zap group mishpati logo

במיוחד בזמן הסגר: חשש מגל עבירות מין דרך האינטרנט

תקופת הקורונה, כשכולם נמצאים בבית מול המחשבים, מעוררת חשש לגל של עבירות מין ברשת: ממעשים מגונים ועד אינוס. מה הופך את עבירות המין המקוונות לקלות כל כך לביצוע ומהי הענישה?

18.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
במיוחד בזמן הסגר: חשש מגל עבירות מין דרך האינטרנט

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר עבירות המין המבוצעות דרך מחשב. הרשתות החברתיות, הצ'טים השונים והפלטפורמות האינטרנטיות הקיימות הופכים את ביצוע עבירות המין לקלות יותר לביצוע. האנונימיות של הרשת מפחיתה במידה רבה את הסיכוי להיתפס.

משבר הקורונה מעורר דאגה יתרה בהקשר זה. לאור העובדה שכולם בבית והמחשב זמין כל כך, עולה חשש לעלייה במספר עבירות המין המבוצעות דרך האינטרנט, במיוחד בתקופה זו. מדובר במגמה מדאיגה מאוד, שכן שברוב המקרים הקורבנות של עבירות אלו הם קטינים.

בשורות הקרובות נבקש להציג כמה מעבירות המין המבוצעות דרך האינטרנט. יש לציין כי בתי המשפט מתייחסים בחומרה יתרה לעבירות אלו, וזאת כדי לשלוח מסר מרתיע למי שחושב לבצע אותן אל מול הקלות הרבה שבה אפשר לבצע עבירות מין מקוונות בלי חשש להיתפס.

הקורבן הוא טרף קל במיוחד בעבירות אלו. הוא נמצא בביתו, המקום המוגן ביותר מבחינתו, הוא איננו חושש, ובמצב כזה קל לתפוס אותו ברשת, תרתי משמע

גם אנשים נורמטיביים עלולים לחצות את הגבול

לעבירות מין מקוונות יש שני צדדים: מצד אחד, הצד של העבריין, מדובר בעבירות שקלות מאוד לביצוע. עבריין המין לא צריך לצאת מהבית כדי לבצע אותן, וכיוון שהוא יכול לפעול ברוב המקרים באנונימיות ובלי להיחשף, גם החשש שלו להיתפס עשוי להיות כמעט אפסי.

צריך להבין שבחלק מהמקרים עברייני מין באינטרנט הם אנשים שתופסים את עצמם כנורמטיביים ולא היו מבצעים עבירות מין בעולם האמיתי. אולם, בשל מעטה האנונימיות הקיימת ברשת והעובדה כי מדובר בסביבה וירטואלית שבה "הכל מותר", אותם אנשים מרשים לעצמם פעמים רבות לחצות את הגבול מבלי להיות מודעים למלוא המשמעויות של מעשיהם.

מצד שני, ניצב הקורבן שהינו טרף קל במיוחד בעבירות אלו. הוא נמצא בביתו, המקום המוגן ביותר מבחינתו, הוא איננו חושש, ובמצב כזה קל לתפוס אותו ברשת, תרתי משמע. פעמים רבות, כשקורבנות עבירות מין אינטרנטיות הם קטינים, ההורים כלל לא מודעים למה שנעשה מתחת לאפם.

השאלה אם ניתן לבצע אונס במרחב הוירטואלי שבה ועולה כבר עשור. אף שמדובר בנושא שנוי במחלוקת, בתי המשפט כבר השיבו על שאלה זו בחיוב

מהטרדות מיניות באינטרנט ועד מעשה אינוס

בשל הזמינות הרבה של מחשבים והקלות הרבה שבה ניתן ליצור קשר ברשת, חלה בשנים האחרונות עלייה משמעותית בעבירות המין באינטרנט. הנה כמה מעבירות המין הבולטות המבוצעות ברשת-

הטרדות מיניות - בגדר עבירה זו, שהעונש עליה הוא עד ארבע שנות מאסר, כלולים למשל משלוח של תמונות וסרטונים מיניים ברשת וביצוע התכתבויות מיניות. זאת, בעוד הצד השני מראה שהוא לא מעוניין בכך. רבות מההטרדות מבוצעות ברשתות החברתיות, למשל בפייסבוק ובוואטסאפ.

מעשים מגונים - ההגדרה של עבירה זו היא של מעשה מיני שמבוצע באדם אחר לצורך סיפוק מיני, ביזוי או גירוי. ככל שהמעשה המגונה מבוצע בקטין שטרם מלאו לו 14, העונש על עבירה זו יכול להגיע לשבע שנות מאסר. אם אדם גורם לאדם אחר למשל לחשוף בפניו את איברו המיני באינטרנט או מעודד אותו לבצע בעצמו מעשים מיניים, מדובר במעשים מגונים שהעונש עליהם, כאמור, הוא חמור.

גרם מעשה אינוס - השאלה אם ניתן לבצע אונס במרחב הוירטואלי שבה ועולה כבר עשור. אף שמדובר בנושא שנוי במחלוקת, בתי המשפט כבר השיבו על שאלה זו בחיוב.

לאחרונה הרשיע בית המשפט המחוזי ספר שביצע עבירות מין באינטרנט בעשרות קטינות בגילאי 10-14. האיש פיתה את הנערות להתכתב איתו ולהצטלם בעירום, ובהמשך לבצע בעצמן מעשים מגונים ומעשי אינוס (כלומר, לבעול את עצמן). בית המשפט הרשיע את האיש בשורה של עבירות, ובכלל זה ב"גרם מעשה אינוס בקטינה שטרם מלאו לה 16" וגזר עליו 8.5 שנות מאסר. הפרקליטות ערערה על קלות העונש.

החזקת חומר תועבה - עבירה שבמסגרתה אדם מחזיק בחומר פורנוגרפי (סרטונים או תמונות) שבו מופיעים קטינים. מדובר בעבירה חמורה מסוג פשע שהעונש עליה הוא עד חמש שנות מאסר.

בתי המשפט נוטים להתייחס אל עבירות מין באינטרנט בחומרה יתרה כדי להעביר מסר מרתיע. על רקע זה, מוטלים על מבצעי עבירות מין באינטרנט עונשים חמורים במיוחד

בתי המשפט מטילים עונשי מאסר כבדים

בעקבות הקלות הרבה של ביצוע עבירות מין באינטרנט, זמינות הקורבנות והאפשרות לבצע עבירות אלו באנונימיות, בתי המשפט נוטים להתייחס אליהן בחומרה יתרה כדי להעביר מסר מרתיע. על רקע זה, מוטלים על מבצעי עבירות מין באינטרנט עונשים חמורים במיוחד.

לצד הענישה הפלילית, בפני מי שנפגע מעבירות מין ברשת עומדת גם האפשרות להגיש תביעה אזרחית כנגד מבצע העבירה, מה שמהווה מכה נוספת. אם אותו אדם מורשע בביצוע העבירה, הדבר יסלול את הדרך לקבלת פיצוי גם במסגרת התביעה האזרחית שתוגש נגדו על ידי הקורבן.

במיוחד בזמן הסגר: חשש מגל עבירות מין דרך האינטרנט(1)

על רקע העונשים החמורים שעלול לספוג אדם שנחשד בביצוע עבירות מין באמצעות האינטרנט, ועקב מורכבות הליכים אלה והחקירות הרבות שצפויות לחשוד, מתחדדת החשיבות של ליווי צמוד והיוועצות מוקדמת בעורך דין כבר משלב החקירה הראשונית בתחנת המשטרה.

לסיכום, אם נחשדתם בעבירת מין באינטרנט, אל תהססו ופנו לעורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא. ללא ליווי כזה – אתם עלולים לעשות טעויות קשות שעלולות לעלות לכם בחירותכם.

הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי ומומחה בדיני תעבורה

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה