zap group mishpati logo

שישה כללי אצבע חשובים לניסוח צוואה

צוואה היא הדרך הטובה ביותר למנוע מיקיריכם מלחמות ירושה, אך זאת רק אם ניסחתם אותה בצורה מדויקת. איך עושים זאת? בכתבה הבאה

04.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
שישה כללי אצבע חשובים לניסוח צוואה

זה קורה במשפחות הכי טובות: ההורים הולכים לעולמם ומיד נפתחת מלחמת עולם על הירושה שהותירו אחריהם. לא אחת, האחים מוצאים עצמם בבית משפט למרות שההורים דווקא נהגו בחוכמה והשאירו צוואה, וזאת משום שאחד מהם הגיש התנגדות לקיומה והחל מחול שדים משפחתי ומשפטי.

זהו מחול שדים שכולם יודעים כיצד נכנסו אליו אבל אף אחד אינו יודע איך ייצא ממנו – מי ירוויח ומי יפסיד? האם הירושה תאבד מערכה במהלך השנים הארוכות של המשפט ומהו המחיר הנפשי שישלמו בני המשפחה כולה כשהסכסוך הכספי יחלחל ליחסיהם ויגרום לקרעים שיהיה קשה מאוד לאחות?

את כל זאת ניתן למנוע, במידה רבה, על ידי כתיבת צוואה מדויקת, שתשקף את רצונו של המוריש בצורה ברורה, לא תעורר התנגדויות לאחר מותו ואף תטיל סנקציות על מי מהיורשים שיבקשו לעשות זאת. בכתבה זו נצביע על מספר כללי אצבע בעריכת צוואה, אשר יישומם יבטיח שקט גם לכם וגם ליקיריכם.

ציינו בצוואה את מלוא פרטים היורשים, כולל שמות, מספרי תעודת זהות וכתובות מגורים. כיתבו במפורט גם את פרטי חשבונות הבנק שלכם, קרנות הפנסיה והגמל, נכסי הנדל"ן, סוג הרכב ומספר הרישוי וכדומה

1. הקפידו על הפרטים הקטנים והטכניים

תהליך כתיבת צוואה  הוא תהליך מורכב הדורש מחשבה על יום מותנו וחישוב צורכי יקירינו. לאחר שכבר קיבלתם את ההחלטות הקשות, תרצו גם שהצוואה תקוים כלשונה ולכן יש להקפיד על כתיבתה בהתאם לכללים שנקבעו בחוק, כך שלא תהיה לאחד היורשים עילה טכנית להגיש התנגדות לקיומה.

בנוסף, על מנת להקל על מימוש הירושה, נסו להימנע מניסוחים כוללניים. ציינו את מלוא הפרטים של היורשים, כולל שמות, מספרי תעודת זהות וכתובות מגורים. כיתבו במפורט גם את פרטי חשבונות הבנק שלכם, קרנות הפנסיה והגמל, נכסי הנדל"ן (גוש חלקה כתובת), סוג הרכב ומספר הרישוי וכדומה.

2. זיכרו – צוואה היא דרככם לדאוג ליקיריכם בהתאם לרצונכם לאחר מותכם

באמצעות צוואה תוכלו להחליט לא רק מי יהיו היורשים, אלא גם איזה חלק מרכושכם יקבל כל אחד, וזאת אך ורק בהתאם לשיקול הדעת שלכם. תוכלו, למשל, להשאיר סכום גדול יותר או דירה מיוחדת לילד בעל צרכים מיוחדים, או לילד שטרם התחתן ולא סייעתם לו בקניית בית ובחתונה כמו שכבר סייעתם לאחיו. תוכלו אף לקבוע כיצד יחולק רכוש סנטימנטלי יותר כמו תכשיטים, ריהוט, ספרים ויצירות אמנות, שאתם יודעים שחשובים לאחד הילדים הרבה יותר מאשר לאחיו וכי יש סיכוי גבוה יותר שהוא ישמור עליהם בעוד אחיו ייפטרו מהם במהירות.

מינעו הידוע בציבר שלכם את הצורך להיאבק בילדיכם מזוגיות קודמת על זכויותיו, למרות שלא נישאתם. באותה מידה, חשוב גם להבטיח את מעמדם של כל ילדיכם כיורשים

3. הבטיחו את מעמדו של הידוע שלכם בציבור

דאגו כי שמו של הידוע בציבור, שהוא אינו יורש טבעי, יופיע במפורש בצוואה וכך גם הרכוש המדויק שתותירו לו, אם בכלל. מינעו ממנו את הצורך להיאבק בילדיכם מזוגיות קודמת על זכויותיו, למרות שלא נישאתם. באותה מידה, חשוב גם להבטיח את מעמדם של כל ילדיכם כיורשים, מבלי לחשוש שהידוע בציבור ינצל לרעה את קרבתו אליכם וינסה לנשל אותם מירושתם.

4. ודאו כי ערכה של הירושה לא ייפגע בשל בעיות מיסוי

חישבו מראש על האופן שבו אתם מחלקים נכסים מורכבים, כמו נכסי נדל"ן מרובי דירות ושטחים. מצד אחד, חשוב לוודא שהחלוקה של הנכסים המורכבים תהיה פשוטה, ברורה ומדויקת ולא תיצור ויכוחים בין היורשים. מצד שני, חשוב לוודא שהחלוקה (למשל, מכירת הנכס וחלוקת התמורה) לא תגרום למצב שבו הם יפסידו כסף רב בשל תשלומי מס שונים שלא חושבו נכון מראש.

מומלץ להחליט מראש מי מבין היורשים ימשיכו לנהל את העסק שלכם, או למנות לו מנהל מקצועי שניתן לסמוך עליו ויידע כיצד להמשיך אותו לאחר שתלכו לעולמכם

5. דאגו שמפעל החיים שלכם ימשיך גם לאחר מותכם

אם הקמתם עסק בעשר אצבעות, אתם גאים בו ומעוניינים שימשיך לעמוד על תילו לאחר מותכם ואף ימשיך להוות מקור פרנסה עבור יקיריכם, מומלץ להחליט מראש מי מבין היורשים ימשיכו לנהל את העסק, או שמא תעדיפו שימונה לו מנהל מקצועי שניתן לסמוך עליו ויידע כיצד להמשיך אותו לאחר שתלכו לעולמכם. אחרת, לא רק שניהול שגוי יביא לנפילת העסק, אלא שמריבות הירושה עלולות לפגוע בו גם אם ינוהל נכון. 

6. דאגו למזער אפשרות של התנגדות לצוואה

 הקפידו לכלול בצוואה סעיפים הקובעים כי יורש עלול לאבד את חלקו בירושה במקרה שיחליט להתנגד לקיומה, כדי למנוע טענות על כשירותכם בעת עריכת הצוואה. צרפו גם חוות דעת רפואית עדכנית ליום החתימה על הצוואה, המעידה על מצבכם הבריאותי, הנפשי והשכלי בעת עריכתה.

שישה כללי אצבע חשובים לניסוח צוואה(1)

בנוסף, למרות שאין הדבר מחויב בחוק, עדיף להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות כדי למנוע את אובדנה, או טענה כי היא נערכה בזמן מוקדם וכי יש צוואה אחרת שנכתבה במועד מאוחר יותר. תאריך ההפקדה ברשם הירושות ישמש כראיה לכך כי הצוואה נערכה ונמסרה במועד זה.

לסיכום, עריכת צוואה תבטיח לכם כי רצונכם הוא שיקבע כיצד יחולק רכושכם ומה יעשה בו לאחר מותכם. חשוב לנסח אותה כך שלא תשתמע לשני פנים וחלילה תהווה פתח למריבות ירושה שאותן ביקשתם למנוע באמצעותה.

עו"ד רויטל (טלי) מגל, מתמחה בדיני משפחה ועריכת צוואות

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

עורכת הדין רויטל (טלי) מגל, בעלת ניסיון של למעלה מ- 20 שנות פעילות. מלווה, מייעצת ומייצגת את לקוחותיה בכל הערכאות המשפטיות. עורכת הדין מגל מעניקה את שירותיה המשפטיים בתחומי: משפחה, ירושות וצוואות והוצל"פ. כמו כן, עו"ד מגל מתמנה כאפוטרופוס ומטפלת בקפדנות ובחמלה בענייניהם של מי שאיבדו את היכולת לדאוג לגופם ו/או לרכושם.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה