zap group mishpati logo

עברתם ניתוח סרטן ערמונית והתפקוד המיני נפגע? אפשר לתבוע פיצוי

לאחר ניתוח כריתת ערמונית, ירון החל לסבול מירידה בזיקפה, עד שנעלמה לחלוטין. חיי הזוגיות והדימוי העצמי נפגעו, ולאחר שנה קשה של התאוששות מניתוח לא פשוט והתמודדות עם אובדן התפקוד המיני, הוא החליט לתבוע מהביטוח הלאומי אחוזי נכות, בעזרת מכתב רפואי מאורולוג מומחה

04.02.21
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
עברתם ניתוח סרטן ערמונית והתפקוד המיני נפגע? אפשר לתבוע פיצוי

לאחר שסבל מערמונית מוגדלת, הופנה ירון (שם בדוי) לבדיקות דם. התוצאות הצביעו על סימנים לסרטן הערמונית, בעקבותיהן הופנה לניתוח כריתת הערמונית. לפני הניתוח, הוסבר לו שלאחר הניתוח יסבול מתופעות לוואי כמו קושי במתן שתן, דימום ופגיעה בזיקפה.

ואכן, בחודשים שלאחר הניתוח החל ירון לסבול מקושי להגיע לזיקפה, עד למצב של אין אונות מוחלט. ירון החליט לא לוותר על זכויותיו ולמרות שהתקשה לחשוף את הפגיעה בתפקוד המיני, החליט לתבוע את הביטוח הלאומי כדי לקבל אחוזי נכות, כפי שנעשה בפגיעות גופניות אחרות הפוגעות בתפקוד היומיומי.

למרות שלא מדובר בתאונה ולמרות שנאמר למטופל מראש שתיתכן פגיעה בתפקוד המיני בעקבות הניתוח, ניתן להגיש לביטוח הלאומי תביעת נכות כללית

האם ניתן לתבוע אחוזי נכות, למרות שלא מדובר בתאונה?

בהחלט. אחרי ניתוח של סרטן בערמונית, ב-90% מהמנותחים יש פגיעה בתפקוד הזקפתי וב-10% יש פגיעה במתן שתן. בניגוד לתביעת של תאונות עבודה לדוגמה, אין את מי לתבוע בבית המשפט אך הביטוח הלאומי מכיר בפגיעות כנכות. בדרך כלל הפנייה לביטוח הלאומי תעשה אם יש מחלות נוספות ותצורף חוות דעת אורולוגית.

למרות שלא מדובר בתאונה ולמרות שנאמר למטופל מראש שתיתכן פגיעה בתפקוד המיני בעקבות הניתוח, ניתן להגיש לביטוח הלאומי תביעת נכות כללית. בדרך כלל בתביעות לנכות כללית, אין צורך בעורך דין אלא בחוות דעת, כך שיחסית קל להגיש את התביעה. התובע יגיש לוועדה הרפואית מכתב רפואי, ועל סמך אותו מכתב, תקבל הוועדה הרפואית החלטה.

מקרה של פגיעה בזיקפה בעקבות ניתוח ערמונית, המכתב מהרופא יכלול את תיאור ההפרעה, הסבר כי ההפרעה הוכחה בבדיקות ובאילו בדיקות בדיוק, כיצד טופל ומה גובה אחוזי הנכות שצריכים להיקבע

מהו מכתב רפואי?

מכתב רפואי הוא מכתב מהרופא המומחה, בו בניגוד לחוות דעת משפטית רפואית, אין צורך להוכיח קשר נסיבתי (לדוגמה, בין תאונה לפגיעה גופנית), אלא רק לתאר את הבעיה ולתת את חוות הדעת של הרופא המומחה.

לדוגמה, במקרה של פגיעה בזיקפה בעקבות ניתוח ערמונית, המכתב יכלול את תיאור ההפרעה, הסבר כי ההפרעה הוכחה בבדיקות ובאילו בדיקות בדיוק, כיצד טופל ומה גובה אחוזי הנכות שצריכים להיקבע. אם הוועדה הרפואית דוחה את הבקשה, היא צריכה להסביר ולנמק מדוע חוות הדעת לא התקבלה.

ברוב המקרים יעדיפו בוועדות הרפואיות לקבל את החוות הדעת, אך במידה שהביטוח הלאומי מסרב להכיר בתביעה, ניתן לפנות לבית המשפט. ההכרה בנכות מקלה על החולה לתבוע שירותים מקופת החולים. בתביעה לנכות כללית ייתכן שהביטוח הלאומי יקבע 20% נכות קיצבה חודשית ופטור ממס הכנסה. אם ייקבעו פחות מ- 20% נכות, תינתן קיצבה חד פעמית.

חשוב לציין כי עלותו של מכתב רפואי נמוכה הרבה יותר מזו של חוות דעת רפואית משפטית, כיוון שמדובר בהליך הרבה יותר פשוט. 

ב-75% מהמקריםלאחר כריתת ערמונית, פגיעה בזרימת דם עורקית בזמן הניתוח יכולה לגרום לקיצור אורך הפין. בנוסף, עד 30% מהחולים שעברו כריתת ערמונית מעידים על העדר אורגזמה או אורגזמה חלשה יותר

מהן הסיבות לפגיעה בתפקוד המיני לאחר ניתוח לכריתת ערמונית?

פגיעה בתפקוד המיני בעקבות כריתת הערמונית יכולה להיות תוצאה של פגיעה בעצבים, בכלי דם או בשניהם. תהליך זה נקרא נוירופרקסיה .(Neuropraxia) בעקבותי  נגרם איבוד זיקפה לילית, וכתוצאה מכך נוצרת ירידה קבועה באספקת חמצן לפין. לאורך זמן תיתכן הפרעה קבועה, וב-75% מהמקרים פגיעה בזרימת דם עורקית בזמן הניתוח יכולה לגרום לקיצור אורך הפין. בנוסף, עד 30% מהחולים שעברו כריתת ערמונית מעידים על העדר אורגזמה או אורגזמה חלשה יותר וכ-10% על כאבים בזמן האורגזמה.

בהגשת תביעה לביטוח הלאומי נדרש מכתב רפואי מרופא מומחה המתאר את הבעיה וממליץ על גובה אחוזי הנכות

האם קיימים טיפולים לפגיעה בזיקפה?

כן, קיימים טיפולי שיקום מיני שיכולים לסייע מאוד, לקצר משמעותית את זמן ההתאוששות מהפגיעה בזיקפה לאחר ניתוח ולשמור על אורך הפין.

עברתם ניתוח סרטן ערמונית והתפקוד המיני נפגע? אפשר לתבוע פיצוי(1)

לסיכום, הביטוח הלאומי מכיר בפגיעה בתפקוד המיני בעקבות ניתוח לכריתת הערמונית. בהגשת תביעה לביטוח הלאומי נדרש מכתב רפואי מרופא מומחה המתאר את הבעיה וממליץ על גובה אחוזי הנכות.

פרופ' אילן גרינולד, רופא מנתח אורולוג, מומחה בחוות דעת רפואית משפטית

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים