zap group mishpati logo

נהג משאית נתפס עם חריגה של כמעט 50% מהמשקל המותר ויצא עם קנס בלבד

עבירות של חריגה מהמשקל המותר עלולות לעלות לנהג ביוקר, אלא אם יוכח ספק סביר בנוגע לדיוק השקילה. במקרה שלפנינו, על אף שהואשם בעבירת משקל ברמת חריגה גבוהה במיוחד, יצא הנהג בסופו של דבר עם הסדר מקל מאוד וללא נקודות

07.02.21
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
נהג משאית נתפס עם חריגה של כמעט 50% מהמשקל המותר ויצא עם קנס בלבד

עבירות נהיגה במשקל יתר הן עבירות נפוצות בקרב נהגי משאית. על אף שלכל משאית מוגדר משקל מקסימום מותר להעמסה, נהגים רבים שמעוניינים לחסוך נסיעות מעמיסים מטען רב יותר בכל נסיעה ועוברים את גבול המשקל המותר. כך היה במקרה של א', אשר נעצר באחת מנסיעות ההובלה שביצע. המשאית בה נהג א' נשקלה בעזרת מכשיר השקילה המשמש את משטרת ישראל לטובת אכיפת עבירות מסוג זה.

עבירות נהיגה במשקל יתר מסווגות בדרגות חומרה שונות על פי היקף החריגה מהמשקל המותר:

  • אם המשקל הכולל של הרכב עולה על המשקל הכולל המותר ב-10% לכל היותר – מדובר בעבירה שהעונש הצפוי עליה הוא קנס של 500 שקל וצבירה של 6 נקודות.

  • אם המשקל הכולל של הרכב עולה על המשקל הכולל המותר ב-10%-14.99% - מדובר בעבירה שהעונש הצפוי עליה הוא קנס של 1,000 שקל וצבירה של 6 נקודות.

  • אם המשקל הכולל של הרכב עולה על המשקל הכולל המותר ב-15%-24.99% - מדובר בעבירת הזמנה לדין הכרוכה בצבירה של 8 נקודות, ולקצין המשטרה יש סמכות להשבית את השימוש ברכב למשך 30 יום. 
  • אם המשקל הכולל של הרכב עולה על המשקל הכולל המותר ב-25% ומעלה – מדובר בעבירה חמורה של הזמנה לבית משפט במסלול של שיפוט מהיר, הכרוכה בצבירה של 10 נקודות, כאשר לקצין המשטרה יש סמכות לפסול את רשיון הנהיגה של הנהג באופן מנהלי למשך 30 יום וכן להשבית את השימוש ברכב למשך 30 יום.

א' הואשם בהעמסת משקל כולל העולה ב-44.5% על המשקל המותר - כמעט פי 2 מהרף המצביע על המדרג הגבוה ביותר של העבירה

מאישום חמור להסדר מקל

תוצאות השקילה של המשאית של א' הצביעו על עבירה חמורה במיוחד. א' הואשם בהעמסת משקל כולל העולה ב-44.5% על המשקל המותר - כמעט פי 2 מהרף המצביע על המדרג הגבוה ביותר של העבירה. רשיונו נשלל במקום ל-30 יום, המשאית בה ביצע לכאורה את העבירה הושבתה מיידית ל-30 יום והוא קיבל הזמנה לבית המשפט. א' פנה למשרדנו לייצוג בהליך המשפטי שניצב בפניו.

לקראת הדיון, במסגרת המעבר על חומר החקירה, משרדנו גילה מחדלים שונים בעבודת המשטרה אשר באמצעותם ניתן היה להצביע על ספקות בנוגע לתקינותו ואמינותו של מכשיר השקילה. בנוסף, התברר כי מכשיר השקילה עדיין לא נבדק משמעותית במסגרת משפטית מתאימה ולכן לא הוכר באופן רשמי כמכשיר אכיפה תקין ואמין שתוצאותיו יכולות לשמש לביסוס הרשעה במשפט פלילי.

לאור המסקנות והמחדלים שנמצאו, הסכימה התביעה לתקן את העבירה החמורה לעבירה מקלה במיוחד של התנהגות בחוסר זהירות – עבירה שאין בצידה נקודות. התיק הסתיים בפסילה על תנאי וקנס בלבד, כאשר על העבירה המקורית בה הורשע הנהג הוא היה צפוי לפסילת רשיון הנהיגה לחודשים ארוכים, פסילה על תנאי, קנס וצבירה של עשר נקודות.

במידה שקיבלת דו"ח על העמסת משקל מעל המותר מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה בהקדם על מנת להגיע להסדר מקל ככל הניתן ולצמצם את חומרת הענישה למינימום האפשרי

לצמצם את חומרת הענישה למינימום האפשרי

מציאת כשלים ומחדלים בעבודת המשטרה או הוכחת ספק סביר בדבר אמינותם ומהימנותם של מכשירי האכיפה היא אחת הדרכים הבולטות בהן יכול עורך הדין של נהג הנאשם בביצוע עבירת תנועה להגיע להסדר מקל ובמקרים מסוימים אף לזיכוי מלא של הנאשם.

מלבד ההקלה האפשרית בחומרת הענישה הצפויה לנהג, משמעות הדבר, ברוב המקרים, היא הפחתה משמעותית ואף ביטול מלא של צבירת נקודות החובה המתלוות להרשעה באותה עבירה, להן עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת בפני עצמן. 

כאמור, בעבירות של נהיגה במשקל יתר בהן ישנה חריגה של 25% ומעלה מהמשקל המותר, לקצין המשטרה ישנה גם סמכות לפסול ל-30 יום את רשיון הנהיגה של הנהג ו/או להשבית ל-30 יום את המשאית בה נהג. הדבר נעשה על מנת להטיל על הנהג סנקציה כלכלית מוחשית שהשלכותיה יורגשו באופן מיידי, שכן משמעותה היא פגיעה מיידית וקשה בפרנסתו של הנהג ובמקרים רבים אף של החברה בה הוא עובד. 

נהג משאית נתפס עם חריגה של כמעט 50% מהמשקל המותר ויצא עם קנס בלבד(1)

יש לציין כי במקרים מסוימים ניתן לפנות לבית המשפט גם לגבי החלטה זו, אבל המבחנים אותם מעמיד בית המשפט לטובת ביטול ההשבתה והפסילה המנהלית הם הרבה יותר מחמירים מאשר הוכחת הספק הסביר בנוגע לאמינות מכשיר האכיפה.

לסיכום, במידה שקיבלת דו"ח על העמסת משקל מעל המותר מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה בהקדם האפשרי על מנת להגיע להסדר מקל ככל הניתן ולצמצם את חומרת הענישה למינימום האפשרי.

עו"ד חזי כהן מתמחה בדיני תעבורה ובייצוג חשודים ונאשמים בעבירות תעבורה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים