zap group mishpati logo

התנהלות נכונה בעת גישור: חובת הגישור בגירושין עם היד על הדופק

גישור גירושין יכול לסייע בגיבוש הסכם גירושין בהסכמה ובעלות נמוכה יחסית. עם זאת, גם בגישור כדאי להתנהל בצורה נבונה למקרה שהוא ייכשל והגירושין יימשכו במשפט

מאת: עו"ד רויטל (טלי) מגל
27.01.21
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
התנהלות נכונה בעת גישור: חובת הגישור בגירושין עם היד על הדופק

כל אחד ואחת מאיתנו יכול למצוא את עצמו נגרר להליך גירושין. לעתים היוזמה לגירושין היא של שני הצדדים ולעתים אחד מבני הזוג יוזם את ההליך באופן עצמאי. לאחר ההחלטה על כך, הגירושין יכולים להתנהל בשיתוף פעולה ובהסכמה, אך עלולים גם להיגרר למאבקים משפטיים לא קלים.

כך או אחרת, חשוב להגיע להליך הגירושין והפרידה מוכנים ככל שניתן, לא להמתין ולהתחיל בהכנות עוד במהלך השלב המקדים של הליך גישור החובה (יישוב סכסוך) הקבוע בחוק.

הליך הגישור נועד לסייע לבני הזוג לגבש יחד הסכם גירושין שיהיה מקובל על שניהם ומתייחס לכל המחלוקות שעולות בנוגע לפרטי הגירושין – חלוקת הרכוש, זמני השהות והמשמורת ודמי המזונות 

מהי חובת הליך הגישור לפני גירושין?

החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ו-2016 קובע כי כאשר בני זוג מבקשים להתגרש, עליהם להגיע ליחידת הסיוע שליד בית המשפט/בית הדין, לפגישת מהו"ת, המסבירה מהו הליך גישור, ולהחליט האם להמשיך בהליך גישור באם לאו.

הליך הגישור נועד לסייע לבני הזוג לגבש יחד הסכם גירושין שיהיה מקובל על שניהם ומתייחס לכל המחלוקות שעולות בנוגע לפרטי הגירושין – חלוקת הרכוש, זמני השהות והמשמורת על הילדים ודמי המזונות.

אחת המטרות העיקריות של חובת הליך הגישור הקבועה בחוק היא לנסות ולתמוך בבני הזוג המבקשים להתגרש, להביאם לידי דיאלוג ושיתוף פעולה ולנסות למזער כך את הנזקים הרגשיים, הכלכליים והחברתיים שלהם ושל ילדיהם עקב הפרידה והמעבר לשני משקי בית נפרדים.

ארבע פגישות הגישור מנוהלות על ידי צוות מומחה של עורכי דין, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים בעלי הכשרה בגישור משפחתי, ובסופן מחליטים בני הזוג באיזו מסגרת יתנהלו הגירושין

מה כולל הליך הגישור הקבוע בחוק?

תהליך הגישור הקבוע בחוק אורך עד ארבע פגישות שמנוהלות על ידי צוות מומחה של עורכי דין, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים בעלי הכשרה בגישור משפחתי, ובסופן מחליטים בני הזוג באיזו מסגרת יתנהלו הגירושין:

  • ייתכן שהגישור יוביל לגיבוש הסכם שלום בית.
  • ייתכן שהגישור יוביל לגיבוש הסכם גירושין בהסכמה (הסכם שיובא לאישור בית המשפט).
  • במידה שהגישור לא צלח, בני הזוג יכולים לפנות לבית המשפט או לבית הדין הרבני על מנת לבקש שיכריע במחלוקות שביניהם.

גם אם בחרתם בהליך הגישור, ובוודאי אם אתם עושים זאת רק כדי לצאת חובה, אל תוותרו על ייעוץ מקצועי של עורך דין המתמחה בדיני משפחה

מהם כללי ההתנהלות הנכונה בעת הליך גישור החובה?

להליך הגישור יש פוטנציאל לסיים את הסכסוך בין בני הזוג בצורה רגועה ולאפשר להם להגיע להסכם טוב ובעלות נמוכה יחסית. ואולם, לא כל הליכי הגישור מוצלחים באותה מידה ולכן יש להתנהל במהלכם בצורה שלא תפגע בתביעות עתידיות, אם תידרשו להן. להלן שבעה כללי התנהלות נכונה בעת הגישור:

  1. בחירת מגשר - ההחלטה מי ינהל את תהליך הגישור היא בעלת חשיבות רבה. ניתן אמנם להסתפק בשירותי הגישור המוצעים על ידי המדינה, שהם מקצועיים ומטרתם למנוע הגעה לדיון בבית משפט. עם זאת, במידה שתרצו לתת לגישור סיכוי משמעותי, כדאי לשקול הליך גישור פרטי ולבחור מגשר שהוא גם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. מגשר בעל התמחות בדיני משפחה יסייע לכם לא רק בגישור אלא גם בניסוח הסכם הוגן לטובת שני הצדדים. ניתן לקבוע פגישה משותפת אצל המגשר ולהתרשם ממנו לפני שמקבלים החלטה סופית לגבי זהותו.
  1. הסכמה והבנה - כדאי מאוד שהליך הגישור לא ילווה בתחושות של מאבק, תחרות, ניצחון ותבוסה. המטרה היא להגיע להסכמות שיהיו מקובלות על שניכם וחשוב להגיע לגישור במטרה לדבר ולמצוא פתרונות, קשה ככל שזה יהיה. נסו להגיע פתוחים, להבין את הצרכים של הצד השני, וחשוב לא פחות להציג את הצרכים שלכם, במטרה להגיע להסכמות.

  2. בחירה בעורך דין מייצג - גם אם בחרתם בהליך הגישור, ובוודאי אם אתם עושים זאת רק כדי לצאת חובה, אל תוותרו על ייעוץ מקצועי של עורך דין המתמחה בדיני משפחה, שילווה וייצג אתכם במהלך הגישור וידאג לשמור על האינטרסים שלכם. במקרה שבו הגישור ייכשל, עורך דין שליווה את התהליך ובקיא בפרטי המקרה יוכל להכין תוך זמן קצר את תביעת הגירושין ולייצג אתכם כהלכה בבית המשפט.
  1. פגישת ייעוץ משפטי - לכל הפחות, קיבעו פגישת ייעוץ עם עורך דין מטעמכם עוד לפני שתלכו לפגישת הגישור הראשונה. הוא יסייע לכם להבין טוב יותר לקראת מה אתם הולכים, מה אתם רוצים להשיג (בין אם בגישור ובין אם בגירושין) ומה הן הזכויות והחובות שלכם.

  2. ניסוח ההסכם - אם הליך הגישור התקדם בצורה מוצלחת, השיג את מטרתו והגעתם להסכמות שמאפשרות לערוך הסכם גירושין, חשוב לערב את עורך הדין שלכם גם בכך. הציגו בפניו את ההסכמות שהתגבשו לפני שתחתמו על ההסכם. הוא יוכל לוודא שההסכם הוגן עבורכם ומכסה את כל התחומים שעליו להתייחס אליהם.

  3. ייצוג משפטי במפגשי הגישור - לא אחת קורה שגם בהליך גישור ישנו ״צד חזק״ ו״צד חלש״. אם אתם מרגישים שקשה לכם לעמוד מול בן הזוג ושהליך הגישור רק ממשיך את דפוסי ההתנהלות בנישואין ועלול לגרום לכם לוותר על נושאים חשובים, אתם יכולים לבקש מעורך הדין שלכם להגיע לפגישות הגישור ולייצג אתכם בו. אם הליך הגישור מתנהל ביחידת הסיוע שליד בית המשפט במסגרת החוק להסדר התדיינות, עורך הדין יוכל לייצג אתכם בו החל מהפגישה השנייה.
  1. הגשת סעד דחוף גם בעת הגישור - בתקופה של התנהלות הגישור לא ניתן להגיש תביעות בנושאי הסכסוך עצמו, אך במידת הצורך ניתן לבקש סעדים זמניים ובהם: צווי עיקול, צווי מניעה, צווי עיכוב יציאה מן הארץ וצווי הגנה.

התנהלות נכונה בעת גישור: חובת הגישור בגירושין עם היד על הדופק(1)

אם עורך הדין שלכם יהיה מעורב בכל הליכי הגישור (אפילו ללא השתתפות בפגישות) ויהיה בקיא בפרטי המקרה, הוא יוכל לזהות מוקדם מאוד את הצורך בסעד דחוף כזה ולפעול במהירות להגשת בקשה בנושא לבית המשפט. כך תבטיחו שהגישור לא ינוצל לרעה על ידי הצד השני להשגת מטרותיו ופגיעה בזכויותיכם.

משרד עורכי דין רויטל (טלי) מגל, מתמחה בייעוץ, ליווי וייצוג בהליכי גירושין, החל משלב גישור החובה ועד לייצוג משפטי בעת הצורך.

* תוכן המאמר אינו מהווה המלצה ו/או ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא. כל העושה שימוש בתכני המאמר עושה זאת על אחריותו בלבד. ט.ל.ח 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה