציבורי לפרק זמן ממושך יותר מסתכן בכך שהרשות המקומית תפנה את הרכב מהמקום, תמכור אותו ואף תדרשו מבעליו החזר הוצאות על פעולות אלו.

ליווי משפטי הולם עשוי להיות ההבדל בסופו של דבר בין סגירת התיק לבין סנקציות חמורות בגין הפרת החוק

החשיבות שיש לליווי קבלנים ובעלי משאיות על ידי עורך דין

אם אתם קבלנים או בעלי משאיות ואתם חשודים בהשלכת פסולת בהיקף משמעותי, אל תקלו בכך ראש בשום אופן, על רקע ההחמרה שחלה בענישה בנושא זה בשנים האחרונות.

קבלן, זרקת פסולת בניין? תיפרד מהמשאית(1)

עקב הסנקציות הקשות שעלולות להיות מוטלות עליכם, יש חשיבות רבה בליווי צמוד של עורך דין כבר בשלבים הראשונים של ההליך, ועורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא יכול להשפיע על גורל התיק כבר בשלב מוקדם, בין אם מדובר בייצוג בשימוע, ליווי בחקירה או ייצוג בבית המשפט. ליווי משפטי הולם עשוי להיות ההבדל בסופו של דבר בין סגירת התיק לבין סנקציות חמורות בגין הפרת החוק.

הכותב, שהינו בעל ניסיון רב בליווי קבלנים ובעלי משאיות החשודים בביצוע עבירות איכות הסביבה, מילא במשך 30 שנים תפקידים מרכזיים בתחומי החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ועסק רבות גם באכיפת עבירות איכות הסביבה 

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה