zap group mishpati logo

המדריך לקבלת דרכון גרמני – שאלות ותשובות עם עו"ד יובל חן

המחזיקים באזרחות גרמנית נהנים מיתרונות רבים, ולאור חוק חדש שנחקק בגרמניה בשנת 2021, רבים שלא היו זכאים בעבר לדרכון גרמני יכולים כעת להגיש בקשה מחדש, ואף לזכות בדרכון הנחשק. עורך הדין ד"ר יובל חן, המתמחה בהוצאת דרכון גרמני, עונה על שאלות רווחות בנושא

13.12.21
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
המדריך לקבלת דרכון גרמני – שאלות ותשובות עם עו"ד יובל חן

היתרונות בקבלת אזרחות גרמנית ועמה גם דרכון גרמני הם רבים ומגוונים. למשל, קבלת מלגות לימודים באירופה, פתיחת עסק במרחב האיחוד האירופאי, אפשרויות עבודה, פתיחת חשבון בנק, לימודים כמעט בחינם, כניסה ללא ויזה לארצות הברית והקלות משמעותיות

בקבלת היתרי עבודה במדינות האנגלו-סקסיות. גם אם יתרונות אלו אינן רלוונטיים למגיש הבקשה, הם יכולים להיות רלוונטיים מאד בעוד שנים לילדים או לנכדים, גם אם הם טרם נולדו.

 

אילו מתנות מעניקה לנו אזרחות גרמנית?

בשנת 2021 נחקק בגרמניה חוק חדש, המקל על התנאים בקבלת דרכון גרמני ואזרחות גרמנית. החוק החדש מעלה שאלות הנוגעות לסיכויים ולתנאים החדשים לקבלת הדרכון הגרמני הנכסף. עורך הדין ד"ר יובל חן ריכז מספר שאלות, עליהן הוא נשאל תדירות:

מה ההבדל בין דרכון גרמני לאזרחות גרמנית?

הדרכון הגרמני הוא תעודת מסע. התנאי לקבלת דרכון גרמני, הוא קבלת אזרחות גרמנית.

מי זכאי לאזרחות גרמנית?

עד לחקיקתו של החוק החדש בקיץ 2021, רק מי שהיה צאצא לאדם שהחזיק באזרחות גרמנית יכול היה לקבל אזרחות זו, בהתקיים מספר תנאים נוספים. בקיץ 2021 נחקק חוק חדש בגרמניה, לפיו צאצא לאדם שמרכז חייו עד 1945 היה בגרמניה ונאלץ לברוח ממנה בעקבות רדיפות הנאצים, יהיה זכאי לקבלת דרכון גרמני בהתקיים מספר תנאים נוספים.

נולדתי בישראל לפני 1974 לאמא שנולדה בישראל וקיבלה עוד בשנות ה 60 אזרחות גרמנית דרך אביה. בקשתי בעבר לקבל אזרחות גרמנית הושבה בשלילה ואילו אחי שנולד בשנת 1975 קיבל אזרחות גרמנית. מדוע והאם עכשיו אוכל לקבל?

הבקשה שלך בשעתו לקבלת דרכון גרמני הושבה בשלילה, משום שהחוק הגרמני קבע, שאמך הייתה צריכה להצהיר עליך בשגרירות הגרמנית עד לשנת 1977. אי ידיעת החוק לא פותרת, ולכן גרמניה סירבה להעניק לך את הדרכון הגרמני. מנגד, אם אחיך/אחיותיך נולדו לאחר שנת 1974, יקבלו כולם או קיבלו דרכון גרמני, כי בשעתו החוק שונה. נכון להיום, בשל פסק הדין של בית המשפט העליון בגרמניה, את וילדייך זכאים לקבל אזרחות גרמנית ודרכון גרמני.

סבא שלי הגיע לגרמניה מפולין בתחילת 1920. בשנת 1934 הוא ברח לישראל. מה הסיכוי שלי לקבל דרכון גרמני?

על פניו ולאור החוק החדש בגרמניה, נראה שהסיכויים טובים, אולם יידרשו מסמכים להוכחת נתונים מסוימים. מסמכים אלו הם ברובם בגרמנית ולכן יש לנסות ולאתר אותם בגרמניה. אם פנית לאיש מקצוע, מומלץ שתוודא שאיש המקצוע הוא עו"ד, אשר הוא וצוות משרדו שולטים ברמת שפת אם בגרמנית, הוא יודע לאן בגרמניה, למי וכיצד לפנות והוא גם יודע, אילו מסמכים לחפש. ברם, הרבה יותר חשוב מכך: מומלץ לך לוודא עם איש המקצוע, האם יש בידיו כלים משפטיים, כדי להתמודד מול משרד הפנים הגרמני – הגוף האחראי על מתן אזרחות גרמנית, בעת שלא יימצאו המסמכים המבוקשים.  

אזרחותי הגרמנית נשללה, כי שירתי בצבא בקבע. האם אוכל לקבל מחדש דרכון גרמני?

החוק הגרמני קובע, שבתור אזרח גרמני היית צריך לבקש ולקבל את אישור גרמניה לשירות הקבע שלך. בשעה שתבקש להאריך את תוקף דרכונך הגרמני, תדרוש ממך שגרירות גרמניה אישור שלטונות צה"ל על תקופת שירותך. אם שרתת בקבע בתקופת הזמן הרלוונטית לחוק הגרמני, יילקח דרכונך הגרמני ולא יוארך.

יחד עם זאת, הסיכוי לקבל מחדש את הדרכון הגרמני הוא סיכוי גבוה. קיים הבדל בין ההליך הראשון, בו קיבלת את האזרחות הגרמנית לבין ההליך של הבקשה מחדש. בהליך הראשון לא היה לגרמניה שיקול דעת, אם לתת או לתת לך אזרחות גרמנית, ואילו כעת יש לגרמניה שיקול דעת מוחלט בעניין. ירצו-יתנו. לא ירצו-לא יתנו. אציין בהקשר זה, שבשנים האחרונות טיפלנו במקרים רבים מסוג זה והצלחנו לשכנע את גרמניה ולהשיב לכל לקוחותינו את אזרחותם הגרמנית.

לפני שהתחתנתי קיבלתי דרכון גרמני. הגרמנים מסרבים כעת לתת לילדים שלי דרכון גרמני. מדוע?

הגרמנים מסרבים, כי את, כאזרחית גרמניה, התחתנת ובעקבות נישואייך שונה שמך, ולכן אין התאמה בן שמך בדרכון הישראלי לשמך בדרכון הגרמני. כדי שילדייך יקבלו דרכון גרמני, יש לבצע הליך בגרמניה שנקרא: "שינוי שם". רק לאחר קבלת היתר מהגורם המוסמך בגרמניה על שינוי השם, ניתן יהיה להתחיל בטיפול בקבלת האזרחות הגרמנית המתאימה עבור ילדיך. עליך לוודא עם איש המקצוע אליו פנית, שהוא בקיא דיו בחוק השמות הגרמני ויודע לתת נימוקים משפטיים בגרמנית, שיש בהם להצדיק את מתן אישור גרמניה לשינוי שמך. 

המדריך לקבלת דרכון גרמני – שאלות ותשובות עם עו"ד יובל חן(1)

אבי נולד בשנת 1951 לאמא שהייתה גרמנייה. אחותו הצעירה ממנו וגם ילדיה קיבלו דרכון גרמני. גרמניה סירבה לתת לאבא שלי ולילדיו דרכון גרמני. מדוע?

החוק הגרמני קבע, כי מי שנולד עד אפריל 1953 לאם גרמנייה לא יהיה זכאי לאזרחות גרמנית. אני מניח, שאחותך נולדה לאחר אפריל 1953 ולכן היא קיבלה את האזרחות. לאור פסק הדין החדש של בית המשפט העליון בגרמניה מאמצע 2021, נסללה כעת דרכך ודרכם של ילדיך לקבל דרכון גרמני.

האם השגרירות הגרמנית היא זו שקובעת, אם אקבל או לא אקבל דרכון גרמני?

לא. השגרירות אינה קובעת דבר, אלא משמשת כתחנת מעבר בלבד של מסמכים, הנשלחים לגורם הפוסק בעניין בגרמניה – משרד הפנים הגרמני. זו הסיבה שמשרדנו אינו פועל מול השגרירות, אף שאנו מוכרים שם היטב, אלא ישירות מול המחלקה המוסמכת לכך בגרמניה. 

הגשתי בשעתו בקשה לאזרחות גרמנית באמצעות עורכי דין מישראל. קיבלנו הודעה מנומקת בגרמנית. עורכי הדין שלי לא יודעים גרמנית. גם אני לא. הבנתי מההודעה, שהבקשה שלי נפסלה. אוכל להגיש אותה מחדש?

החשיבות בידיעת השפה הגרמנית ברמת שפת אם, היא חשובה מאד להצלחת ההליך, שכן כל התכתובת עם גרמניה צריכה להיות בגרמנית. עורך דין עם השכלה מפקולטה למשפטים בגרמניה ועם ניסיון בתחום, יידע לא רק מה כתוב בהודעה שקיבלת, אלא גם איך לתקוף אותה ומה כתוב בין השורות של אותה הודעה.

סבתא שלי הייתה גרמנייה. היא התחתנה בגרמניה עם אזרח פולני. אחרי 1933 הם ברחו לדרום אמריקה. ניסיתי לקבל דרכון גרמני וקיבלתי סירוב. הנימוק היה שסבתא שלי איבדה את האזרחות הגרמנית שלה, בשעה שהיא התחתנה עם אזרח זר. האם יש טעם להגיש בקשה מחדש?

הסירוב שקיבלת היה מוצדק, כי הוא סירוב שנסמך על החוק הגרמני. יחד עם זאת, לאור חקיקת חוק חדש בגרמניה, גבוהים כעת סיכוייך וסיכויי ילדיך לקבל דרכון גרמני.

יש לי דרכון ישראלי ודרכון זר נוסף. האם אדרש לוותר על אחד מהדרכונים שלי כדי קבל דרכון גרמני?

לא תידרש לוותר על דרכון כלשהו שלך, כדי לקבל דרכון גרמני.

אינני מוצא תעודות נישואין של סבא שלי, שהתחתן בישראל בשנת 1940. אין לי מסמכים לגביו מגרמניה. מה לעשות?

זוהי בעיה שכיחה, אולם בחיפוש נכון, בעיקר בגרמניה, אפשר למצוא לפחות חלק מהמסמכים שמכוחם ניתן יהיה לקבל דרכון גרמני.

אבי נולד בגרמניה מיד לאחר המלחמה. איש מהוריו לא מגרמניה. מה הסיכוי שלי לקבל דרכון גרמני?

במקרה כזה, הסיכוי שלך הוא קלוש ביותר.

נולדתי בישראל לפני 1993 לאבא שקיבל דרכון גרמני הרבה לפני כן. אבי אינו נשוי. סירבו לתת לי דרכון גרמני. האם יש מה לעשות?

חיובי. כעת, לאור פסיקת ביהמ"ש העליון בגרמניה, נסללה דרכיך ודרכי ילדיך לקבל דרכון גרמני.

 כיצד להגיש בקשה לאזרחות גרמנית?

הגשת בקשה לאזרחות גרמנית היא הליך משפטי ולכן נכון יהיה להיעזר בעורכי דין. מאחר ומדובר על הליך משפטי, אשר מבוסס על חוקי האזרחות בגרמניה, מומלץ שעורכי הדין יהיו בעלי שליטה מוחלטת בגרמנית וגם תהיה להם השכלה משפטית מאוניברסיטה בגרמניה, שכן לימודי המשפטים שלהם בגרמניה מקנים להם כלים ממשיים להגיש השגות, להתעמת ברמה המשפטית מול הרשות הקובעת בגרמניה, ומאפשרים לאותם עורכי דין לתקוף החלטות של הרשויות בגרמניה, תוך הפניה לפסקי דין ופרשנויות של בתי המשפט המקומיים. כך למשל, קיימים מקרים, בהם הרשות המוסמכת בגרמניה דורשת מסמכים ישנים שאינם בנמצא, כתנאי לקבלת הבקשה לאזרחות גרמנית. עורך דין עם השכלה מפקולטה למשפטים מאוניברסיטה בגרמניה ואשר למד דיני אזרחות גרמנית, יידע כיצד לתקוף את ההחלטה.

הכותב הוא עו"ד בישראל ומאז 1997 טיפל באלפי בקשות לאזרחות גרמנית. לפרטים נוספים ולשיחת ייעוץ: 073-784-1833

למידע נוסף על קבלת אזרחות ודרכון גרמניים היכנסו עכשיו לאתר המלא של עו"ד ד"ר יובל חן 

 

ד"ר יובל חן עו"ד

ד"ר יובל חן עו"ד

עו"ד ד"ר יובל חן, בוגר לימודי משפטים באוניברסיטת מנהיים בגרמניה, ודוקטורט מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת פרנקפורט בתחום זכויות האדם. לאחר תקופת התמחות בגרמניה, התמקד עו"ד חן בדין הגרמני על כל היבטיו. משרדו של עו"ד חן עוסק בין היתר בתחומים: אזרחות גרמנית, נדל"ן בגרמניה, דיני ירושה ומשפט מסחרי גרמני, החזרי מס, הליכים פליליים ותחומים נוספים הנוגעים לדין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ד"ר יובל חן עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה