zap group mishpati logo

איך להימנע מסכסוכי ירושה כשהחלוקה בין היורשים לא שוויונית

הורה שמחליט לחלק את רכושו באופן בלתי שוויוני בין ילדיו עלול לגרום לסכסוך ביניהם. איך נמנעים מכך או לכל הפחות מנהלים סכסוך כזה בצורה חכמה? בכתבה הבאה

17.09.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
איך להימנע מסכסוכי ירושה כשהחלוקה בין היורשים לא שוויונית

סכסוך בין יורשים סביב העיזבון הוא תמיד "עקוב מדם", במיוחד כאשר אחד מהם מקבל נתח גדול יותר מהעיזבון לעומת האחר. כאשר רגש, משפחה וכסף נפגשים יחד, משהו בחוט המחשבה שלנו מתעוות וגורם לנו לקבל החלטות הרסניות בצורה אימפולסיבית ואמוציונלית.

איך ניתן לנהל סכסוך ירושה אחרת? הדרך הטובה ביותר היא להימנע ממנו מלכתחילה, וקיימות לכך דרכים שונות. אם כבר נקלעתם לסכסוך ירושה בתוך המשפחה, עדיף שתנהלו אותו בצורה חכמה ואסטרטגית, ולא תפעלו על פי תחושות בטן.

כאשר אנחנו לא מחלקים את הרכוש בצורה ברורה במסגרת צוואה, גם אם יש לכך הצדקה וגם אם הנסיבות לא מאפשרות חלוקה שוויונית, אנחנו מתווים ליורשים שלנו את הדרך למלחמות ולסכסוכים עתידיים

למה כדאי בכלל לכתוב צוואה?

כולנו רוצים להשאיר אחרינו מורשת. אנחנו עובדים קשה כל החיים, כדי לתת נקודת מוצא טובה לילדים שלנו. כולנו רוצים לדעת שכאשר נעזוב את העולם, בני משפחתנו יחיו בשלום זה עם זה ויסתדרו. אבל האם גם לנו, בעל כורחנו, יכול להיות חלק בכך שהם יתעמתו זה עם זה? בהחלט כן.

כאשר אנחנו לא מחלקים את הרכוש בצורה ברורה במסגרת צוואה, גם אם יש לכך הצדקה וגם אם הנסיבות לא מאפשרות חלוקה שוויונית, אנחנו מתווים ליורשים שלנו את הדרך למלחמות ולסכסוכים עתידיים. במקום לאפשר להם ליהנות מפירות עמלנו, אנחנו שולחים אותם למצוא סיבות לריב ולהרגיש מקופחים ביחס לעיזבון שלנו.

פעמים רבות נהוג להכניס לצוואה סעיפים כלליים על כך שכל הרכוש יחולק בין היורשים. זהירות, זו עלולה להיות טעות

איך נמנעים מסכסוכי ירושה?

יש כמה עקרונות שצריך לדבוק בהם כדי להימנע מסכסוכים בין יורשים:

נסו להיות כמה שיותר קונקרטיים - חשוב לפרט בצוואה את כל הרכוש שיש לנו ולהיות ספציפיים. פעמים רבות נהוג להכניס לצוואה סעיפים כלליים על כך שכל הרכוש יחולק בין היורשים. זהירות, זו עלולה להיות טעות: בצוואה חייבים לפרט את כל הרכוש שיש לנו ולדבר עליו באופן קונקרטי.

למשל, אם בבעלותכם מקרקעין, ציינו באיזו עיר הם ממוקמים, האם מדובר בדירה בבניין, במבנה מסחרי או בחנות. צריך לדייק גם במספרים ולציין את הגוש והחלקה של הנכס. אם מדובר על ביטוח פנסיוני או על ביטוח חיים, חיוני לציין את מספר הפוליסה והחברה.

הסכם שותפות: עסקים לא עושים עם משפחה וחברים? לא בהכרח

כך צריך לעשות גם כשמדברים על קרנות השתלמות וחשבונות בנק. איפה נמצאים החשבונות ומה מספריהם? האם הם כוללים תיק ניירות ערך או תיק השקעות? אם הכסף שלכם נמצא בחברת השקעות כלשהי, ציינו באיזו חברה מדובר. ערכו ממש "רשימת מכולת" של הנכסים. אם יש לכם נכסים בחו"ל, יש לציין היכן, סוג הרכוש, מיקומו וכל פרט מדויק אחר.

הסבירו למה החלוקה לא שוויונית - אם אתם רוצים לחלק את הרכוש בצורה בלתי שוויונית, חשוב שתציינו זאת בצורה ברורה בצוואה ותסבירו מה עומד מאחורי החלטה זו. אם ברצונכם למשל לתת לחלק מהילדים יותר כי הם "לא מסודרים" לעומת אחרים, ציינו את ההסבר הזה. אם מי מהיורשים קיבל מכם רכוש בעודכם בחיים, אנא ציינו זאת.

בכך שתוסיפו כמה מילות הסבר, תראו שקיבלתם את ההחלטה מתוך שיקול דעת, הבנה וצלילות. כדי להדגיש זאת, תוכלו למשל לצוות על מתן שקל אחד לחלק מהיורשים. למה זה חשוב? כדי להקשות על טענה שלא הייתם צלולים או שהייתם נתונים להשפעה בלתי הוגנת. חשוב להדגיש, אין בדרך זו לבדה כדי לבסס טענה של חלק מהיורשים שקיבלו יותר, שהייתם צלולים ולא הייתם נתונים להשפעה בלתי הוגנת.

הזמינו חוות דעת פסיכיאטרית על מצבכם - אם חלוקת הרכוש שאתם עורכים היא בלתי שוויונית, ואתם בגיל מתקדם, ומצב בריאותכם אינו מטיב עימכם, חשוב שבמקביל לעריכת הצוואה תזמינו גם חוות דעת מפסיכיאטר מומחה, שתשקף את בריאותכם הנפשית והמוחית בזמן עריכת הצוואה.

פעמים רבות יורשים מתוסכלים מנסים לתקוף את כשרות הצוואה ולטעון שמי שערך אותה לא היה צלול והיה נתון ללחץ של אחד היורשים. חוות דעת פסיכיאטרית על מצבכם בזמן עריכת הצוואה יכולה לסייע להתמודד עם טענה כזאת.

אם אין לכם קשר עם אחד הילדים, או שהקשר ביניכם רעוע ואתם מתכננים שלא להוריש לו נכסים או להוריש לו מעט נכסים ביחס ליורשים האחרים, כדאי שתתעדו גם את הקשר או היעדרו עם אותו ילד. כל תיעוד לכך יוכל בעתיד, לכשיתעורר סכסוך ירושה, לבסס את רצונכם שהחלוקה תתבצע כפי שציוויתם, וגם לגרום לצד המקופח להבין שלא כדאי לו להתנהל משפטית מול יתר היורשים. 

אם אתם רוצים לחלק את הרכוש בצורה בלתי שוויונית, חשוב שתציינו זאת בצורה ברורה בצוואה ותסבירו מה עומד מאחורי החלטה זו

האם כדאי לבשר מראש למי שקופח בצוואה?

ביחס לשאלה זו קיימות גישות שונות. אני סבור שעדיף להימנע מלבשר לאחד היורשים שהוא לא קיבל דבר בצוואה או קיבל מעט ביחס לאחרים, כי הדבר עלול לגרום לסכסוכים מיותרים בין האחים ובין המוריש למשפחתו, דבר שבוודאי לא יוסיף לו נחת ושלווה. 

קיימת אפשרות אחרת שניתן לשקול והיא לחלק את הרכוש בעוד המוריש בחיים וללא צוואה. גם כאשר בוחרים בנתיב זה, חייבים לקבל ליווי משפטי ובמקרים רבים כדאי לקבל גם ייעוץ מס כדי להימנע מאירוע מס או לבצע תכנון מיסויי בעקבות חלוקת הנכסים. הליווי המשפטי חיוני לא רק מנקודת מבט משפטית פורמלית, אלא הוא יכול לסייע מאוד גם בהיבטים הקשורים לתקשורת בין אישית: איך להתיר את הסבך בצורה רגישה ואיך לגשת לצד השני שמרגיש מקופח.

כאשר רגש, משפחה וכסף נפגשים נחוץ סיוע של עורך דין מיומן ובעל ניסיון המתמחה בנושא

מה כדאי לעשות אם נקלעים לסכסוך ירושה?

לרוב נקלעים לסכסוך ירושה כאשר אחד מבני המשפחה מבקש לקיים את הצוואה או להוציא צו ירושה, והצד השני מתנגד לכך. במקרה כזה חשוב לקבל ייעוץ משפטי מהיר לפני שמגיבים לעצם ההתנגדות של הצד השני. חשוב שלא לנהוג באימפולסיביות ולפנות לייעוץ משפטי מקדים כי לעתים ניתן בשלב זה לאסוף ראיות מפתח, למשל בדמות הודעות בהתכתבות עם הצד שמרגיש מקופח. במסגרת ניהול התיק חשוב להיות חכמים, ולהיצמד כמה שיותר לאסטרטגיה ברורה שגובשה מראש.

יורשים

לסיכום, סכסוך ירושה הוא "עקוב מדם" כי הוא משלב הרבה אמוציות, וכאשר רגש, משפחה וכסף נפגשים הם גורמים לכך שחוט המחשבה שלנו מתעוות ואנחנו לא יודעים כיצד לנהל את הסיטואציה. בדיוק במצבים אלה נחוץ סיוע של עורך דין מיומן ובעל ניסיון המתמחה בנושא.

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

משרד עו"ד, מגשר ונוטריון גיא הרשקוביץ – מומחים במשפט אזרחי ומסחרי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה