zap group mishpati logo

מנהיגה מונעת ועד שלילה - כל מה שצריך לדעת על שיטת הנקודות של משרד התחבורה

חשבתם שקנסות הן הבעיה היחידה של מי שמבצע עבירות תנועה? תחשבו שוב. כמעט כל עבירה טומנת בחובה נקודות שעלולות לעלות ביוקר

24.06.21
תאריך עדכון: 09.04.24
4 דק'
מנהיגה מונעת ועד שלילה - כל מה שצריך לדעת על שיטת הנקודות של משרד התחבורה

רבים חושבים שכאשר הם מקבלים דו"ח תנועה הוא ייעלם ברגע שישלמו את הקנס. אבל הצרה היא שברוב המקרים אל סכום הקנס מתלוות גם נקודות. אלו מצטברות ועלולות בשלב מסוים לחייב את הנהג לעבור מחדש קורס נהיגה מונעת או לגרום לכך שייאבד את רשיונו.

כמה נקודות טומנות בחובן עבירות תנועה בולטות? באילו נסיבות רשיון הנהיגה שלכם עלול להישלל? האם נקודות החובה נמחקות בשלב מסוים? על שאלות אלו ואחרות נבקש להרחיב מעט בשורות הקרובות.

על כל עבירת תנועה מקבלים בין שתי נקודות (עבירות קלות יחסית) לעשר נקודות (עבירות חמורות יותר), אך קיימות גם עבירות שלא נרשמות בגינן נקודות

מהי שיטת הנקודות ואיך היא עובדת?

שיטת הנקודות היא שיטה שנועדה בעיקר לעקוב אחרי נהגים המועדים לפורענות. כל עבירה טומנת בחובה מספר מסוים של נקודות שנרשמות לחובת הנהג, וכאשר מצטברות הנקודות ועולות על רף מסוים, נשלח הנהג שצבר אותן לאמצעי תיקון כלשהו (מבחן תיאוריה, מבחן מעשי וכו').

על כל עבירת תנועה מקבלים בין שתי נקודות (עבירות קלות יחסית) לעשר נקודות (עבירות חמורות יותר). קיימות עבירות שלא נרשמות בגינן נקודות (לדוגמה, נסיעה במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המותר בתוך העיר).

איך אפשר לדעת כמה נקודות נצברו עד היום לחובתי?

ניתן לבדוק כמה נקודות נצברו לחובתכם במספר דרכים: האחת היא להגיש בקשה מקוונת למשרד התחבורה. דרך אחרת היא לפנות בטלפון למוקד הרישוי של משרד התחבורה (5678*). ניתן גם לפנות לאחת מעמדות השירות העצמי (רשיומט) שנמצאות בקניונים ובסניפי "סופר פארם".

נהגים שצברו 12 נקודות או יותר נאלצים לעבור קורס נהיגה מונעת. בסוף הקורס ייערך מבחן, ורק אם עוברים אותו בהצלחה – וחולפות שנתיים - הנקודות נמחקות

צבירה של כמה נקודות תחייב אותי בקורס נהיגה מונעת?

לקורס נהיגה מונעת נשלחים נהגים שצברו 12 נקודות או יותר. בסוף הקורס ייערך מבחן, ורק אם עוברים אותו בהצלחה – וחולפות שנתיים - הנקודות נמחקות.

מי שצבר יותר מ-23 נקודות יצטרך לשאת בנקודות החובה לאורך ארבע שנים. כלומר, הוא יצטרך לעבור קורס נהיגה מונעת, אבל הנקודות לא יימחקו עד שהתקופה תסתיים.

צבירה של כמה נקודות מובילה לשלילה?

רשיונו של מי שצבר יותר מ-36 נקודות יישלל באופן אוטומטי. הרשיון יישלל לפרק זמן של שלושה חודשים, ולאחר מכן ייאלץ הנהג לעבור מבחן תיאוריה. צברתם יותר מ-72 נקודות בתוך שש שנים? הרישיון שלכם יישלל לפרק זמן של תשעה חודשים. במקרה כזה, תוכלו לחדש את הרשיון רק לאחר מעבר של מבחן תיאוריה, ביצוע מבחן מעשי (טסט) וביצוע בדיקה רפואית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

הסעתם ברכב נוסע לא חגור – קבלו 2 נקודות; הובלתם מטען בצורה לא מאובטחת? קבלו 4 נקודות. חציתם קו הפרדה רצוף? תיפרדו מ-6 נקודות

האם הנקודות השליליות שצברתי נמחקות?

כן. אם צברתם פחות מ-12 נקודות במשך שנתיים, הנקודות יימחקו באופן אוטומטי. צבירה של יותר מ-12 נקודות מחייבת, כאמור, סיום קורס נהיגה מונעת.

כמה נקודות שווה כל עבירת תנועה?

לא נציין את כל העבירות, אבל הנה כמה דוגמאות בולטות: הסעתם ברכב נוסע לא חגור – קבלו 2 נקודות; הובלתם מטען בצורה לא מאובטחת? קבלו 4 נקודות. חציתם קו הפרדה רצוף? תיפרדו מ-6 נקודות, ואם השתמשתם בסלולר בנהיגה זה יעלה לכם 8 נקודות. זהירות! נסיעה במהירות של יותר מ-40 קמ"ש מהמותר בדרך בינעירונית תעלה לכם 10 נקודות.

אם תשלמו את הקנס, תורשעו והנקודות יירשמו לחובתכם. אם תבקשו להישפט, תוכלו לנסות להמתיק את הגלולה המרה לפני המשפט ולקיים מו"מ עם התובע המשטרתי

ביצעתי עבירת תנועה ונרשמו לחובתי נקודות. מה אני יכול לעשות?

אפשרות אחת היא לבקש להמיר את הדו"ח שקיבלתם באזהרה. הבעיה היא שלא תמיד ניתן לעשות זאת ולצורך כך יש לעמוד במספר קריטריונים. בין היתר, עליכם להודות בביצוע העבירה, להיות בעלי ותק של יותר מ-14 שנים על הכביש, ועם עבר תעבורתי נקי - כלומר, לא ביצעתם עבירה או קיבלתם אזהרה בעשר השנים האחרונות.

עורך דין מיומן ובעל ניסיון בדיני תעבורה עשוי להגיע עם המשטרה לסיכום על זיכוי שלכם, הקלה בסעיף העבירה שבו תואשמו או הקלה בעונש

הבקשה שלי להמיר את הדו"ח באזהרה נדחתה. מה אוכל לעשות?

אם הבקשה שלכם להמיר את דו"ח התנועה באזהרה נדחתה, תצטרכו להגיש בקשה להישפט. אחרת, אם תשלמו את הקנס, תורשעו והנקודות יירשמו לחובתכם. אם תבקשו להישפט, תוכלו לנסות להמתיק את הגלולה המרה לפני המשפט ולקיים מו"מ עם התובע המשטרתי.

עבירת תנועה, משטרה

בדרך כלל רצוי לנהל מו"מ כזה עם התביעה המשטרתית, באמצעות עורך דין לדיני תעבורה המתמחה בנושא. עורך דין מיומן ובעל ניסיון עשוי להגיע עם המשטרה לסיכום על זיכוי שלכם, הקלה בסעיף העבירה שבו תואשמו או הקלה בעונש.

הכותב הוא עורך דין ותיק לדיני תעבורה, המייצג לקוחות רבים בתחומים אלה

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד ונוטריון חאתם עאסלה השלים תואר שני במשפטים (LL.M) וצבר למעלה מ-20 שנות ניסיון במגוון תחומים משפטיים – החל מדיני עבודה, דרך דיני נזיקין וכלה בדיני תעבורה. את משרדו העצמאי בחר להקים בטבריה, שם הוא מעניק ללקוחותיו ייעוץ ראשוני ללא עלות וליווי צמוד עד להשגת המטרה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד עאסלה חאתם

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה