zap group mishpati logo

כל מה שרציתם לדעת על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים וסמכותו לשלול רשיון

מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובאילו נסיבות נהגים מופנים אליו? כיצד להתכונן לבדיקה במכון ומהי הדרך הנכונה לערער על החלטת המכון? על שאלות אלו ורבות אחרות, בכתבה הבאה

מאת: עו"ד רון הינדי, עו"ד עופר קליין
03.01.21
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
כל מה שרציתם לדעת על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים וסמכותו לשלול רשיון

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) הוא "הרופא המוסמך" לביצוע בדיקות כשירות בריאותית לנהגים המופנים על ידי רשות הרישוי, רופאים או גופי ציבור נוספים.

מטרת בדיקות המכון היא איתור מוקדם של ליקויי בריאות העשויים לפגוע בכושר הנהיגה של אדם, עד כדי שיהווה סכנה לציבור. כושר נהיגה לקוי משמעותו שאותו נהג משתייך לקבוצת סיכון בעלת סיכוי גבוה להיות מעורב בתאונת דרכים.

לרשות הרישוי מותר לפסול רשיון של אדם בגלל כושר נהיגה לקוי. הרשות גם יכולה להחליט שלא לתת מראש רשיון למי שכושר הנהיגה שלו לקוי

האם בעקבות בדיקת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ייתכן שרשיון הנהיגה ייפסל?

אכן כן. לפי סעיף 51 בפקודת התעבורה, לרשות הרישוי מותר לפסול רשיון של אדם בגלל כושר נהיגה לקוי. הרשות גם יכולה להחליט שלא לתת מראש רשיון למי שכושר הנהיגה שלו לקוי. הגוף אשר ממונה על הקביעה מיהו נהג בעל כושר נהיגה לקוי הוא המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בסוף הבדיקה, המכון מספק חוות דעת והמלצות מקצועיות בנוגע לכשירותו הרפואית של הנהג להמשיך לנהוג. במרבית המקרים משרד הרישוי נוטה לקבל באופן מלא את ההמלצות.

רשות הרישוי שולחת נהגים לבדיקה במכון הרפואי כחלק מנהלים שגרתיים. לדוגמה: קשישים שנמצאים במצב בריאותי שעלול להשפיע על יכולת הנהיגה שלהם

מהן הסיבות להפניית נהג לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

בית המשפט לתעבורה או משרד הרישוי יכולים להורות על הפניית נהג לבדיקה במכון בגלל סיבות שונות. נפרט כאן את המרכזיות שבהן:

  • נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים ובית המשפט התרשם שהסיבה לתאונה היא מצבו הבריאותי של הנהג האשם.
  • נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית.
  • נהג שהינו עבריין מועד ושיש לו מקרים רבים של תאונות דרכים ו/או עבירות תנועה.
  • ביצוע של עבירות תנועה חמורות כגון נהיגה בשיכרות, נהיגה תחת השפעת סמים, ובמקרים של הרשעה ופסילת רשיון לתקופה ארוכה.

יש גם מקרים שבהם רשות הרישוי תשלח נהג לבדיקה במכון כחלק מנהלים שגרתיים, כמו לדוגמה:

  • בכל מקרה של הגשת בקשה לקבלת רשיון עבור רכב כבד או רכב ציבורי.
  • קשישים שנמצאים במצב בריאותי שעלול להשפיע על יכולת הנהיגה שלהם.
  • נכים בעלי בעיה בריאותית שעלולה להשפיע על יכולות הנהיגה שלהם.
  • אנשים שסובלים מבעיות בריאותיות שונות שיכולות להשפיע על כושר הנהיגה שלהם, כמו: בעיות לב, אפילפסיה, סיכון גבוה לשבץ, בעיות ראיה, ועוד.
  • אנשים עם בעיות פסיכולוגיות חמורות, שעלולות להשפיע לרעה על יכולת הנהיגה שלהם.

נהג שמתייצב במכון יעבור בדיקות רלבנטיות אצל רופאים או פסיכולוגים מתאימים. במקרים מסוימים המכון יכול להפנות את הנהג לבדיקות נוספות במכונים חיצוניים ואצל רופאים מומחים מוסמכים

מהן הבדיקות הנערכות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

תפקידו של המכון הרפואי הוא, כאמור, לזהות נהגים שיש להם סיכוי גבוה להיות מעורבים בתאונות דרכים. הנהג שמתייצב במכון יעבור את הבדיקות הרלבנטיות אצל הרופאים או הפסיכולוגים המתאימים. במקרים מסוימים המכון יכול להפנות את הנהג לבדיקות נוספות במכונים חיצוניים ואצל רופאים מומחים מוסמכים. על בסיס הבדיקות הללו המכון יוציא חוות דעת ויעביר לרשות הרישוי המלצה בעניין הכשירות הרפואית לנהיגה.  

במידה שרשות הרישוי החליטה לפסול את רשיון בהתבסס על המלצת המכון, בסיום התקופה שנקבעה על ידי משרד הרישוי לפסילה או סירוב לקבלת רשיון נהיגה, רשאי הנהג לפנות למשרד הרישוי בבקשה נוספת לקבלת רשיון הנהיגה. הוא יישלח לבדיקות נוספות במכון הרפואי ובמידה שתתקבל המלצה חיובית, ייתכן שמשרד הרישוי יקבל את ההמלצה ויורה על השבת רשיון הנהיגה.

יש לא מעט מקרים שבהם נשלל רשיון הנהיגה למרות שאין הצדקה ממשית לכך, ואם הנהג היה מיוצג על ידי עו"ד לדיני תעבורה טרם הבדיקות, קיים סיכוי טוב כי ניתן היה למנוע את שלילת הרשיון

מדוע חשוב לקבל ליווי משפטי לפני ובמהלך בדיקות במכון הרפואי?

לעורך דין המתמחה בליווי וייצוג נהגים בפני המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יש את הידע והניסיון כיצד להכין את הנבדק לבדיקות הרפואיות השונות, לסייע לו בהכנת המסמכים הרפואיים ולהדריך אותו באופן המקצועי ביותר כיצד להתמודד באופן מיטבי עם כל שלבי ההליך שעליו לעבור. יש לא מעט מקרים שבהם נשלל רשיון הנהיגה למרות שאין הצדקה ממשית לכך, ואם הנהג היה מיוצג על ידי עורך דין לדיני תעבורה טרם הבדיקות, קיים סיכוי טוב כי ניתן היה למנוע את שלילת הרשיון.

ועדת ערר של המרב"ד הא מנגנון בקרה על המלצות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובסמכותה להותיר את ההמלצות על כנן, לשנותן או לבטלן

כיצד ניתן לערער על החלטת משרד הרישוי לפסול רשיון בעקבות בדיקת המכון הרפואי?

ניתן לערער על החלטה של משרד הרישוי לפסילת רישיון או סירוב למתן רישיון. הערעור חייב להתבצע תוך 30 יום ממתן ההחלטה והוא נידון בידי ועדת ערר מיוחדת. ועדה זו יושבת בבית החולים שיבא שבתל השומר והיא מונה שלושה רופאים, ביניהם פסיכיאטר.

ועדת ערר של המרב"ד הינה מנגנון בקרה על המלצות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובסמכותה להותיר את ההמלצות על כנן, לשנותן או לבטלן. אם הערר נדחה, ניתן להגיש ערעור נוסף בפני בית המשפט המחוזי – ערעור זה ניתן להגיש בגדר שאלה משפטית בלבד, ובית המשפט המחוזי דן בו בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. הערעור איננו על חוות הדעת הרפואיות עצמן אלא רק על סוגיות משפטיות ומנהלתיות.

רצוי להתכונן כראוי לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולקבל ייעוץ משפטי הן בהכנה אליהן והן, במידת הצורך, בהגשת ערר על החלטות רשות הרישוי הנסמכות על חוות הדעת של המכון

מהו הליווי המשפטי המומלץ לצורך הגשת ערר?

מגיש הערעור יכול להיעזר בעורך דין הבקיא בדיני התעבורה ובהליכים שמתנהלים בפני המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, שייצג אותו בפני הועדה ויסייע לו מבחינה משפטית. כמו כן ניתן להסתייע  בחוות דעת רפואיות רלוונטית שסותרת את החלטת הוועדה הקודמת.

לאחר הגשת הבקשה לערר, ערר ללא נימוקים תוך 30 יום ממועד קבלת ההודעה ממשרד הרישוי,  עורך דין המתמחה בנושא יבקש את החומר הרפואי המלא מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ובאמצעותו ינתח את מסקנות הוועדה ויבין מה הסיבה שהביאה לפסילת רשיון הנהיגה שלכם.  בעקבות זאת, הוא יידע להפנות אתכם לקבלת חוות דעת פרטית (פסיכולוג, פסיכיאטר, נוירולוג) ועל סמך חוות הדעת להגיש ערר מנומק, שיכלול את המסמכים הרפואיים שישקפו באופן אמיתי ומדויק את מצבכם וכשירותכם לנהוג.

לסיכום, רצוי להתכונן כראוי לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולקבל ייעוץ משפטי הן בהכנה אליהן והן, במידת הצורך, בהגשת ערר על החלטות רשות הרישוי הנסמכות על חוות הדעת של המכון.

משרד עורכי דין הינדי-קליין, מתמחים בדיני תעבורה ובייצוג בהליכים השונים של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. שני השותפים שירתו עשרות שנים רבות במשטרת ישראל יכולים לתת לכם מענה ממצה, יעיל וטיפים נוספים

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה