zap group mishpati logo

איך פותחים עוסק מורשה ופטור בימי קורונה?

למרות שעסקים רבים נאבקים לשרוד בתקופה האחרונה, ישראלים רבים מעוניינים לפתוח עסק ולהתפרנס מתחום עיסוקם. איך פותחים עוסק מורשה בזמן שרוב לשכות מס ההכנסה סגורות וכיצד נמנעים מהסתבכות מיותרת עם רשויות המס בישראל? מדריך

31.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
איך פותחים עוסק מורשה ופטור בימי קורונה?

בחודשים האחרונים חווינו שינויים בתחומים רבים בחיינו, ונראה שהמציאות כפי שהכרנו השתנתה לחלוטין. אך יש תחומים שעדיין לא נעשה בהם כל שינוי, ולמרות שמשרדי הממשלה לא פועלים כרגיל, אזרחי המדינה נדרשים לעמוד בחוקים והתקנות כרגיל. רשויות המסים הן בבחינת תחנת חובה עבור מי שרוצים לפתוח עסק, גם בימי קורונה, למרות שלשכות המס והביטוח הלאומי סגורות או פועלות במתכונת מצומצמת.

התחנה הראשונה תהיה מע"מ, שם צריך למלא טופס מס' 821, לצרף צילום תעודת זהות ואישור ניהול חשבון או צ'ק מבוטל

מהן הפעולות שיש לעשות כדי לפתוח עוסק מורשה או עוסק פטור?

כדי לפתוח עוסק מורשה או עוסק פטור, יש לפנות לשלוש רשויות: מס ערך מוסף (מע"מ), מס הכנסה וביטוח לאומי. התחנה הראשונה תהיה מע"מ, שם צריך למלא טופס מס' 821, לצרף צילום תעודת זהות ואישור ניהול חשבון או צ'ק מבוטל. אם שוכרים משרד, יש לצרף חוזה שכירות ותעודה המעידה על העיסוק אם יש. אחרי שפתחתם תיק במע"מ, יש לפתוח תיק במס הכנסה בצירוף אותם טפסים שהגשתם במע"מ ולמלא טופס פתיחת תיק. חשוב לפתוח את התיק בלשכת המס הקרובה למקום מגוריכם.

בביטוח הלאומי נדרשים אותם טפסים. במקרה שאתם עובדים במשולב כשכירים ועצמאיים, יש להצהיר על כך בביטוח הלאומי, כיוון שיגבה מכם תשלום ביטוח לאומי גם כשכירים וגם כעצמאיים. בביטוח הלאומי תקבלו פנקס עם שוברים חודשיים של דמי הביטוח הלאומי אותם יש לשלם בדואר. מומלץ לעשות הוראת קבע שתחסוך מכם את ההגעה לדואר בכל חודש וכך גם לא תשכחו לשלם ותימנעו מקנסות. אם גבו מכם יותר מהתעריף שהייתם אמורים לשלם (בהתאם להכנסותיכם), תקבלו החזר לאחר שתגישו את הדו"ח השנתי למס הכנסה.

רואה חשבון מייצג יכול לפתוח תיק דרך המערכת הממוחשבת של רשות המסים והביטוח הלאומי. המייצג או המייצגת יודעים בדיוק אילו טפסים נדרשים וגם מקבלים עדכונים ודרישות מהרשויות עבורכם

משרדי הרשויות סגורים, איך בכל זאת אפשר לפתוח תיק?

יש מספר אפשרויות לפתוח תיקי עוסק מורשה ופטור, גם כשהמשרדים סגורים לקבלת קהל. האפשרות הראשונה היא פתיחת תיק דרך מייצג  - רואה חשבון שיכול לפתוח תיק דרך המערכת הממוחשבת של רשות המסים והביטוח הלאומי. המייצג או המייצגת יודעים בדיוק אילו טפסים נדרשים וגם מקבלים עדכונים ודרישות מהרשויות עבורכם.

דרך נוספת היא מערכת מפ"ל - המערכת הדיגיטלית של רשות המסים. מערכת זו מאפשרת לפתוח תיק עוסק מורשה או פטור אונליין, כאשר הטפסים הנדרשים נמצאים במערכת. באתר מע"מ אפשר לקבל מראש את רשימת המסמכים הנדרשים.

האפשרות השלישית היא לנסות להצטייד מראש בכל הטפסים הנדרשים ולהגיש אותם דרך פקיד השומה. ברשויות המס ניתן להגיש טפסים בלבד, אך הביאו בחשבון שאין מענה לשאלות או הדרכה ולא תוכלו לדעת אם הגשתם את כל הטפסים כהלכה והאם הם תקינים.

אפשר להתחיל בעוסק פטור אם אין לכם הערכה לגבי ההכנסות הצפויות. אם במקרה תעברו את תקרת ההכנסות, אפשר לעבור במהלך השנה לעוסק מורשה אבל לא להפך

מה עדיף לפתוח, עוסק מורשה או פטור?

כל מקרה לגופו, אך יש מקצועות שגם אם רוצים לא ניתן לפתוח אותם כעוסק פטור. אלה הם המקצועות החופשיים כמו רואה חשבון או עורך דין. את הרשימה המלאה של מקצועות שלא ניתן לפתוח כתיק עוסק פטור אפשר למצוא באתר מע"מ.

קשה מאוד לתת תשובה אחידה לכל המקרים, אבל אפשר להתחיל בעוסק פטור אם אין לכם הערכה לגבי ההכנסות הצפויות, ואם במקרה תעברו את תקרת ההכנסות, אפשר לעבור במהלך השנה לעוסק מורשה (אבל לא להפך). תמיד כדאי להתייעץ עם רו"ח מנוסה בתחום של עוסקים מורשים ופטורים.

עוסק מורשה ופטור חייבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה עד 30 באפריל מדי שנה. מייצג יכול להגיש את הדו"ח במהלך כל השנה וכמובן למלא את הדו"ח ולהגישו עבורכם

מה דורשות רשויות המס מעוסק פטור או מורשה? 

הדרישות מתחלקות לחובת דיווח ולחובת תשלום. עוסק מורשה ועוסק פטור חייבים להגיש דו"חות למע"מ ולמס הכנסה.

עוסק מורשה צריך לדווח למע"מ כל חודש או חודשיים על מחזור העסקאות שלו, על פי מה שנקבע לו במע"מ. עוסק פטור לא צריך לדווח למע"מ במהלך השנה, אך הוא צריך להגיש בחודש ינואר מדי שנה הצהרת עוסק פטור שבה הוא מצהיר על סך הכנסותיו במהלך השנה.

עוסק מורשה ופטור חייבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה עד 30 באפריל מדי שנה. מייצג יכול להגיש את הדו"ח במהלך כל השנה וכמובן למלא עבורכם את הדו"ח ולהגיש את כל המסמכים או הדרישות הנלוות כמו לדוגמה, הוצאות מוכרות. 

דו"ח נוסף שעוסק מורשה או פטור יתבקשו למלא הוא הצהרת הון. דו"ח זה הוא דין וחשבון על הנכסים וההתחייבויות שלכם לשנה מסוימת אך חשוב לציין שלא כל שנה נדרשים לדווח על הצהרת הון אלא בעיקר בפתיחת עסק חדש ואחת לכמה שנים, בהתאם להחלטת רשויות המס. לגבי חובת התשלום, עוסק מורשה חייב כמובן בתשלום מע"מ על עסקאות. עוסק פטור, כשמו כן, אינו יכול לתבוע או לקזז מע"מ.  

עוסק מורשה ועוסק פטור חייבים בתשלום מקדמות. ברגע שפתחתם תיק במס הכנסה, תקבלו שוברים לתשלום מקדמות. סכום המקדמות נקבע בהתאם לצפי הכנסות שדיווחתם שלדעתכם תרוויחו בעת פתיחת התיק וניתן לשלם אותן כל חודש או חודשיים. בדרך כלל גובה המקדמות ייקבע כאחוז מתוך המחזור או כסכום קבוע. אם אתם חושבים שלא תגיעו לחבות המס, אפשר לבטל את המקדמות, אבל אם ביטלתם את המקדמות ולא היתה לכך הצדקה, תקבלו קנס שלא ניתן לביטול.

איך פותחים עוסק מורשה ופטור בימי קורונה?(1)

דרך נוספת לתשלום המס היא ניכוי מס במקור, שהוא סוג של מקדמה על חשבון המס. מס הכנסה קובע כי מכל תשלום שמישהו משלם לכם, יש לנכות אחוז מסוים ובסוף השנה מקבלים אישור על כל הניכויים שנוכו ומגישים את זה בדו"ח השנתי. ברגע שמגישים את הדו"ח השנתי, תקבלו את המס העודף בחזרה במידה שקיים.

לסיכום, גם בימים אלה, שבהם אנו חווים שינויים רבים, ההתנהלות מול רשויות המסים נותרה כשהיתה. כדי להימנע מטעויות, בלבול ובזבוז זמן, מומלץ להיעזר במייצג או מייצגת האמונים על ההתנהלות הנכונה מול רשויות המס גם בתקופה זו.

רו"ח מירי כהן, בעלת משרד רו"ח המספק שירותי ראיית חשבון והנהלת חשבונות. מתמחה בעסק פטור ומורשה וחברות קטנות

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • סקירה: מה קורה בענף הנדל"ן לאור מגפת הקורונה?

    סקירה: מה קורה בענף הנדל"ן לאור מגפת הקורונה?

    נגיף הקורונה פוגע כידוע לא רק בבריאות שלנו אלא גם במשק. הפגיעה של מגפת הקורונה בענף הנדל"ן היא משמעותית לכל המעורבים, החל מהקבלנים, דרך רוכשי הדירות החדשות ועד בעלי נכסים ואפילו לשוכרים. לאן צועד הענף, מה קורה כרגע ומה אפשר לעשות? כל הפרטים
    7 דק'
  • מס רכוש – מהו ומתי מוטל?

    מס רכוש – מהו ומתי מוטל?

    מס רכוש מוטל על קרקע פנויה שאינה קרקע חקלאית. בשנת 2000 בוטל מס רכוש, ומאז לא מחייבים נישומים במס רכוש
    3 דק'
  • איך לקבל שירות טוב יותר מרואה החשבון שלך?

    איך לקבל שירות טוב יותר מרואה החשבון שלך?

    מרבית בעלי העסקים סבורים כי תפקידו של רואה החשבון מסתכם בתיעוד ההכנסות וההוצאות השוטפות של העסק ובהנפקת דו"ח שנתי. למעשה, זהו תפקיד מנהלי החשבונות. לא הרבה יודעים על הערך המוסף שרואי החשבון יכולים לתרום לשורת הרווח של העסק הודות לידע ולניסיון שצברו. רו"ח אושר קידר מסביר כיצד ניתן לקבל שירות כזה מרואי החשבון שלנו
    4 דק'