zap group mishpati logo

חשיבות הליווי של עורך דין בתביעות נגד משרד הביטחון בגין ליקויי שמיעה

מדי שנה מוגשות תביעות רבות נגד משרד הביטחון בגין פגיעות שגרמו לליקויי שמיעה. ליווי צמוד של עורך דין מנוסה יכול לעשות את כל ההבדל בין דחיית התביעה לבין מיצוי הזכויות

מאת: עו"ד שירן צמח
11.02.21
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
חשיבות הליווי של עורך דין בתביעות נגד משרד הביטחון בגין ליקויי שמיעה

ליקויי שמיעה מהווים תופעה נפוצה יחסית באוכלוסיה הכללית, כאשר שלל גורמים עלולים להוביל לליקויי שמיעה. בין השאר, ליקויי שמיעה יכולים להיות תוצאה של פגיעה בחלקי האוזן השונים כפועל יוצא של חבלה טראומטית. ליקויי שמיעה שמופיעים על רקע חבלה יכולים לנבוע מפגיעה בחלק ההולכתי של האוזן. במקרים האלה, מדובר למשל בקרע בעור התוף או בניתוק שרשרת עצמות השמע או מפגיעה עצבית, שעשויה להיות גם תוצאה של פגיעות שאינן חבלתיות. כך לדוגמה, חשיפה לרעש בעוצמה גבוהה במיוחד לזמן קצר, או לרעש ממושך ללא הגנה מתאימה, עלולה להוביל לפגיעה עצבית חמורה ולגרום לליקויי שמיעה.

בכתבה שלפניכם אפרט מדוע לפני שפונים למשרד הביטחון בשל ליקוי שמיעה שהתפתח במהלך השירות הצבאי, ישנה חשיבות עליונה לקבוע פגישת ייעוץ עם עו"ד מנוסה המתמחה בליווי תובעים בתביעות נגד משרד הביטחון.   

משרד הביטחון והוועדות הרפואיות הפועלות מטעמו מנסים לא אחת לשייך את הפגיעה בשמיעה לגורמים שאינם קשורים לעבודה או לשירות של התובע 

הצגת המקרה באופן המדויק ביותר

כפי שציינתי, ליקויי שמיעה יכולים להופיע על רקע גורמים רבים. לפיכך, אין זה פלא שמשרד הביטחון והוועדות הרפואיות הפועלות מטעמו מנסים לא אחת לשייך את הפגיעה בשמיעה לגורמים שאינם קשורים לעבודה או לשירות של התובע במשרד הביטחון. לכן, אחד התפקידים החשובים ביותר של עורך הדין הוא להציג את נסיבות הפגיעה ואופייה, באופן שאינו משתמע לשתי פנים ושאינו נתון לפרשנות אחרת זולת זו הקושרת את הפגיעה לתנאי השירות או העבודה של התובע במשרד הביטחון.

עורך דין מנוסה יוכל לייעץ לתובע בנוגע לסוג בדיקת השמיעה, למכון שבו מומלץ לעבור את בדיקת השמיעה ולעצם הנחיצות של בדיקת השמיעה

חשיבות הליווי המקצועי לקראת בדיקת השמיעה

מובן שאת בדיקת השמיעה צריך התובע לעבור לבד. למעשה, ניתן להניח שעבר כבר בדיקות שמיעה לפני שהחליט על הגשת התביעה. עם זאת, גם כאן לעורך הדין יש תפקיד חשוב מאין כמוהו: עורך דין מנוסה יוכל לייעץ לתובע בנוגע לסוג בדיקת השמיעה, למכון שבו מומלץ לעבור את בדיקת השמיעה ולעצם הנחיצות של בדיקת השמיעה.

ייתכנו למשל מקרים שבהם הבדיקה מעידה על ליקוי שמיעה מסוים אך בו בזמן פוגעת באמינות של התובע. לא אחת עורך הדין יכול גם להצביע על חוסר התאמה בין בדיקות שונות ועל בדיקות שבוצעו בצורה שאינה משרתת את האינטרסים של התובע ועלולות לחבל בסיכויי ההצלחה של התביעה. היכולת לרדת לרזולוציות המתאימות נרכשת במשך שנים ולכן חשוב כמובן לתת עדיפות לעורך דין מיומן שניהל תביעות רבות שהוגשו בגין ליקויי שמיעה.

גם הכנה מתאימה לקראת בדיקת הטינטון תתרום לחיזוק האמינות של הנבדק ותמנע התנהלות שתפגע בסיכויי ההצלחה של התביעה

מה תובעים רבים לא יודעים בנוגע לבדיקת מאפייני טינטון?

טינטון הוא תופעה שבאה לידי ביטוי בשמיעת רעש או זמזום שלא נובעים מגירוי חיצוני. בדיוק כמו ירידה בשמיעה, גם טינטון יכול להיות תוצאה של גורמים שונים ובכלל זה חשיפה לרעש גבוה במיוחד כמו פיצוץ או ירי. בדרך כלל לאחר כשחייל או עובד משרד הביטחון מתלונן על טינטון, הוא נשלח לבדיקת מאפייני טינטון מטעם משרד הביטחון.

הבדיקה לא יכולה להוכיח את קיומו של הטינטון כיוון שאין לטינטון עדות כלשהי שניתן לאמת בבדיקה. בדיקת מאפייני טינטון בודקת לפיכך את מידת האמינות של הנבדק. אם הנבדק יתאר את התסמינים מהם הוא סובל באופן המדויק ביותר, התואם את המופיע בספרות הרפואית, רוב הסיכויים שניתן יהיה להכיר בו כסובל מטינטון.

למרבה הצער, במקרים רבים הנבדקים מנסים להקצין את מצבם וייתכן בהחלט שיספקו תשובות שלא יפעלו לטובתם מתוך לחץ טהור. כך לדוגמה, ייתכן שהבודק ישמיע לנבדק צליל חזק ואחריו צליל חלש ויבקש ממנו לומר איזה מהם מזכיר יותר את הטינטון. נבדקים רבים משיבים שהצליל החזק יותר הוא זה שמזכיר את הטינטון על מנת להמחיש את מידת ההפרעה של הטינטון. זאת, בזמן שהתשובה הנכונה היא דווקא הצליל החלש. הכנה מתאימה לקראת בדיקת הטינטון תתרום לחיזוק האמינות של הנבדק ותמנע התנהלות שתפגע בסיכויי ההצלחה של התביעה.

במסגרת בדיקה אצל רופא מומחה או הופעה מול ועדה רפואית מטעם משרד הביטחון ללא הכנה מתאימה, ייתכן מאוד שהתובע לא יביע את עצמו באופן הטוב ביותר

הכנת התובע לפגישה עם הרופא המומחה

במסגרת הליך הבדיקה של התביעה, התובעים נדרשים להגיע לפגישה עם מומחה א.א.ג הפועל מטעם משרד הביטחון. תפקידו של המומחה הוא לבדוק האם אכן קיים קשר סיבתי בין הפגיעה שעליה דיווח התובע לבין ליקוי השמיעה ממנו הוא טוען שהוא סובל.

גם כאן ניתן יש מגוון רחב של טעויות הרות גורל שתובעים נוטים לעשות מתוך לחץ, בורות והיעדר הכנה מתאימה. כך למשל, במסגרת בדיקה אצל רופא מומחה או הופעה מול ועדה רפואית מטעם משרד הביטחון ללא הכנה מתאימה, ייתכן מאוד שהתובע לא יביע את עצמו באופן הטוב ביותר.

במקרים מסוימים התובעים שוכחים לציין פרטים חשובים, באחרים הם מנסים להצניע את חומרת הפגיעה ויש גם טעויות שגורמות לפגיעה באמינותם. לכן, לפני שמגיעים לבדיקה של רופא מומחה ומובן שלפני ההתייצבות מול ועדה רפואית מטעם משרד הביטחון, חשוב לעבור הכנה מתאימה אצל עורך דין מקצועי ומנוסה.

יש לוודא שאחוזי הנכות תואמים לירידה בשמיעה כפי שהיא מופיעה בבדיקות השמיעה האחרונות שעבר התובע. גם פער מזערי במספר הדציבלים יכול להוביל לאובדן של אחוזי נכות משמעותיים

ההבדל בין דחיית התביעה למיצוי הזכויות נמצא בפרטים הקטנים

לסיום, אתייחס לקביעת אחוזי הנכות ולאופן שבו נוכחות של עורך דין מקצועי יכולה לעשות הבדל משמעותי. את אחוזי הנכות קובעת הוועדה הרפואית לפי תקנות הנכים ועל פי טבלת ירידה בסף השמיעה שבתקנות. אך את החלטת הוועדה אין שום סיבה לקבל כ"תורה מסיני". תחת זאת יש לוודא שאחוזי הנכות תואמים לירידה בשמיעה כפי שהיא מופיעה בבדיקות השמיעה האחרונות שעבר התובע.

חשיבות הליווי של עורך דין בתביעות נגד משרד הביטחון בגין ליקויי שמיעה(1)

לעתים, גם פער מזערי במספר הדציבלים יכול להוביל לאובדן של אחוזי נכות משמעותיים. אם לדוגמה נקבע כי סף השמיעה הוא 25 דציבלים בממוצע בשתי האוזניים, ייקבעו לתובע 5% נכות סך הכל, שאינם מזכים בתגמול כלשהו. אך אם בפועל סף השמיעה מתחיל מ-26 דציבלים, מדובר כבר בנכות של 10% נכות. כפי שניתן להבין, עורך דין מנוסה מסוגל להבין את המשמעות של הפרטים הקטנים ולמנוע מצב שבו סטייה קטנה יחסית מהאמת תוביל לשינוי משמעותי בתוצאות התביעה.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה