zap group mishpati logo

בית המשפט: הילדים ישארו במשמורת משותפת של שני ההורים

בפסק דין מעניין ומפורט נקבע, כי טובת הילדים היא שישארו במשמורת משותפת של הוריהם. זאת, בין היתר, משום שלאב תפקיד הורי דומיננטי בגידולם ובחייהם.

מאת: מערכת משפטי
03.05.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
בית המשפט: הילדים ישארו במשמורת משותפת של שני ההורים

האם יש להיעתר לתביעת האם, ולקבוע כי האם תקבל את המשמורת על  שני ילדיה ויתאפשר לה לעבור עמם להתגורר באזור השרון (כפי שהמליץ מומחה מטעם בית המשפט) או שמא יש לקבוע כי הקטינים יישארו במשמורת משותפת של שני ההורים ללא שייעשה שינוי בסביבת מגוריהם (כפי שממליצה העו"ס לסדרי דין)?
זו הדילמה שעמדה לנגד עיני בית המשפט לענייני משפחה בטבריה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

הרקע לתביעה: לצדדים נולדו שני ילדים, ובעבר הם התגוררו באזור השרון. בשלב מסוים הם החליטו לעבור לאזור הצפון ולגור בסמוך להורי האב. אולם, לאחר זמן לא רב, יחסי הצדדים עלו על שרטון, והם החליטו להיפרד ולהתגרש. האם הגישה תביעה למשמורת בלעדית על הקטינים, תוך בקשה לעבור לגור עמם באזור השרון, בסמוך לבית הוריה וקרוב יותר למקום עבודתה. האב התנגד לתביעה, וביקש לשמר את משמורתו המשותפת עם האם ביחס לילדיהם הקטינים ובעיקר עמד על כך שהילדים לא יועברו מאזור מגוריהם הנוכחי.

בפסק דין ארוך ומפורט אודות משמורת משותפת וטובת הילדים, קבע השופט אסף זגורי, כי הסדר המשמורת המשותפת הוא הראוי בנסיבות העניין, וכן אי התרת מעבר הילדים לאזור השרון. בהתאם לכך, תביעת האם למשמורת בלעדית- נדחתה.

לאב יש תפקיד הורי דומיננטי

השופט ציין, כי הוא שוכנע, כי נסיבות המקרה, הן ייחודיות בכל הנוגע לתפקיד ההורי של האב מאז לידת הקטינים. " האב לקח ועודו לוקח חלק ניכר בגידול הילדים ויש לו מקום בחווייתם של הילדים. הוא דמות מטפלת עיקרית, לא פחות מהאם", כתב השופט בפסק הדין.

השופט הוסיף, כי לצד חזקת הגיל הרך, נכון היה לבחון את חזקת "ההורה המטפל". "כידוע, האב הוא ההורה המטפל העיקרי בקטינים בתקופת עבודתה של האם במשמרות (למעשה מאז נולדו הקטינים) ונהיר, כי ראוי להתחשב בעובדה זו בבחינת "חזקת ההורה המטפל"", הדגיש השופט.

השופט ציין, כי ברור לבית המשפט, כי בהכרעה זו נפגעת זכותה של האם לשמש משמורנית ולהתגורר במקום אחר, אך עם כל הקושי והצער, אין כל מנוס מהעדפת טובת הילדים על טובת האם בהקשר זה שכן: "בזכותו של הילד אנו מדברים - בזכותו העצמאית - ולא בזכותם של הוריו או בזכותו של מאן דהוא המבקש לעשות לטובתו. פירוש הדברים הוא, שזכותו של הילד עשויה לדחוק במקרים מסוימים את זכויותיהם של הוריו".

לאור האמור, נקבע כי טובת הקטינים היא שהם יהיו במשמורתם של שני ההורים בחלוקת זמן הורי שוויונית, ככל האפשר וכי לא יותר מעבר מגוריהם מאזור הצפון, אלא אם כן, מדובר במעבר מוסכם של שני ההורים.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(תמ"ש 12148-04-10 ס.ג. נ' ע.ג.)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • סירבה לקבל גט? תשלם מאות אלפי שקלים!

    סירבה לקבל גט? תשלם מאות אלפי שקלים!

    ביהמ"ש לענייני משפחה קבע לאחרונה, כי אשה שסרבה לקבל מבעלה גט תשלם לו פיצויים בסך 400,000 שקלים ועוד 4,000 שקלים כל חודש עד שתקבל את הגט.
    3 דק'
  • משמורת  ילדים - שאלות ותשובות מהפורום

    משמורת ילדים - שאלות ותשובות מהפורום

    מה בין משמורת משותפת למשמורת רגילה? מה אפשר לעשות במקרה שאחד מבני הזוג לא מקיים את הסדרי הראייה שנקבעו בהסכם? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום משמורת בפורטל משפטי, המנוהל ע"י דורין גלוברמן-קרט, עורכת דין ומגשרת. לפניכם השאלות והתשובות
    4 דק'
  • זוגות להט"ב: הכירו את הזכויות שלכם

    זוגות להט"ב: הכירו את הזכויות שלכם

    מעמדם המשפטי של בני זוג מאותו מין בישראל אינו שווה לזה של זוגות הטרוסקסואלים. חברי קהילת הלהט"ב מופלים לרעה על רקע נטייתם המינית, והמחוקק מסרב להעניק להם שוויון זכויות בנישואין וגירושין, הורות, פונדקאות ועוד. עם זאת, בעקבות חוק זכויות האדם וחירותו, פסיקות רבות מתבססות על המציאות החדשה
    4 דק'