zap group mishpati logo

צליפת שוט – מהי? מהם הסימפטומים?

נפגעתם בתאונת דרכים? יש לכם כאבים? ייתכן שאתם סובלים מ"צליפת שוט". להיבדק כבר הלכתם?

מאת: מערכת משפטי
30.05.10
תאריך עדכון: 13.03.18
3 דק'
צליפת שוט – מהי? מהם הסימפטומים?

צליפת שוט היא סוג של חבלה שנגרמת לצוואר בתאונת דרכים. בדרך כלל החבלה נגרמת כתוצאה מתאונה כאשר הנהג "נזרק" קדימה בזמן התאונה ונבלם ע"י חגורת הבטיחות.

השפעת ההאצה וההאטה שמתרחשות במהירות יכולה לגרום למתיחה או קרע באחת החוליות של עמוד השדרה הצווארי, והיא נקראת "צליפת שוט".

צליפת שוט יכולה לבוא לידי ביטוי בכאבי צוואר, הגבלה בתנועות באזור זה, כאבי ראש, כאבים בכתפיים ואף בעיות נוירולוגיות שונות.

מהם הסימנים של צליפת שוט וכיצד מאבחנים אותה?

הסימנים השכיחים ביתר של צליפת שוט הם:

1• כאב בצוואר ובעיקר בעורף.

2• הגבלה ביכולת להניע את הצוואר.

3• כאב חזק מאוד 24 שעות לאחר החבלה.

4• כאב ראש חזק בעיקר בחלק האחורי של הראש.

5• סחרחורת, בחילות והקאות.

6• נימול בידיים.

7• קשיי הירדמות, קושי להתרכז ועצבנות ומתח.

כדי לאבחן צליפת שוט, חשוב לדעת כיצד ארעה הפגיעה ומהי עוצמתה. לאחר פנייה של נפגע לביה"ח, הרופאים אמורים לבדוק את תלונותיו, לזהות את הסימנים האופייניים לצליפת שוט, ולערוך בדיקה גופנית מדוקדקת בה יבדקו טווחי התנועה השונים בצוואר וכן האזורים הרגישים והכואבים.  
       
חשוב לציין, כי ע"י צילום רנטגן אפשר לשלול פציעות נוספות בעקבות התאונה כמו שברים, או פריקה בעמוד השדרה וכד'.      

שימו לב: אם נפגעתם בתאונת דרכים, ולא טופלתם ע"י צוות רפואי של מד"א, פנו לחדר המיון הקרוב למקום התאונה ולכו להיבדק! הפנייה לחדר המיון מייד לאחר התאונה חשובה ביותר לצורך איתור חבלות ופגיעות גם אם נראה לכם שלא נגרם לכם איזהו נזק ברור שמצריך פנייה לביה"ח.

במהלך הבדיקה הרפואית חשוב לציין בפני הרופאים את כל הכאבים מהם אתם סובלים, כולל הגבלות בתנועה, אם ישנן כאלה. זאת, גם אם הכאבים נראים לכם קלים ביותר.

טיפול בצליפת שוט

הטיפול המקובל בצליפת שוט  הוא במתן משככי כאבים ונוגדי דלקת. כן מומלץ לעיתים להסתייע בטיפול פיזיותרפי מקומי. לפעמים יש צורך להסתובב עם צווארון רפואי, כדי לתת תחושת יציבות ולהקל על הלחץ שיש על הרצועות הפגועות בזמן ההחלמה.
בדרך כלל הסימנים מצליפת שוט עוברים לאחר 4-6 שבועות. עם זאת, במקרים של פציעה קשה תתכן תקופת החלמה ארוכה יותר. במקרים קשים, ייתכן כי תשאר אצל הנפגע נכות צמיתה.

עוד בנושא:

7 עצות זהב לנפגע בתאונת דרכים

תאונת דרכים: שאלות ותשובות מומחה מהפורום

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

תאונת דרכים: על זכויות הנפגעים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים