zap group mishpati logo

אילו זכויות שמורות לזכאים לקצבת נכות כללית?

המוסד לביטוח לאומי הודיע בתחילת השנה כי מקבלי קצבת נכות כללית יקבלו מענק חד פעמי מיוחד בשנת 2021. לאילו הטבות נוספות זכאים מקבלי קצבת נכות כללית?

מאת: עו"ד רונן אבניאל
20.04.21
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
אילו זכויות שמורות לזכאים לקצבת נכות כללית?

המענק החד-פעמי שיעניק השנה (2021) המוסד לביטוח לאומי למקבלי קצבת נכות כללית ישולם בשתי פעימות: הראשונה ב-11 במרץ ואילו השנייה בחודש יוני. מבוטחים שמקבלים יותר מקצבה אחת, כלומר קצבת נכות כללית וקצבה נוספת, יקבלו מענק אחד עבור כל קצבה. לפיכך אם אתם מקבלים לדוגמה קצבת שירותים מיוחדים בנוסף לקצבת הנכות הכללית, תהיו זכאים לשני מענקים.

יש רק לציין כי אם אתם שוהים במוסד והמוסד מקבל עבורכם את הקצבה, לא תהיו זכאים למענק עבור החודשים שבהם שהיתם במוסד. גובה המענק משתנה בהתאם לדרגת הנכות (אי-כושר) ונע בין 114 שקל לחודש (עבור 60% נכות) ועד 190 שקל לחודש (עבור 100% נכות). או במילים אחרות, בין 342 שקל בכל אחת מהפעימות ועד 570 שקל בכל אחת מהפעימות. בכתבה שלפניכם ארחיב אודות זכויות נוספות השמורות לזכאים לקצבת נכות כללית.

פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי

אם אתם מקבלים קצבה בשיעור של לפחות 75 אחוזים באופן זמני לתקופה של שנה אחת ברציפות לכל הפחות, או לצמיתות, הינכם פטורים מתשלום של דמי ביטוח לאומי לאורך כל התקופה שבה אתם מקבלים את קצבת הנכות הכללית (הפטור תקף גם במקרים שבהם יש לכם הכנסה שלא מעבודה).

קיראו עוד בנושא >>> מיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי - אל תנסו את זה לבד

אם אתם עובדים שכירים, המעסיק שלכם מחויב לשלם עבורכם את דמי הביטוח הלאומי לענפים נפגעי עבודה, פשיטת רגל ואימהות ואילו אם אתם עצמאים, עליכם לשלם מההכנסה שלכם כעצמאים את דמי הביטוח הלאומי לענפים אימהות ונפגעי עבודה בלבד. ההטבה לא ניתנת לשכירים באופן אוטומטי ולכן אם אתם שכירים, עליכם להציג אישור על הפטור מהמוסד לביטוח לאומי למעסיק שלכם על מנת שתוכלו ליהנות מההטבה.

מקבלי קצבת נכות כללית זכאים להטבות שונות גם ממשרד הבינוי והשיכון וישנה אפשרות לקבל סיוע לרכישת דירת קבע באחת מחברות הדיור הציבוריות כמו עמידר, חלמיש ועמיגור

סיוע ברכישת דירה ושכר דירה

רבים לא יודעים זאת, אבל מקבלי קצבת נכות כללית זכאים להטבות שונות גם ממשרד הבינוי והשיכון. בין השאר בעלי דרגת אי כושר בשיעור של 75 אחוזים לכל הפחות ומקבלי קצבת שירותים מיוחדים בשיעור של 112% שנמצאים בארץ פחות מ-24 חודשים, זכאים להקצאת דירה בשיכון ציבורי, סיוע בשכר דירה או סיוע במימון שינויים ושיפוצים בדירה.

בדיוק כך חסרי דירה יכולים לקבל הלוואה לרכישת דירה ובנוסף לכל זה ישנה אפשרות לקבל סיוע לרכישת דירת קבע באחת מחברות הדיור הציבוריות כמו עמידר, חלמיש ועמיגור. גם במקרה הזה, ההטבה אינה אוטומטית וכדי לברר את הזכות, יש לפנות למשרד הבינוי והשיכון.

הנחות מס מרשות המיסים

מקבלי קצבת נכות כללית שהינם בעלי דרגת אי כושר לצמיתות בשיעור של לכל הפחות 75 אחוזים זכאים להטבה מרשות המיסים הכוללת הנחה במס רכישה על קרקע לבניית דירת מגורים או על דירת מגורים בהתאם לתקנות מס שבח מקרקעין. את ההנחה הספציפית הזו, ניתן לקבל פעמיים לכל היותר.

ההטבה שמורה בנוסף למבוטחים שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 100 אחוזים לצמיתות וכן למבוטחים שנקבעה להם נכות רפואית משוקללת בשיעור של לפחות 90 אחוזים. על מנת לקבל את ההטבה יש לפנות עם אישור מהמוסד לביטוח לאומי על דרגת אי הכושר או שיעור הנכות הרפואית ללשכת מיסוי מקרקעין בנציבות מס הכנסה.

הורים לילדים בגירים בעלי דרגת אי כושר של לכל הפחות 74 אחוזים, שנקבעה לצמיתות, זכאים לקבל שתי נקודות זיכוי במס הכנסה אם הילדים תלויים בהם

פטור ממס הכנסה

רבים ממקבלי קצבת נכות כללית זכאים לפטור מתשלום מס הכנסה. הכוונה היא בין השאר לבעלי ליקוי ראייה חמור ועיוורים, נכים בעלי נכות רפואית בשיעור של 100% ועוד. חשוב רק לציין בהקשר הזה כי הפטור לא חל על נכות תפקודית אלא רפואית בלבד. כמו כן הפטור רלוונטי אך ורק עבור אלה שתקופת הנכות הכללית שלהם נמשכת יותר מ-184 ימים. מעבר לזה, הפטור ניתן עד לתקרת הכנסה מסוימת, שמתעדכנת באופן שנתי. כדי לקבל את ההטבה יש להגיש בקשה לפטור מתשלום מס הכנסה לפקיד השומה במקום המגורים שלכם.

אם כבר עסקינן בהטבות ממס הכנסה, אציין עוד שהורים לילדים בגירים בעלי דרגת אי כושר של לכל הפחות 74 אחוזים שנקבעה לצמיתות, זכאים לקבל שתי נקודות זיכוי במס הכנסה אם הילדים תלויים בהם. כדי לקבל את ההטבה הנ"ל, יש להגיש בקשה להחזר מס עבור שנים קודמות או לתיאום מס עבור השנה הנוכחית למשרד מס הכנסה.

הטבות נוספות שמורות למקבלי קצבת נכות כללית ברשויות המקומיות, ברשות המים, בקופות החולים ועוד

כיצד ניתן להבטיח שלא תפספסו אף הטבה?

כל ההטבות שהוזכרו לעיל הן רק חלק משלל ההטבות השמורות למקבלי קצבת נכות כללית. הטבות נוספות שמורות למקבלי קצבת נכות כללית ברשויות המקומיות, ברשות המים, בקופות החולים ועוד. כפי שניתן להבין, חלק ניכר מההטבות אינו מתקבל באופן אוטומטי וכדי ליהנות ממנו, יש להגיש בקשה מיוחדת. למרבה הצער, במקרים רבים הבקשות כלל לא מוגשות בשל היעדר מידע ובמקרים אחרים הבקשות נענות בסירוב.

נכות, מוגבלות

לאור כל זה, אם אתם מקבלים קצבת נכות כללית, טוב תעשו אם תפנו לפגישת ייעוץ אצל עורך דין המייצג מבוטחים מול המוסד לביטוח לאומי ויפה שעה אחת קודם. עורך דין מנוסה ומיומן, יוכל לייעץ לכם בנוגע לכל הזכויות השמורות לכם ולסייע לכם למצות אותן עד תום בדרך הפשוטה והיעילה ביותר. בהצלחה! 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה