zap group mishpati logo

5 סימנים שיעידו על כך שאת כנראה סובלת מאלימות כלכלית

אלימות כלכלית היא תופעה נפוצה בישראל, הן במהלך חיי הנישואין והן בעת גירושין. הצעת חוק שעברה לאחרונה קובעת כי מדובר בעבירה פלילית חמורה שאף עשויה לזכות את הקורבנות בפיצוי

09.02.21
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
5 סימנים שיעידו על כך שאת כנראה סובלת מאלימות כלכלית

לאחרונה עברה בכנסת ישראל הצעת חוק לשינוי חוק אלימות במשפחה, כך שגם אלימות כלכלית תיכלל בהגדרה של אלימות במשפחה. הצעת החוק קובעת כי אלימות כלכלית היא עבירה פלילית חמורה, שהעונש למי שמואשם בביצועה עשוי להגיע למאסר של עד שלוש שנים. מטרתה להציב אמצעים משפטיים שונים למניעת אלימות כלכלית, ולתת מענה משפטי – פלילי ונזיקי - למי שסובלות ממנה.

אלימות כלכלית מופנית בעיקר כלפי נשים, אך לא תמיד, והיא אינה קשורה למצב סוציואקונומי כזה או אחר. לעתים, מי שסובלים ממנה אינם מודעים ואינם מבינים שהם חווים אלימות

מהי אלימות כלכלית במשפחה?

אלימות כלכלית היא תופעה נפוצה בבתים רבים בישראל. מדובר בהתנהגות סדרתית ומתמשכת של אחד מבני הזוג (לרוב הגבר), השולט באופן מוחלט או כמעט מוחלט ברכוש ובכסף המשותף, כך שבן הזוג השני (לרוב האישה) נותר תלוי בו לחלוטין מבחינה כלכלית. המטרה של בן הזוג האלים היא לשלול כל ביטוי של עצמאות כלכלית של האישה וכל אפשרות לשותפות שוויונית בקבלת החלטות כלכליות של משק הבית המשותף.

אלימות כלכלית מופנית בעיקר כלפי נשים, אך לא תמיד, והיא אינה קשורה למצב סוציואקונומי כזה או אחר. פעמים רבות היא אינה נראית לעין כלל ולעתים, אפילו בת הזוג או בן הזוג שסובלים ממנה אינם מודעים ואינם מבינים שהם חווים אלימות.

דרך נוספת של גברים אלימים כלכלית לשלוט בבת הזוג שלהם היא לדאוג שחשבון הבנק יהיה על שמם ושכרטיס האשראי יהיה ברשותם בלבד. הם מעניקים לאשתם ״דמי כיס״, שאף פעם אינם מספיקים

כיצד מתבטאת אלימות כלכלית במהלך חיי הנישואין?

אלימות כלכלית מתבטאת בראש ובראשונה בסנקציות כספיות. בן הזוג השולט בכלכלת המשפחה מונע מבת הזוג גישה למקורות הכסף המשפחתיים, לעתים גם במחיר פגיעה בילדים המשותפים. כל הוצאה של בת הזוג מפוקחת והיא נדרשת לתת דין וחשבון על כל קנייה שהיא עושה, אפילו אם מדובר על הוצאות חיוניות ולא יקרות כמו תרופות, קניות במכולת וכדומה.

ביטוי אחר של אלימות כלכלית הוא מקרים שבהם הגבר מונע מאשתו לצאת לעבוד בשכר או לרכוש השכלה כדי שלא יהיו לה מקורות כספיים משלה. לשם כך, הוא מסכל נסיונות שלה להגיע לראיונות עבודה, מונע ממנה להוציא רשיון נהיגה או להשתמש ברכב המשפחתי, מטיל עליה את כל הטיפול בילדים כדי שלא יהיה לה פנאי לעבוד, ולא מאפשר לה לרכוש השכלה.

דרך נוספת של גברים אלימים כלכלית לשלוט בבת הזוג שלהם היא לדאוג שחשבון הבנק יהיה על שמם ושכרטיס האשראי יהיה ברשותם בלבד. הם מעניקים לאשתם ״דמי כיס״, שאף פעם אינם מספיקים, וכך היא נשארת תלויה בהם באופן תמידי. עליה לבקש ואף להתחנן כדי לקבל עוד כסף בכל פעם שיש צורך לקנות גם את הדברים ההכרחיים ביותר לקיום המשפחתי.

אמצעים נפוצים נוספים של שליטה כלכלית של גברים בנשותיהם, כוללים, בין השאר, בן זוג הרושם את כל הנכסים המשותפים על שמו בלבד ומונע מבת הזוג מידע על הכספים והרכוש המשותפים וכן, בן זוג המשתלט על משכורתה של אשתו אם היא עובדת מחוץ לבית, משתלט על רכוש שהיה בבעלותה עוד טרם הנישואין, ואף יוצר חובות כספיים שנרשמים על שם בת הזוג ללא ידיעתה.

יש הבדל ברור בין מחלוקת כלכלית בעת הפרידה, שמתבטאת בריב על האוטו ועל הדירה, לבין שימוש אלים וסחטני בתהליך הגירושין כדי להמשיך ולפגוע בבת הזוג ולהותיר אותה ללא אמצעי קיום 

האם תיתכן אלימות כלכלית גם בעת גירושין ופרידה?

תהליך הגירושין (או הפרידה אצל זוגות לא נשואים) הוא גם כך מטיבו הליך טעון רגשית ובעל משמעויות כלכליות כבדות משקל, כאשר כל אחד מבני הזוג עושה ככל שביכולתו על מנת לדאוג לאינטרסים הכלכליים של עצמו.

לא כל פעולה "מלחמתית" בגירושין נופלת תחת ההגדרה של אלימות כלכלית, ויש הבדל ברור בין מחלוקת כלכלית בעת הפרידה, שמתבטאת בריב על האוטו ועל הדירה, לבין שימוש אלים וסחטני בתהליך הגירושין עצמו כדי להמשיך ולפגוע בבת הזוג על מנת להותיר אותה חסרת אמצעי קיום בסיסיים.

אלימות כלכלית בעת פרידה וגירושין יכולה להתבטא, למשל, בחסימה של כרטיס אשראי של האישה או חסימת הגישה שלה לחשבון הבנק, וכן, ריקון חשבון הבנק ותכניות החיסכון המשותפות ואף הברחת רכוש משותף. גם כאשר גבר מפסיק לשלם מזונות ותשלומים אחרים שבית המשפט חייב אותו בהם, או משלם באופן חלקי, הדבר נחשב כאלימות כלכלית שהוא נוקט כלפי גרושתו וילדיו.

לבית המשפט יש כעת את הסמכות להוציא צו למניעת אלימות כלכלית. בצו כזה יכול בית המשפט להורות לבן הזוג האלים להימנע מכל מעשה של אלימות כלכלית

כיצד ניתן להתמודד עם אלימות כלכלית באמצעים משפטיים?

החוק החדש למניעת אלימות כלכלית מבסס כמה אמצעים משפטיים להתמודדות עם אלימות כלכלית בעת הנישואין. בראש ובראשונה, לבית המשפט יש כעת את הסמכות להוציא צו למניעת אלימות כלכלית. בצו כזה יכול בית המשפט להורות לבן הזוג האלים להימנע מכל מעשה של אלימות כלכלית.

למשל, בית המשפט יכול לחייב את בן הזוג למסור מידע כלכלי לבית המשפט, לבנק או לחברת האשראי. בית המשפט אף יכול לחייב אותו לתת לבת זוגו גישה לנכסים משותפים או לנכסים בבעלותה וכן גישה לחשבונות הבנק ולכרטיס האשראי. זאת ועוד, החוק קובע כי בנוסף לכל אלה, אלימות כלכלית היא עבירה נזיקית. פירוש הדבר הוא שניתן אף לתבוע פיצויים מבן הזוג האלים כלכלית ללא צורך בהוכחת נזק.

בית המשפט יכול להוציא למשל צו שמחייב את בן הזוג האלים בגילוי מידע לגבי כספים ורכוש משותפים העומדים לחלוקה. הוא יכול בנוסף לוודא שתתקיים חלוקה שווה של הנכסים

מה מומלץ לעשות כדי להתמודד עם אלימות כלכלית בעת גירושין?

במקרה של אלימות כלכלית בגירושין, עורך דין מיומן יוכל לשכנע את בית המשפט להשתמש בכלים שעומדים לרשותו. בית המשפט יכול להוציא למשל צו שמחייב את בן הזוג האלים בגילוי מידע לגבי כספים ורכוש משותפים העומדים לחלוקה. הוא יכול בנוסף לוודא שתתקיים חלוקה שווה של הנכסים, גם אם הגבר השתלט עליהם באלימות.

5 סימנים שיעידו על כך שאת כנראה סובלת מאלימות כלכלית(1)

האפשרות להגיש תביעה נזיקית קיימת גם במהלך הגירושין, וניתן לבקש מבית המשפט לפסוק לנפגעת פיצויים שישולמו על ידי הפוגע מתוך חלקו ברכוש המשותף.

אם את מזהה אצלך אחד או יותר מהסימנים המוזכרים ייתכן מאוד שאת סובלת מאלימות כלכלית. אל תהססי לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין הבקיא בתחום

לסיכום, מהם הסימנים המרכזיים המעידים על אלימות כלכלית?

  1. אם את צריכה לבקש מבן זוגך כסף ולפרט על מה הוצאת אותו.

  2. אם בן הזוג לא נותן לך לנהוג ברכב המשפחתי. לדוגמה, בעלה של אחת מלקוחותיה של החתומה מעלה היה נהג מונית, שמנע מאשתו מלנהוג ברכב המשפחתי, למרות שהרכב לא היה בשימוש כלל.

  3. אם בן הזוג מסתיר ממך את הכנסותיו, מקבל הכנסות ומשלם הוצאות בשחור, ואין לך מושג איך הוא משלם את הוצאות הבית.

  4. אם בן הזוג מסתיר ממך את חשבונות הבנק שלו, כאשר לשניכם חשבונות נפרדים, או יותר גרוע, כשלשניכם חשבון משותף ולך אין גישה אליו.

  5. אם בן הזוג מונע ממך החזקת כרטיס אשראי ונותן לך מזומן רק לפי בקשה. 

 אם את מזהה אצלך אחד או יותר מהסימנים המוזכרים ייתכן מאוד שאת סובלת מאלימות כלכלית. אל תהססי לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין הבקיא בתחום למיצוי זכויותיך.

משרד עורכי דין אורטל גונן מתמחה בדיני משפחה ומקרי אלימות במשפחה בכלל ואלימות כלכלית בפרט

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים