zap group mishpati logo

מה הם אירועי המס שיש להביא בחשבון בעת מעבר מעצמאי לחברה? מדריך

שוקלים לעבור מעוסק מורשה לחברה בע"מ? מה הם אירועי המס בעת מעבר שכזה והאם יש דרכים נוספות המאפשרות לבצע את המעבר ללא אירוע מס? כל זאת ועוד בכתבה הבאה

29.11.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מה הם אירועי המס שיש להביא בחשבון בעת מעבר מעצמאי לחברה? מדריך

"עצמאי", כשמו כן הוא - אדם שהכנסותיו מגיעות מהפעילות העסקית העצמאית שלו, ולא כשכיר המועסק אצל מעסיק. לעצמאי יש אחריות כלכלית ומשפטית אישית כלפי רשויות המס, העובדים, הספקים, הלקוחות וכן הלאה. דהיינו, אין הפרדה משפטית בין העצמאי לעסק שלו. ניקח לדוגמה בעל עסק עצמאי המפעיל מאפייה, שאחד מספקיו לא קיבל תמורה בגין סחורה שסיפק למאפייה. במקרה כזה, הספק יכול לתבוע את בעל העסק באופן אישי.

מה הם ההבדלים בין עצמאי לבין חברה?

במידה שאדם מחליט להפוך את העסק שלו מסטטוס של עצמאי לסטטוס של חברה, אזי האחריות המשפטית לכל ענייני העסק עוברת לחברה, ולבעלי העסק יש אחריות מוגבלת בלבד. כלומר, אם  ספק של מאפייה המוגדרת כחברה לא קיבל תמורה עבור סחורה שסיפק, ישנו קושי רב ביכולתו של הספק לתבוע את בעלי החברה באופן אישי, ולא את החברה שמפעילה את העסק.

עסק הרשום כחברה נדרש לשלם מס קבוע של 23%, ללא קשר לרמת הרווחים שלו. לעומת זאת, תשלום המס של עוסק מורשה עצמאי הוא מדורג ותלוי בגובה הרווחים

אילו שיקולי מס יש להביא בחשבון בעת ההחלטה על הסטטוס הרצוי לעסק?

ישנם שיקולי מס שחשוב להביא בחשבון ועשויים להטות את הכף. שיקולים אלה תלויים בגובה המס ובאירועי המס הנלווים למעבר.

נתחיל בגובה המס. עסק הרשום כחברה נדרש לשלם מס קבוע של 23%, ללא קשר לרמת הרווחים שלו. לעומת זאת, תשלום המס של עוסק מורשה עצמאי הוא מדורג ותלוי בגובה הרווחים. כך, עסק המרוויח 100 אלף שקל בשנה ישלם מס גבוה יותר אם יבחר במעמד של חברה, לעומת מעמד של עצמאי. לעומתו, עסק שהרווח שלו עומד על מיליון שקל בשנה, ישלם אחוזי מס נמוכים בהרבה כחברה, לעומת אחוזי המס שהיו נקבעים לו כעצמאי. מכאן, שעסקים רבים מחליטים לעבור לסטטוס של חברה מרגע שהרווחים העסקיים שלהם מצדיקים זאת. אולם, אז עליהם להביא בחשבון את אירועי המס הנלווים למעבר כזה ולהתכונן אליהם.

אדם עלול למצוא עצמו מתמודד עם הטענה כי עשה רווח בעת מכירת העסק שלו לחברה, ורשויות המס עלולות לחייב אותו בתשלום מס על המכירה

מה הם אירועי המס שיכולים לקרות במעבר מעצמאי לחברה?

לפני הכל, נסביר מהי הכוונה במונח "אירוע מס". נניח שבעל המאפייה שהזכרנו קודם פעל במשך מספר שנים כעצמאי ואז החליט משיקולים שונים להפוך לחברה. לאותה מאפייה נצברו עם השנים ציוד (שהופחת במלואו), רשימת לקוחות ומוניטין. עם המעבר לסטטוס של חברה, בעל העסק למעשה מוכר לחברה את הציוד, את רשימת הלקוחות והמוניטין, שיכול להיות להם ערך גבוה, במיוחד אם העסק פעל כבר מספר שנים. כלומר, בעת המכירה של הנכסים המוחשיים אל תוך החברה, אותו אדם עלול למצוא עצמו מתמודד עם הטענה כי עשה רווח בעת מכירת העסק שלו לחברה, ורשויות המס עלולות לחייב אותו בתשלום מס על המכירה. זהו אירוע מס.

גייסתם משקיע שמוכן להשקיע בעסק ובפטנט מיליון שקל תמורת 50% מהרעיון שפיתחתם (הקניין הרוחני). פירושו של דבר שערך החברה והקניין הרוחני עומד על 2 מיליון שקל

האם אירוע מס בעת מעבר למעמד חברה מוגבל לרווח על מכירת נכסים מוחשיים?

בהחלט לא. פרט לנושא המוניטין, דוגמה נפוצה לאירוע מס בעת מעבר למעמד חברה היא של אדם שכעצמאי הגה רעיון, פיתח אותו ורשם עליו פטנט. הפטנט רשום על שמו של אותו אדם פרטי. עם הזמן, כשהוא יתחיל לגייס משקיעים לרעיון שלו, ייתכן שירצה להתאגד כחברה. ה-shut down של העסק כעצמאי ביום אחד והמשך הפעילות כחברה יכולים להוביל לטענה של רשויות המס כי הפטנט נמכר לחברה.

לדוגמה, גייסתם משקיע שמוכן להשקיע, בעסק בכלל ובפטנט בפרט, מיליון שקל תמורת 50% מהרעיון שפיתחתם (הקניין הרוחני). פירושו של דבר שערך החברה והקניין הרוחני עומד על 2 מיליון שקל. במצב שכזה, סגירת הפעילות כעוסק מורשה והמשך הפעילות כחברה בע"מ "משחקת לידיו" של פקיד השומה, כיוון שיש כעת ערך כספי לרעיון.

מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם אירוע המס בעת מעבר מעצמאי לחברה?

סעיף 104א לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן – "הפקודה") מאפשר להעביר את הפעילות של עצמאי (ציוד, מוניטין, קניין רוחני) אל תוך החברה בצורה של הקצאת מניות (במקום באמצעות מכירת הפעילות). כך ניתן לדחות את אירוע המס.

יש להתייעץ עם רואה חשבון. הוא יבחן את העסק שלכם ואת אירועי המס הצפויים, ויוכל לפרוס בפניכם את ההשלכות השונות של כל החלטה

כיצד תדעו האם כדאי לפעול בהתאם לסעיף 104א לפקודה?

הכדאיות של הפעלת סעיף הקצאת מניות בפקודת המס תלויה בכל מקרה ובכל עסק לגופו, וישנן כמה שאלות מקדמיות שאתם צריכים לבדוק לפני שתבצעו את המעבר, כגון:

  1. האם קיימים בעסק נכסים?
  2. האם ניתן לייחס מוניטין לעסק ומהו ערכם?
  3. האם קיימים עובדים בעסק?

על מנת לקבל את ההחלטה הטובה ביותר, יש להתייעץ עם רואה חשבון. הוא יבחן את העסק שלכם ואת אירועי המס הצפויים, ויוכל לפרוס בפניכם את ההשלכות השונות של כל החלטה, כך שתוכלו לקבל החלטה מושכלת ומיטבית. זיכרו כי לא כל רואה חשבון מכיר את התחום לעומק וחשוב להתייעץ עם בעל מקצוע המתמחה בתחום המס ואירועי המס הנלווים למעבר כזה.

מה הם אירועי המס שיש להביא בחשבון בעת מעבר מעצמאי לחברה? מדריך(1)

לסיכום, סוף מעשה במחשבה תחילה: כדאי לבדוק עם רואה חשבון האם, מתי ובאיזו דרך כדאי לעשות את המעבר מעצמאי לחברה.

 לירון סימאנא-עקראוי ושות', משרד רואי חשבון המתמחה בפקודת המס ובייעוץ לעסקים המבקשים לעבור ממעמד עצמאי למעמד חברה

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. אין במידע המופיע בכתבה כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
לירון סימאנא עקראוי ושות'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה