zap group mishpati logo

כל מה שחשוב לדעת על מזונות ילדים והשיקולים בקביעתם

בין אם אתם מצויים בהליך גירושין ובין אם כבר חתמתם על הסכם, יש שיקולים רבים בקביעת מזונות הילדים ונסיבות שונות המצדיקות את הפחתתם. מדריך

27.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
כל מה שחשוב לדעת על מזונות ילדים והשיקולים בקביעתם

גיל ונעה התגרשו לפני שנתיים. הליך הגירושין היה מהיר. שניהם ביקשו להתגרש בהסכמה ולא היו ביניהם מלחמות משפטיות. חלוקת הרכוש, גובה דמי המזונות, המשמורת על הילדים – כל אלה היו ברורים ומוסכמים על שניהם. הוסכם שנעה תהיה משמורנית של ילדיהם מאחר שגיל הרבה בנסיעות לחו"ל בשל עבודתו. הסדרי השהות של הילדים ודמי המזונות נקבעו אף הם בהתאם.

לימים, גיל עזב את מקום העבודה שלו והתחיל לעבוד מהבית. הכנסותיו ירדו בעשרים אחוזים, וגעגועיו לילדים גברו. הם התחילו לשהות אצלו הרבה מעבר לזמני השהות שנקבעו בהסכם הגירושין, אבל סכום המזונות נותר כשהיה והוא חש כי הנטל הכלכלי עליו אינו הוגן.

גיל הגיע למשרדנו מבולבל. מצד אחד, הוא רצה לשמור על מערכת היחסים התקינה עם נעה, משום שידע שהדבר האחרון שהיא מצפה לו הוא הבקשה שלו לשנות את ההסכמות שהגיעו אליהן בעת הגירושין. מצד שני, הוא ביקש לבדוק את האפשרות לפתוח את הסכם הגירושין, לדרוש משמורת משותפת ולבקש להפחית את דמי המזונות.

סכום המזונות נקבע לפי פרמטרים שונים כמו גיל הילדים, זמני השהות אצל ההורים וגובה ההכנסות של כל אחד מההורים

מה כוללים דמי מזונות ילדים ומהי מטרתם?

כדי לבחון את האפשרויות העומדות בפני מי שמבקשים לשנות את גובה דמי המזונות - להפחית או להעלות אותם - יש להבין את מטרתם ואת השיקולים בקביעת גובהם. סכום המזונות נקבע לפי פרמטרים שונים כמו גיל הילדים (ייתכן למשל, שהסכום יהיה דיפרנציאלי ויפחת או יגדל עם השנים בהתאם לצרכים המשתנים), זמני השהות אצל ההורים וגובה ההכנסות של כל אחד מההורים – הן זה המקבל את דמי המזונות והן זה הנדרש לשלם אותם.

האם ניתן להפחית דמי מזונות לאחר שכבר נקבעו בהסכם גירושין?

אכן! צורכי הילדים, כמו גם הכנסות ההורים ונסיבות החיים, עשויים להשתנות בעבור זמן, ובהחלט קיימות עילות ונסיבות המצדיקות הגשת תביעה לבית המשפט לצורך הפחתת ולעתים העלאת גובה דמי המזונות.

דיון בבקשות לפתיחת הסכמי גירושין קיימים ובהפחתת סכום המזונות נעשה רק כאשר ברור כי השינוי שחל בנסיבות הכלכליות מאז חתימת ההסכם הוא שינוי מהותי

אילו עילות יש לתביעה להפחתת מזונות?

הערכאות המשפטיות, הנסמכות על החוק והפסיקה, נוטות לדון בבקשות לפתיחת הסכמי גירושין קיימים ובהפחתת סכום המזונות רק כאשר ברור כי השינוי שחל בנסיבות הכלכליות מאז חתימת ההסכם הוא שינוי מהותי. שינוי מהותי בנסיבות כלכליות מתייחס למקרה שבו הכנסות האב ירדו באופן משמעותי בשל אובדן מקום עבודה, או בשל מצב בריאותי בלתי הפיך שאינו מאפשר לו להמשיך לעבוד באותו היקף כמו בעבר. אז בהחלט יש מקום לבקש מבית המשפט שיאשר הפחתה בדמי המזונות.

גם שינוי מהותי בזמני השהייה של הילדים יכול לשמש בסיס לתביעה להפחתת מזונות. כמו במקרה של גיל ונעה, העובדה שבפועל הילדים שוהים אצל האב הרבה מעבר לזמני השהייה הפורמליים, פירושה שההוצאות שלו עליהם גדלו, בעוד שהוצאותיה של נעה קטנו.

אם האם עברה להתגורר עם בן זוג חדש והוא חולק עימה את הוצאות המגורים והמחיה, עומדת לרשות האב הזכות לדרוש הפחתה של דמי המזונות

האם שינוי נסיבות במצב האם יכול גם הוא להוות בסיס להפחתת מזונות?

אם הכנסות האם עלו בצורה משמעותית בשל עבודה או ירושה, או שהיא עברה להתגורר עם בן זוג חדש והוא חולק עימה את הוצאות המגורים והמחיה, אזי בהחלט עומדת לרשות האב הזכות לדרוש הפחתה של דמי המזונות, ובית המשפט עשוי לראות בכך עילה מוצדקת ולאשר את בקשתו.

מומלץ לגשת לייעוץ משפטי ראשוני כדי לבדוק את האפשרויות השונות העומדות בפניך להפחתת דמי המזונות עקב שינוי נסיבות

האם פסיקת העליון בנושא משמורת משותפת מהווה עילה מוצדקת להפחתת דמי מזונות?

פסיקת העליון (בע"מ 919/15) קבעה כי "בגילאי 6-15 חבים שני ההורים באופן שווה במזונות ילדיהם מדין צדקה, תוך שהחלוקה ביניהם תיקבע על פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה, בנתון לחלוקת המשמורת הפיזית בפועל ובשים לב למכלול נסיבות המקרה".

מהפסיקה שנוצרה בערכאות הנמוכות בעקבות פסיקה זו של העליון, הנחשבת למהפכנית, עולה בבירור כי ערכאות אלו אינן ממהרות ליישם את פסיקת העליון רטרואקטיבית על הסכמי גירושין שכבר נחתמו.

לדוגמה, בהחלטה שהתקבלה לאחרונה בתיק תביעה לביטול מזונות, שבו ייצגנו את האישה שטענה שאין להפחית את מזונות, בית המשפט לענייני משפחה קיבל את טענתה ודחה את טענת האב שהסתמכה על פסיקת העליון לעיל. הוא קבע כי מזונות הילדים לא יופחתו ברוח פסיקת העליון על אף שינוי הנסיבות.

כל מה שחשוב לדעת על מזונות ילדים והשיקולים בקביעתם(1)

עם זאת, עקרונות הפסיקה של העליון לעיל בהחלט מחלחלים מטה, ושינוי מהותי בזמני השהות של הילדים בפועל (משמורת משותפת בפועל, למרות שבאופן פורמלי האם היא המשמורנית), יחד עם שינוי מהותי בהכנסות האב או האם, עשויים בהחלט להתקבל על ידי הערכאות השונות כשינוי נסיבות מהותי, המצדיק פתיחת הסכם גירושין ושינוי גובה דמי המזונות ואף המשמורת. לכן, מומלץ לגשת לייעוץ משפטי ראשוני כדי לבדוק את האפשרויות השונות העומדות בפניך להפחתת דמי המזונות עקב שינוי נסיבות.

עו"ד רויטל (טלי) מגל מתמחה בדיני משפחה ובליווי הליכי גירושין, שמטרתם מיקסום הזכויות שלך, אך באופן שאינו פוגע בך ובילדיך ומנציח ללא צורך את הסכסוך עם בן/בת הזוג לשעבר

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

עורכת הדין רויטל (טלי) מגל, בעלת ניסיון של למעלה מ- 20 שנות פעילות. מלווה, מייעצת ומייצגת את לקוחותיה בכל הערכאות המשפטיות. עורכת הדין מגל מעניקה את שירותיה המשפטיים בתחומי: משפחה, ירושות וצוואות והוצל"פ. כמו כן, עו"ד מגל מתמנה כאפוטרופוס ומטפלת בקפדנות ובחמלה בענייניהם של מי שאיבדו את היכולת לדאוג לגופם ו/או לרכושם.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה