zap group mishpati logo

בדיקת פוליגרף לגילוי בגידה

חושדים שבן/ בת הזוג בוגדים בכם? מעוניינים לברר זאת במסגרת הליך גירושין? בדיקת פוליגרף תאפשר לכם לקבל הוכחה חותכת אחת ולתמיד

29.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
בדיקת פוליגרף לגילוי בגידה

חשד לבגידה עלול להיות מקור לשבר חמור ביחסים בין בני זוג, שממנו קשה להתאושש ולשקם חזרה את האמון. במקרה שבו אחד הצדדים חושד בשני ומאשים אותו בבגידה, התגובה הנפוצה תהיה הכחשה, אך כמעט שאין דרך לדעת בוודאות אם מדובר באמת או בניסיון נואש להתחמק. למעשה, הדרך היחידה לקבל מושג אמיתי אם בן או בת הזוג דוברים אמת או שקר היא לדרוש מהם לעבור בדיקת פוליגרף לאימות גרסתם.

בדיקת הפוליגרף נעשית במכשיר הקרוי גם מכונת אמת. המכשיר נמצא בשימוש של רשויות החוק והאכיפה, משרדים ממשלתיים-בטחוניים וכן משרדי פוליגרף פרטיים, בהם ניתן להשתמש בו, בין היתר, על מנת ליישב סכסוכים, מחלוקות וויכוחים. כשם שמעיד עליו שמו, מאפשר המכשיר לבודק הפוליגרף לגלות אם הנבדק דובר אמת או שקר. אמנם לא ניתן לבסס כיום עניין משפטי אך ורק על תוצאותיה של בדיקת הפוליגרף, אך הן בהחלט עשויות לסייע לצדדים להבין את המצב לאשורו ולקבל החלטות בהתאם.

בחלק מהמקרים, בן הזוג הנבגד כלל לא יבחין שמשהו אינו כשורה, אך לעתים ניתן לזהות סימנים שעשויים להעיד על כך שבן הזוג אכן בוגד בכם

כיצד תדעו אם בן הזוג בוגד בכם?

מעשה הבגידה עשוי להיות תולדה של גורמים שונים – בעיות בזוגיות עצמה, מניעים פסיכולוגיים או התנהגותיים ועוד. בחלק מהמקרים, בן הזוג הנבגד כלל לא יבחין שמשהו אינו כשורה, אך לעתים ניתן לזהות סימנים שעשויים להעיד על כך שבן הזוג אכן בוגד בכם.

אחד הסימנים הברורים היותר הוא תחושת התרחקות, חוסר אינטימיות וחוסר רצון לקיים יחסי מין. גם חוסר ריכוז, עצבנות לא אופיינית ואפילו תוקפנות יכולים להעיד על רומן שמתנהל מאחורי גבכם, בעיקר אם נדמה שבן הזוג מתחיל להסתיר מכם דברים, להיצמד למכשיר הסמארטפון שלו או להחליף סיסמאות לאתרים ורשתות חברתיות. בחלק גדול מהמקרים פשוט תהיה לכם תחושת בטן שלא תוכלו להסביר, ואולי אף תמהרו לבטל אותה. אך הסטטיסטיקה מראה כי פעמים רבות, דווקא מה שלא תוכלו להסביר כיותר מ"תחושה", יתברר בסופו של דבר כנכון.

על פי פסיקת בית המשפט העליון, יכולים בני זוג הנמצאים בהליך גירושים, בו אחד מהם מעלה כלפי השני טענת בגידה, להסכים על הכרעת הסכסוך ביניהם בהתאם לתוצאות בדיקת פוליגרף

למה לפנות לבדיקת פוליגרף?

כאשר נוצר חוסר אמון בין בני זוג ועלה חשד לבגידה, בדיקת פוליגרף היא, כאמור, הדרך היחידה בה יכול הצד המאשים להבין אם הגירסה שמסר לו בן הזוג היא אמת הוא שקר. מעבר לידיעה הברורה שתושג בעקבות הבדיקה, יאפשרו תוצאותיה לצד הנבגד לבסס עילה להגשת תביעת גירושין וישפיעו על התנהלות ההליכים בהמשך.

על פי פסיקת בית המשפט העליון, יכולים בני זוג הנמצאים בהליך גירושים, בו אחד מהם מעלה כלפי השני טענת בגידה, להסכים על הכרעת הסכסוך ביניהם בהתאם לתוצאות בדיקת פוליגרף. במקרה כזה, תגבר הסכמה זו על הראיות ובתי הדין יידרשו לכבדה, כל עוד יתקיימו שני תנאים:

  • הבדיקה תיערך בהסכמה מלאה של שני הצדדים, אשר יתחייבו לקבל את תוצאותיה.
  • תוצאות הבדיקה, בהתאם לפיענוח בודק הפוליגרף, יהיו חד משמעיות.

חשוב לציין שאם אחד הצדדים בלבד מעוניין בביצוע בדיקת פוליגרף, רשאי הצד השני לסרב לכך, אך יש להביא בחשבון שסירוב לביצוע הבדיקה יכול לשמש כנגדו במסגרת ההליך המשפטי, שכן עורך הדין של הצד השני עלול לטעון כי הסירוב מעיד על אשמתו.

לאחר ניתוח תוצאות בדיקת הפוליגרף, יימסרו תוצאותיה לצדדים. אמינות הבדיקה נחשבת לגבוהה מאוד - 90%-95%, ולכן יוכלו הצדדים לקבל הוכחה חותכת ולהסיק מה יהיו צעדיהם בעתיד

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקת הפוליגרף מבוססת על סקירת מדדים פיזיולוגיים שונים שעשויים להיווצר בעקבות אמירת אמת או שקר. לצורך ביצוע הבדיקה מחובר הנבדק אל המכשיר ונשאל שורה של שאלות עליהן חוזר הבודק מספר פעמים. בתחילת הבדיקה ישתמש הבודק במספר שאלות כלליות לצורך ביסוס הדפוסים האופייניים לנבדק. לאחריהן יישאל הנבדק שאלות רלוונטיות לנושא הבדיקה. יש לציין כי מעבר לשאלות הכלליות, כל שאר השאלות יעסקו אך ורק בבגידה עצמה ויעברו טרם הבדיקה את אישור שני הצדדים.

בדיקת פוליגרף לגילוי בגידה(1)

לאור הסיטואציה הנפיצה והתחושות הקשות בין בני הזוג, יקפיד הבוחן על דיסקרטיות, ידאג לנהל את ההליך במלוא הרגישות והמקצועיות ויעניק לנבדק תחושה של רוגע וביטחון. לאחר ניתוח תוצאות הבדיקה, יימסרו תוצאותיה לצדדים. כיוון שאמינות הבדיקה נחשבת לגבוהה מאוד, ועומדת על 90%-95%, יוכלו הצדדים לקבל הוכחה חותכת ולהסיק בעקבותיה מה יהיו צעדיהם בעתיד.

ראמז גאנם הוא חוקר פרטי ובודק פוליגרף מוסמך, מייסד ומנהל מכון הפוליגרף RMZ

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים