zap group mishpati logo

איך מעסיקים פרילנסרים ונמנעים מתביעות עתידיות?

מעסיקים רבים סבורים שפרילנסר שמוציא חשבונית מס וחתום על הסכם נותן שירותים אינו נחשב לעובד שלהם ולכן הם פטורים מתשלום זכויות סוציאליות. אלא שמדובר בהנחת יסוד שגויה שעלולה לחשוף מעסיקים לתביעות עתידיות שיעלו להם הרבה מאוד כסף. רגע לפני שאתם מעסיקים פרילנסר, כדאי שתדעו איך לעשות זאת נכון

מאת: עו"ד אוראל הרשקוביץ
09.02.21
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
איך מעסיקים פרילנסרים ונמנעים מתביעות עתידיות?

עסקים רבים רוצים לחסוך בהוצאות שכר עובדים, הנחשבות לאחת מההוצאות הכבדות לעסק. התקשרות עם פרילנסרים חוסכת בהוצאות סוציאליות כמו ימי חופשה, ימי מחלה, הפרשה לפנסיה, דמי הבראה ועוד.

בנוסף, בהעסקת פרילנסר ניתן לשלוט בהוצאות השכר לשעת עבודה, שכן אפשר לקבוע מראש כמה שעות בדיוק הם יעבדו. אם מדובר בפרויקט קצר טווח, פרויקט יוצא דופן שאינו מבוצע בשוטף או כזה שהעובדים הקבועים אינם יכולים לבצע,  העסקת פרילנסרים אכן יכולה להיות פתרון מצוין, יעיל ויותר זול מלהעסיק עובד. אך קיים גבול דק בין העסקת פרילנסרים לבין מצב שבו מתקיימים יחסי עובד-מעביד, שבו הפרילנס הופך לעובד.

כאשר פרילנסר פונה לבית הדין לעבודה בטענה שהתקיימו בינו ובין המעסיק יחסי עבודה, ובית המשפט מקבל את טענתו, המעסיק יחויב לשלם לעובד רטרואקטיבית את כל התנאים הסוציאליים 

מה קורה כאשר עוברים את הגבול דק?

במקרים כאלה, המעסיק חשוף לתביעה. כאשר פרילנסר פונה לבית הדין לעבודה בטענה שהתקיימו בינו ובין המעסיק יחסי עבודה, ובית המשפט מקבל את טענתו, המעסיק יחויב לשלם לעובד רטרואקטיבית את כל התנאים הסוציאליים להם הוא זכאי כעובד. תשלום זה יכול להגיע למאות אלפי שקלים, בכפוף לזמן ההתקשרות בין הצדדים.

ההשלכות שעשויות להיות בהעסקת פרילנס שמוכר בדיעבד כעובד הן שנשלם פעמיים והרבה יותר מכפי שתכננו: גם שכר של פרילנס (שגבוה לרוב משכר של עובד) וגם זכויות סוציאליות בגין אותו שכר.

אם הפרילנס מגיע למשרד בשעות קבועות, עובד 200 שעות בחודש ואם הוא נעדר מהעבודה עליו להשלים את המטלות שלו, גבוהים הסיכויים שיוכר כעובד על ידי בית הדין לעבודה

מהם התנאים להעסקת פרילנסרים?

ככלל,  מה שמאפיין פרילנסרים שהם מספקים שירותים לכמה לקוחות במקביל והם אינם נדרשים לעבוד בשעות קבועות. אם לדוגמה מדובר במעצב גראפי שעבד על פרויקט בהיקף של 5-10 שעות בחודש, הסיכויים שיכירו בו כעובד נמוכים מאוד. אך אם הפרילנס מגיע למשרד בשעות קבועות, עובד 200 שעות בחודש ואם הוא נעדר מהעבודה עליו להשלים את המטלות שלו, גבוהים הסיכויים שיוכר כעובד על ידי בית הדין לעבודה. הגבול הדק, אם כן, עובר בהעסקת אותם פרילנסרים שנדרשים לעבוד בשעות קבועות ובהיקף עבודה שמאפיין עובדים שכירים.

מעסיקים רבים בוחרים להתקשר עם פרילנסרים כדי לחסוך בעלויות שכר עובדים, התופסות נתח נכבד מהוצאות העסק. אך עבודה עם פרילנסר מחייבת הקפדה על תנאים מסוימים

כיצד ניתן להימנע מתביעות עתידיות?

ראשית, חשוב לחתום על הסכם מסודר ומקיף באמצעות עו"ד שמתמחה בדיני עבודה. לרוב, הסכם כללי שאינו מותאם לנסיבות המקרה, אשר קובע שבין הצדדים לא יחולו יחסי עובד-מעביד, אינו מספיק דיו. כך למשל, רצוי לציין בהסכם ששעות העבודה אינן קבועות ולהתייחס למקרה שבו יהיה על הפרילנס להשיב כספים למעסיקו אם יוכר כעובד על ידי בית הדין לעבודה.

לסיכום, מעסיקים רבים בוחרים להתקשר עם פרילנסרים כדי לחסוך בעלויות שכר עובדים, התופסות נתח נכבד מהוצאות העסק. אך עבודה עם פרילנסר מחייבת הקפדה על תנאים מסוימים לאורך כל זמן ההתקשרות ובעיקר הימנעות מיחסי עובד-מעביד.

עו"ד אוראל הרשקוביץ עוסק במשפט מסחרי ובדיני עבודה

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה