zap group mishpati logo

מהי עבריינות תעסוקתית וכיצד ניתן להתגונן מפניה?

עבריינות תעסוקתית מתארת פגיעה פלילית, מנהלית או אתית של עובד במעסיק שלו. בדיקות פוליגרף תקופתיות לעובדים או בדיקות לסינון מועמדים לעבודה יסייעו לך להגן על העסק מפני עובדים שעלולים להזיק לו

04.03.21
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מהי עבריינות תעסוקתית וכיצד ניתן להתגונן מפניה?

עד לא מזמן, ביצוע בדיקות פוליגרף לעובדים היה נחלתם של שירותי הביטחון בלבד. במקום עבודה העוסק בנושאים בטחוניים, ברור מאליו שהמעסיקים צריכים לסמוך באופן מלא על העובדים ולוודא שהם יכולים לתת בהם את אמונם. אך גם במגזר האזרחי, בו כל עובד מן השורה עשוי להיחשף לידע מקצועי רגיש, להכיר את סודותיה המסחריים של החברה או אפילו להפעיל קופה – כל עסק חשוף לנזקים שעלולים להיגרם לו על ידי עובדיו.

בשנים האחרונות מבינים יותר ויותר בתי עסק, ארגונים וחברות, שעליהם לערוך סינון מוקפד טרם קבלת עובדים חדשים לעבודה ולבצע ביקורת אחרי אמינותם ונאמנותם של העובדים הקיימים כחלק בלתי נפרד מהשגרה. בדיקות פוליגרף לעובדים קיימים או לסינון מועמדים לעבודה הן דרך יעילה ואמינה להתגונן מפני עבריינות תעסוקתית ולהפחית את הסיכון לפגיעה בעסק מצד אחד העובדים.

לכל עסק מכל תחום ולכל משרה ספציפית ניתן לבנות סדרת שאלות מיטבית אשר תוביל להסקת המסקנות המהימנות ביותר לגבי כל מועמד לעבודה העובר בדיקת פוליגרף

סוגי בדיקות פוליגרף לעובדים

בדיקת הפוליגרף היא בדיקה הנעזרת בנתונים מדעיים לצורך זיהוי תגובות פיזיולוגיות של הנבדק המעידות על אמירת שקר. אמינותה של הבדיקה עומדת בממוצע על בין 90% ל-95% וביצועה מצריך את הסכמתו החופשית והמלאה של הנבדק.

לרשות המעסיק המעוניין להבטיח מינימום סיכונים מבית, עומדים שלושה סוגים של בדיקות פוליגרף:

1. בדיקות פוליגרף לסינון מועמדים לעבודה – כחלק מתהליך הגיוס שולחות חברות רבות את המועמדים המובילים לבדיקת פוליגרף לפני קבלת ההחלטה על העסקתם. מטרת בדיקה זו היא לבחון את אמינותו של המועמד למשרה ולגלות מידע בנוגע לנושאים שעלולים להעמיד את העסק בסכנה.

השאלות שיופנו לנבדק ינוסחו על ידי בודק הפוליגרף והמעסיק ועשויות לעסוק, למשל, בהרגלים של העובד כגון הימורים או שימוש בסמים, בהיסטוריה התעסוקתית שלו ובבירור אם היה מעורב אי פעם בגנבה או מרמה של מעסיקים קודמים. לכל עסק מכל תחום ולכל משרה ספציפית ניתן לבנות סדרת שאלות מיטבית אשר תוביל להסקת המסקנות המהימנות ביותר לגבי כל מועמד.

2. בדיקות פוליגרף תקופתיות לעובדים קיימים – גם בדיקות פוליגרף תקופתיות נעשות כחלק משגרת העבודה של ארגונים וחברות רבים, כשמטרתן היא גם מניעת נזקים והרתעה, וגם איתור נזק שכבר נגרם ומניעת החמרה. באמצעות בדיקות פוליגרף תקופתיות ניתן לאתר גניבות, ריגול עסקי או כל פגיעה אחרת במקום העבודה והן נחשבות לאחד האמצעים היעילים ביותר במניעת נזקים שגורמים עובדים למקום עבודתם.

הבדיקות יכולות להיעשות לעובדים כולם, למדגם אקראי ומייצג או לעובדים שמולם עולה חשד מסוים. השאלות ישתנו בהתאם למטרת הבדיקה, לקהל הנבדקים, לתפקיד הספציפי של כל אחד ולחשדות שאולי קיימים כנגדו. בתפקידי אבטחה או נהיגה, למשל, נפוצות שאלות בנוגע לשימוש בסמים. בתפקידים הנחשפים למידע רגיש נוהגים המעסיקים לברר על קשרים של העובד עם חברות אחרות או עם לקוחות שעשויים להיות מעוניינים במידע, וכן הלאה.

לקריאה נוספת: פוליגרף לגילוי בגידה>>

3. בדיקות פוליגרף נקודתיות לאחר גילוי עבירה – אם התגלה כי בוצעה עבירה במקום העבודה על ידי אחד העובדים, ניתן להיעזר בבדיקות פוליגרף על מנת לאתר את המעורבים בעבירה, להבין אם יש עובדים ששיתפו איתם פעולה או ידעו על העבירה ושמרו את המידע לעצמם, וכן להסיר חדש מעובדים שאינם מעורבים בעניין. באמצעות בדיקה מסוג זה ניתן לאתר עובדים שמסרו מידע למתחרים, סייעו לביצוע פריצה לחברה, גנבו בעצמם כסף או סחורה, השתמשו בסמים אסורים בזמן העבודה ועוד.

על מנת להבטיח את אמינות הבדיקות, מומלץ לוודא כי מכון הפוליגרף עושה שימוש במכשיר פוליגרף חדשני ומתקדם, הכולל חיישנים מיוחדים שמונעים מהנבדק לנסות לשבש את תוצאות הבדיקה

תוצאות הבדיקה

תוצאות הבדיקה מפוענחות במהירות ונמסרות בדוח מסודר למזמין הבדיקה. על מנת להבטיח את אמינותן, מומלץ לוודא כי מכון הפוליגרף עושה שימוש במכשיר פוליגרף חדשני ומתקדם ככל האפשר, הכולל חיישנים מיוחדים שמונעים מהנבדק לנסות לשבש את תוצאות הבדיקה.

מהי עבריינות תעסוקתית וכיצד ניתן להתגונן מפניה?(1)

מומלץ לאפשר לכל עובד לעבור את הבדיקה בשפת האם שלו, ולבדוק מראש אם המכון שבחרתם אכן מבצע בדיקות בשפות הנדרשות בעסק שלכם. בנוסף, יש לוודא כי כל עובד או מועמד שנבדק מקבל ומבין את הנחיות הבודק לקראת ביצוע הבדיקה, ופועל על פיהן במדויק.

ראמז גאנם הוא חוקר פרטי ובודק פוליגרף מוסמך, מייסד ומנהל את מכון הפוליגרף RMZ

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים