zap group mishpati logo

אושר בטרומית : הורים יוכלו להיעדר מהעבודה לפחות שעה ביום בשל שירות מילואים של בן הזוג

המטרה בהצעת החוק היא להקל על הנשים, אשר במהלך תקופת המילואים של בעליהן, מוטלת עליהן עבודה כפולה ומכופלת

מאת: מערכת משפטי
29.12.11
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
אושר בטרומית : הורים יוכלו להיעדר מהעבודה לפחות שעה ביום בשל שירות מילואים של בן הזוג

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – זכות להיעדר מעבודה בעת שירות מילואים של הבעל), התשע"א-2011, של ח"כ איתן כבל (העבודה) וקבוצת ח"כים.
זאת לאחר שהח"כ היוזם, כבל, הסכים לתנאי שהציבה הממשלה, לפיו מערכת החינוך תוחרג מהחוק.

ההצעה קובעת כי עובדת שהיא הורה לילד תוכל להיעדר מעבודתה לפרק זמן שייקבע על ידי השר ואשר לא יפחת משעה ביום, בתקופה בה בן זוגה משרת במילואים. המוסד לביטוח לאומי יחזיר למעביד את התגמול עבור היעדרות זו, בדומה לתגמול המשתלם למעבידו של עובד המשרת במילואים. ההצעה קובעת עוד, כי הוראה זו תחול גם על עובד שהוא הורה.

לשאלות בנושא, היכנסו לפורום זכויות נשים

בנות הזוג נושאות בנטל לא פחות מחיילי המילואים
בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי: "לאחר מלחמת לבנון השנייה, ולאחר סיום הליכי הפקת הלקחים מהמלחמה, מתברר כי הצבא יאלץ להרחיב את מסגרת שירות המילואים שקוצצה בשנים האחרונות. לכאורה הנושאים בנטל המילואים הינם גברים המשרתים בשירות מילואים פעיל, אך בפועל מי שנושאות בנטל המילואים לא פחות מחיילי המילואים עצמם הן בנות הזוג של המשרתים במילואים, אשר במהלך המילואים מוטלת עליהם עבודה כפולה ומכופלת. נשים אלו נאלצות למלא אחר כל התחייבויותיהן האזרחיות בעבודה, ובנוסף לשאת בנטל הטיפול בילדים ובבית כל זאת כשבעליהן נעדרים עקב שירות מילואים. במהלך חומת מגן נקבע נוהל דומה לפיו, כל אישה שבעלה שירת במילואים בתקופת המבצע יכלה להיעדר שעה מעבודתה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ביטוח לאומי

אמנם נשים פטורות משירות מילואים לאחר שהן יולדות ילדים, אולם קיימת תופעה של התנדבות נשים לשירות מילואים, הנחשב שירות מילואים רגיל ועליו הן זכאיות לתגמול מהביטוח הלאומי. נראה כי יש מקום להתייחס גם למצב ההפוך, בו אישה יוצאת לשירות מילואים ובן זוגה נשאר בבית לטפל לבדו במשק הבית ובילדים.

אשר על כן, מבוקש בזה להקל עד כמה שניתן על בני ובנות הזוג של המשרתים במילואים, ולאפשר להם, לכל הפחות, להעדר משעת עבודה אחת ביום על מנת שיוכלו לטפל בילדים ובבית. מוצע בזאת כי המעסיקים יוכלו לתבוע ולקבל פיצוי בגין היעדרות זו באמצעות הביטוח הלאומי  בדומה להסדר הקיים כיום כלפי חיילי המילואים עצמם".

28 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בהצעה להכנתה לקריאה ראשונה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה