zap group mishpati logo

דיני חוזים - שאלות ותשובות מהפורום הנוגעות בעריכת חוזים

חוזה מכר, חוזה שכירות, חוזה בע"פ... כולנו נתקלים בחוזים. כיצד צריך להיות החוזה כתוב? מתי נקשר חוזה מחייב בין הצדדים לעסקה? עו"ד דניאל זיידמן ועו"ד ירון מרויץ, מנהלי פורום חוזים בפורטל משפטי, משיבים על שאלות הגולשים

מאת: מערכת משפטי בשיתוף עוה"ד דניאל זיידמן וירון מרויץ
16.09.12
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
דיני חוזים - שאלות ותשובות מהפורום הנוגעות בעריכת חוזים

הפרת חוזה

שאלה: מה עלי לעשות כשהשוכר כבר חודשיים לא משלם את דמי השכירות שעליו לשלם?

תשובה: אי תשלום דמי השכירות מהווה, לפי דיני החוזים, הפרה יסודית של החוזה.
הפרה יסודית של החוזה מזכה אותך באפשרות לבטל את החוזה ללא כל התראה, ולתבוע פיצוי על הנזק שנגרם או לבקש את אכיפתו ולתבוע פיצוי על הנזק שנגרם.

באופן מעשי, עליך לשקול האם ברצונך לבקש לאכוף על השוכר לקיים את ההסכם, דהיינו, לחייב את השוכר להמשיך לשכור את הדירה ולשלם את דמי השכירות, או להודיע לו על ביטול ההסכם, שאז, אני מציע כי תתייעץ עם עורך דין, על מנת שיגיש תביעה לפינוי הדירה, בכל ההקדם (היום קיים הליך מהיר של תביעות פינוי) .

אם תבחר באפשרות של אכיפת החוזה, יש לבדוק האם ניתנה ערבות כלשהי של צד ג' להבטחת התחייבויות השוכר, שאז, זה הזמן לפנות לערבים ולהתריע בפניהם על הפרתו ועל התוצאות הצפויות מהפרה זו כלפיהם.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום חוזים 

למציאת עו"ד חוזי שכירות באינדקס משפטי 

שינוי חוזה שכירות

שאלה: אני ואשתי התכוונו לשכור דירה וחתמנו על החוזה. 4 ימים לפני שהיינו צריכים להיכנס לדירה, בעלת הבית התקשרה לאשתי והתעקשה על הוספת שני סעיפים בחוזה שלא מקובלים עלינו. האם נהיה חייבים לחתום? במקרה שלא והיא לא תהיה מוכנה לתת לנו מפתח, האם זו הפרת חוזה מצידה?

תשובה: בהנחה שגם המשכירה חתמה על החוזה, אזי, החוזה מחייב אותה, והיא אינה רשאית להוסיף לחוזה סעיפים שאינם מקובלים עליכם.

אם המשכירה תסרב לתת לכם להיכנס לדירה עקב סירובכם להוסיף את הסעיפים הנ"ל היא מפרה את החוזה, ובמקרה כזה תוכלו לבחור באחת משתי אפשרויות, האחת, לתבוע אותה על נזקיכם בגין הפרת הסכם, והשנייה, לתבוע את אכיפתו של ההסכם, דהיינו, לחייב אותה להשכיר לכם את דירה (אפשרות זו פחות ריאלית שכן ההליך המשפטי עלול לארוך זמן רב ואני מניח שבינתיים תמצאו דיור חלופי).

חוזה בע"פ

שאלה: איזה משקל יש לחוזה שבע"פ? האם בבית משפט הוא קביל אם אין הוכחות בכתב?

תשובה: למעט במספר עניינים ספציפיים (כמו למשל עסקה במקרקעין) חוזה יכול להכרת בעל פה, ואם יעמוד בדרישות חוק החוזים לגבי אופן כריתתו(למשל, קיומם של הצעה וקיבול), הוא יהיה חוזה מחייב לכל דבר ועניין.
אמנם, במקרה של חוזה שנכרת בעל פה, קשה יותר להוכיח את עצם כריתתו, אך אם תעברי את המשוכה של הוכחת כריתת החוזה (למשל אם השיחה בה נכרת החוזה הוקלטה, או שיש עדים לכריתתו), אין כל הבדל עקרוני בינו לבין חוזה בכתב.

ספקיות האינטרנט מוספות לחוזה סעיף המתיר להן להעלות את דמי השירות בתנאים מסויימים ולכן מומלץ לבדוק היטב את תנאי החוזה

חוזה אינטרנטי

שאלה: חתמתי על חוזה עם ספק האינטרנט 013 על סכום של 20 ש"ח לחודש ללא התחייבות. לפני חודשיים נגמרה השנה ועכשיו בכל חיוב שיורד באשראי יורד לי סכום שגבוה מהסכום שקבענו בכל חודש הוא גבוה מהסכום שהיה בחודש הקודם לו.
האם גם אין התחייבות הם יכולים לעלות את סכום החיוב בכל חודש בלי ליידע אותי על כך?

תשובה: מה שקובע הינו האמור בחוזה עם הספק.
אם החוזה קובע תשלום בסך של 20 ש"ח לחודש, הרי שבהעדר הסכמה אחרת, הספק אינו רשאי לגבות סכום גבוה יותר, וזאת גם אם תקופת החוזה הסתיימה, שאז אם השירות נמשך, יש להחיל את תנאי החוזה המקורי על תקופת השירות הנוספת.

מניסיון, ספקיות האינטרנט מוספות לחוזה סעיף המתיר להן להעלות את דמי השירות בתנאים מסויימים ולכן מומלץ לבדוק היטב את תנאי החוזה.

ערבים בחוזה שכירות

שאלה: האם ניתן בחוזה שכירות להחתים 2 ערבים שלא במעמד חתימת החוזה ולא בנוכחות משכיר הדירה?

תשובה: כל מסמך שנחתם מחייב את חותמו, לפיכך גם אם כתב הערבות נחתם שלא בנוכחות המשכיר הוא מחייב את הערבים.

השאלה היחידה שיכולה להתעורר במקרה שהמסמך אינו נחתם בפני המשכיר, הינה האם אכן הערבים הם אלו שחתמו על כתב הערבות.
כתב הערבות אינו צריך להיחתם במעמד חתימת החוזה, אך, הוא חייב להיחתם לאחר חתימת החוזה וחשוב שהערבים יהיו מודעים לתוכן החוזה, דהיינו, להתחייבויות השוכרים להן הם ערבים.

עוד בנושא:

הפרת חוזה למכירת דירה - באילו מקרים?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים