zap group mishpati logo

7 עצות הזהב לנפגע בתאונת דרכים

לפניכם עצות חשובות לנפגעים בתאונת דרכים. לגזור ולשמור

מאת: פני-גיל אליעזר, עו"דעו"ד אליעזר פני-גיל ושות'
27.02.12
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
7 עצות הזהב לנפגע בתאונת דרכים

המצב האידיאלי הוא לנסוע בזהירות ולהימנע ממעורבות בתאונת דרכים. אולם, לעתים יש אחרים שאינם נזהרים, ורחמנא ליצלן, גם אנחנו פה ושם לא כל כך מדקדקים בכללי נסיעה נכונים, והנה אנו מוצאים את עצמנו מעורבים בתאונת דרכים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום תאונות דרכים

אם נקלעת לתאונת דרכים, הנה לך צרור עצות בסיסיות כיצד לנהוג:

1. הזמן או דאג שיזמינו עבורך אמבולנס, גם אם אתה סבור שאתה "מרגיש טוב". הגוף הוא מנגנון מתעתע: מצבך עלול להחמיר, אם וכאשר תנסה להתפנות מזירת האירוע בכוחות עצמך.

2. בקש את פרטי הנהג/ים האחר/ים המעורב/ים בתאונה, לרבות: השם, מספר ת.ז., מס' רכב, זהות חברת הביטוח. כמו כן בקש פרטים של עדים לתאונה. יש סיכוי טוב, שלא תזדקק לכל האינפורמציה הזו (כל נפגע תובע עפ"י החוק את המבטח שלו, כך שלרוב אין רלבנטיות לכל הפרטים דלעיל. עם זאת, רצוי שהפרטים יהיו באמתחתך ל"יום סגריר", שבו, למשל, תחליט חברת הביטוח להכחיש את עצם קרות התאונה).

תאונת עבודה?

3. בהגיעך לבית החולים או למרפאה של קופת החולים, יבקשו ממך לציין אם התאונה היתה תאונה בעבודה. שקול היטב את תשובתך: תשובה שאינה נכונה, או שאינה תואמת את המציאות כהווייתה, עלולה ליצור בהמשך סבך של בעיות משפטיות. זכור: גם תאונה שארעה בדרך ממקום עבודתך הביתה וכן ההפך – נחשבת לתאונה בעבודה.  

יש העונים אינטואיטיבית שהיתה זו "תאונה בעבודה", אף על פי שהנסיבות לא היו כאלה. טעות – לא זו בלבד שאין בכך כדי לסייע (לא תקבל פיצוי כפול!), אלא שזה רק יסבך, ואף עלול לפגוע בזכויותיך לקבל פיצוי על מלוא הנזקים שנגרמו לך.

יש לפרט כל כאב, ולוודא כי הכל נרשם בגליון הרפואי

4.
 לכל מי שיבדוק אותך, בין בבית החולים ובין במרפאה, בין אם זהו רופא ובין אם זו אחות, עליך לחזור ולשנן בפני כל אחד מהם, שנפגעת בתאונת דרכים (למקרה שחב' הביטוח תכחיש – זוכר?!). כמו כן עליך לפרט במדוייק, כל מכאוב, מגבלה, תחושה, רגישות, שהנך חש. גם אם מדובר בכאב רפוי וגם אם אתה סבור שיש מקומות אחרים כואבים יותר. הנסיון מלמד, שהיו לא מעט מקרים, בהם סמוך לאחר התאונה, אבר מסויים לא ממש כאב, אך בסופו של דבר דווקא המגבלות באותו אבר, הן שהניבו נכות לצמיתות ופסיקת פיצויים בהתאם (הכל, כשהנפגע השכיל להתלונן גם על מכאובים או מגבלות באותו אבר). 

מנגד, היו מקרים בהם הנפגע לא התלונן על מכאוב באיבר מסויים, והיה צורך לנהל "מלחמות קשות", כדי להוכיח שהמגבלות באותו איבר – מקורן בתאונה.

5. שים לב, שכל התלונות שאתה מעלה, אכן נרשמות בגליון הרפואי שלך. בקש לקבל מסמך אודות הבדיקות ו/או הביקור בבית החולים, או במרפאה. 
קרא היטב הכתוב בו ואם יש לדעתך משהו שחסר או לא נרשם אל תתבייש, בקש להוסיף זאת. גם אם יפטרו אותך בטענה שזה לא רלבנטי, או לא חשוב, או לא מהותי: אל תתבייש לעמוד על שלך. לדברים הקטנים ו"הלא רלבנטיים" הללו, יש לעתים משמעות גדולה ב"יום הפקודה".

וידאו : "מה עושים כאשר נפגעתי בידי מכונית בדרך לעבודה?" עו"ד עזרא שילוני, מומחה לנזקי גוף, עונה בהרחבה


מומלץ להיזהר מהחוקרים מטעם חברות הביטוח

6. אל תשוחח עם איש לגבי התאונה. חברות הביטוח שולחות לעתים חוקרים מטעמן, כדי לבדוק עניינים שונים הנוגעים לתאונה. המדובר לרוב באנשים חביבים ומאירי פנים, וקל מאד להתפתות לשתף עימם פעולה. 
יתר על כן, הם מציגים עצמם כנציגים של המבטח שלך. הם אינם משקרים בענין זה; זו אכן האמת, אך לא כל האמת, כי "המבטח שלך" הוא למעשה היריב שלך. הרי כבר אמרנו שעל פי החוק, כל אחד תובע את המבטח שלו.  
בשום אופן לא להכניס החוקר הביתה ולא לדבר איתו ולו מילה אחת; אם כבר חשקה נפשך לסיג ושיח עם החוקר הנחמד, הדבר היחידי שמותר  לומר לו: "יש לי עורך דין, הוא יודע כל מה שאתה צריך. פנה אליו". 
סמוך על החוקר שהוא לא יפנה אל עורך הדין שלך. הנסיון מלמד: שיחה עם חוקר מועילה מאד – לחברת הביטוח; אל תתפתה; ראה הוזהרת!

חשוב לפנות לעו"ד מיומן

7. פנה לעורך דין מנוסה ומיומן, שעיסוקו בתחום הזה בלבד. אין זה סוד שהשוק מוצף היום בעורכי דין. קצתם טובים יותר, קצתם פחות. 

גם עורכי הדין הטובים לוקחים היום "כל תיק" (אין ברירה, צריך להתפרנס!). אל תתפתה לתת את גורלך בידיו של מי שאינו מספיק מיומן ומנוסה בתחום. 

רפואה שלמה, והצלחה בתביעת הפיצויים!

עוד בנושא:

תאונת דרכים: שאלות ותשובות מומחה מהפורום

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

תאונת דרכים: על זכויות הנפגעים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים