zap group mishpati logo

מס הכנסה: הפטור נמצא בפרטים הקטנים

מי זכאי לפטור ממס הכנסה, מדוע מומלץ שלא לנסות להשיג את הפטור באופן עצמאי ומדוע כל כך הרבה בקשות לפטור נדחות מדי שנה?

24.04.21
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
מס הכנסה: הפטור נמצא בפרטים הקטנים

מס הכנסה הוא בין המסים היקרים ביותר לליבה של המדינה המודרנית ולכן אין זה פלא שמעטים האזרחים שיכולים לקבל פטור מתשלום מס הכנסה. עם זאת, המחוקק הישראלי בהחלט מכיר בקשיים של אזרחים מסוימים ובהינתן התנאים המתאימים, ניתן גם ניתן יהיה לקבל את הפטור. ייתכן שאף יצא לכם לשמוע על מקרים שבהם הפטור התקבל בתוך זמן קצר יחסית מרגע הגשת הבקשה וללא בעיות מיוחדות.

למרבה הצער, לא תמיד כך הם פני הדברים. למעשה לא אחת נאלצים המבוטחים לעבור דרך חתחתים של ממש ולהצליח להתגבר על שלל אתגרים ומכשולים ביורוקרטיים בדרכם לקבל את המגיע להם על פי חוק. כפי שוודאי אין צורך לספר לכם, רבים מהם אף מגלים בשלב מסוים כי בשל טעויות קטנות שביצעו בתום לב, לא יהיה באפשרותם למצות את הזכויות המגיעות להם על פי חוק.   

הזכאות לפטור ממס הכנסה חלה אך ורק על מבוטחים שהנכות נקבעה להם לתקופה של 185 יום לכל הפחות. לכן, די בכך שהנכות נקבעה למבוטח לתקופה של 184 ימים ומטה על מנת שלא יהיה זכאי לפטור

מי זכאי לפטור ממס הכנסה?

לצד גמלאים ולאלה שהכנסתם נמוכה, גם בעלי בעיות רפואיות שונות זכאים לפטור מתשלום מס הכנסה. כך לדוגמה, כל מבוטח עיוור זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה, ללא קשר לאחוזי הנכות שנקבעו לו. כך גם נכים בשיעור של 100% זכאים לפטור וכן נכים ששקלול הנכויות שלהם מגיע ל-90% ומעלה. יש רק להדגיש כי מדובר בנכות רפואית ולא בנכות תפקודית וכי יש להבחין בין צירוף נכויות לשקלול נכויות. כמו כן הזכאות חלה אך ורק על מבוטחים שהנכות נקבעה להם לתקופה של 185 יום לכל הפחות. לכן, די בכך שהנכות נקבעה למבוטח לתקופה של 184 ימים ומטה על מנת שלא יהיה זכאי לפטור.

  קיראו עוד בנושא >>> אילו זכויות שמורות לזכאים לקצבת נכות כללית?

מעבר לכל זה, הזכאות תינתן רק למבוטחים שהנכות שלהם נקבעה לפי אחד מהחוקים הבאים: חוק הנכים, חוק נכי המלחמה בנאצים, חוק נכי רדיפות הנאצים, חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, חוק לפיצוי נפגעי גזזת או חוק הביטוח הלאומי (הכוונה היא למשל לפגיעה במהלך העבודה, ילד נכה ונכות כללית).

אם מבוטח הלך לעולמו בזמן שהבקשה שלו לפטור מתשלום מס הכנסה היתה בבירור ובשלב מסוים נמצא כי הוא אכן זכאי לפטור, היורשים שלו יהיו זכאים לקבל את ההחזרים בשמו

האם ניתן לקבל החזר רטרואקטיבי?

מבוטחים שנמצא כי הזכאות שלהם לפטור מתשלום מס הכנסה החלה בשנה כזו או אחרת שקדמה לשנת המס הנוכחית עשויים להיות זכאים להחזרי מס עד שש שנים אחורה. לפיכך, השנה למשל (2021) תוכלו להגיש בקשות לקבלת החזרי מס החל משנת 2015. בהקשר זה חשוב לציין כי מותו של מבוטח שהגיש בקשה לקבלת פטור לא גורמת להפסקת הטיפול בבקשה.  

לאור זאת, אם המבוטח הלך לעולמו בזמן שהבקשה שלו היתה בבירור ובשלב מסוים נמצא כי הוא אכן זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה, היורשים שלו יהיו זכאים לקבל את ההחזרים בשמו. במקרה הספציפי הזה, ההחזר יחול אך ורק על ההכנסות שקיבל המנוח בזמן שהיה בחיים ולא על הכנסות כאלו ואחרות שיתקבלו לאחר פטירתו.

לא אחת לאחר הגשת ערר למוסד לביטוח לאומי, הוחלט להוסיף למבוטח את אחוזי הנכות הבודדים שהפרידו בינו לבין הזכאות לפטור מתשלום מס הכנסה

קביעת אחוזי נכות היא לא מדע מדויק

כדי לקבל את הפטור ממס הכנסה, יש להגיש שורה ארוכה של מסמכים, טפסים ודו"חות רפואיים למוסד לביטוח לאומי ולהתייצב בפני ועדה רפואית אחת לכל הפחות. כפי שציינו, מספיק שתקופת הנכות תהיה קצרה מ-185 ימים או ששיעור הנכות יהיה נמוך מ-100% או 90% כדי לאבד את הזכאות לפטור.  

מה שקריטי להבין בנושא הזה הוא שקביעת אחוזי נכות ומשך נכות היא לא מדע מדויק. מדובר בסופו של דבר בהחלטה של רופא אנושי וכיוון שבני אנוש עושים טעויות, תמיד ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית. ואכן, לא אחת לאחר הגשת ערר למוסד לביטוח לאומי, הוחלט להוסיף למבוטח את אחוזי הנכות הבודדים שהפרידו בינו לבין הזכאות. עם זאת, אין ספק ולו הקל שבקלים שהרבה יותר פשוט למצות את הזכויות השמורות למבוטחים אם מתנהלים בצורה מחושבת וזהירה כבר מהצעד הראשון.

הדרך הטובה ביותר לדאוג לכך שהטיפול בבקשה שלכם לקבלת פטור מתשלום מס הכנסה תתנהל באופן האפקטיבי ביותר, היא להפקיד את המלאכה בידיו של עורך דין מיומן ובעל ניסיון מול המוסד לביטוח לאומי

 מה הדבר החשוב ביותר שצריך להפנים בנוגע לפטור מתשלום מס הכנסה?

הדבר החשוב ביותר שיש להפנים בכל הקשור לפטור מתשלום מס הכנסה הוא שמדובר בפטור שהינו בעל השפעה משמעותית ביותר על חיי המבוטח ומשפחתו. אי לכך, יש לגשת לנושא בכובד ראש וחלילה לא לגלות שאננות או זלזול. מעבר לזה, חשוב להפנים את העובדה הבסיסית שמדובר בהליך ביורוקרטי מורכב מאוד ושכמות המידע השגוי שתיתקלו בו, כשתתחילו לברר ברשתות החברתיות מהן הפעולות שעליכם לבצע, היא עצומה.

ועדה רפואית

הדרך הטובה ביותר לדאוג לכך שהטיפול בבקשה שלכם לקבלת פטור מתשלום מס הכנסה תתנהל באופן האפקטיבי ביותר, היא להפקיד את המלאכה בידיו של עורך דין מיומן ובעל ניסיון, המייצג מבוטחים מול המוסד לביטוח לאומי.

כבר בשיחת הייעוץ הראשונית עם עורך הדין תוכלו להבין האם בכלל יש לכם אפשרות לקבל את הפטור. אם התשובה שלילית, תוכלו לחסוך לא מעט אנרגיה, זמן ומשאבים שהיו עלולים להתבזבז על הגשת בקשה שסיכויי הקבלה שלה אפסיים. אם התשובה חיובית, בתוך זמן קצר תקבלו את המידע המקצועי והאמין שיאפשר לכם למצות את הזכויות שלכם במהירות הגבוהה ביותר.

בהצלחה!   

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד רונן אבניאל (ביטוח לאומי)

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה