zap group mishpati logo

דרכון גרמני – גרמניה מקלה בדרישות לאזרחות גרמנית. האם אתם זכאים?

בקיץ 2021 נוסף סעיף לחוק הגרמני שמאפשר עתה לאלפי ישראלים לתבוע זכאות לאזרחות גרמנית. מי זכאי לדרכון גרמני וכיצד מתבצע ההליך בדרך לדרכון האירופאי נכסף?

מאת: סתיו שינדלר – מערכת זאפ משפטי
01.05.22
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
דרכון גרמני – גרמניה מקלה בדרישות לאזרחות גרמנית. האם אתם זכאים?

עיקרי הכתבה:

  • מהי משמעות הסעיף החדש בחוק הגרמני? אנגלה מרקל הוסיפה סעיף בחוק שאומר שאין כבר צורך להוכיח קרבת דם לאזרח גרמני – כעת כל מי שיכול להוכיח שהוא צאצא של נרדף שחי שהתגורר בגרמניה עד 1933 יכול לקבל אזרחות גרמנית – הכוונה לילדים, נכדים, נינים ובני נינים.
  • איך מממשים את הזכאות? מימוש הזכאות מתבצע מול משרד הפנים בגרמניה. חשוב לנהל את הבקשה לאזרחות יחד עם עורך דין שלמד דיני אזרחות בגרמניה ומבין את החוקים והשפה הגרמנית על בוריה.
  • כמה זמן לוקח להוציא את האזרחות? הזמן הממוצע הוא בין שנה לשנתיים. פרק זמן זה פונקציה של רמת התביעה, רמת ההוכחות הקיימות ורמת הטיעונים שהוגשו.
    ________________________________________

עד קיץ 2021 אזרחי ישראל שהיו זכאים לאזרחות גרמנית הם רק אלה שהוכיחו שהם צאצאים לאזרח גרמני, שנרדף בתקופת מלחמת העולם השנייה. אולם, רוב היהודים שהתגוררו בגרמניה לפני עליית היטלר לשלטון היו יהודים שגלו מארצות מזרח אירופה והשתקעו שם, וצאצאיהם בעיני החוק הגרמני לא היו זכאים לאזרחות. כעת, כללי המשחק השתנו וגם צאצאי הגולים יכולים לקבל אזרחות.

כיצד הכי נכון לבצע את התהליך וכמה זמן זה לוקח? עו"ד יובל חן, שטיפל במאות בקשות לקבלת אזרחות גרמנית, משיב על השאלות:

"במהלך השנים, גרמניה קיבלה המון תביעות לאזרחות גרמנית, שברובן נדחו". מסביר עו"ד חן. "הנימוק הכמעט קבוע של גרמניה בנושא היה 'יכול להיות שאביך נולד גרמניה, חי שם וניהל עסקים, אך מאחר שהוא לא נולד לאב גרמני, אין לצאצאים שלו שום זכות לקבל אזרחות".

לדברי עו"ד חן, "בקיץ 2021 הכל השתנה, כאשר אנגלה מרקל הוסיפה סעיף בחוק שאומר כי אין כבר צורך להוכיח אזרחות, וכעת כל מי שיוכיח שהוא צאצא של נרדף שחי בגרמניה יוכל לקבל אזרחות גרמנית – הכוונה לילדים, נכדים, נינים ובני נינים. תנאי נוסף לאזרחות הוא שהתובע יצטרך להוכיח כי גרמניה היתה מושבו הקבוע של קרוב משפחתו עד 1933".

עורך דין מישראל שאין לו ידע של לימודי משפטים בגרמניה, לרבות אזרחות, לא יוכל לטפל לעומק בהוצאת אזרחות גרמנית

איך מממשים את הזכאות?

"הקושי הגדול ביותר במימוש האזרחות הוא כמובן שהכל מתנהל בגרמנית. מדובר על הליך לא פשוט, הגרמנים מאוד קפדנים בבדיקות, ולכן אני ממליץ לא לרוץ אחרי כל מיני התפארויות של 'בעלי מקצוע' ברחבי האינטרנט, לבדוק את אמינותו של עורך הדין, כמו שבודקים אמינות של איש מקצוע שמגיע לטפל  בבעיה בבית. השאלה הכי חשובה שאתם צריכים לשאול את עורך הדין היא האם הוא למד דיני אזרחות גרמנית באוניברסיטה כלשהי בגרמניה".

למה זה חשוב?

"כי להליך של קבלת אזרחות גרמנית אין שום קשר, לא ישיר ולא עקיף לחוקים בישראל. עורך דין מישראל שאין לו ידע של לימודי משפטים בגרמניה, לרבות אזרחות, לא יוכל לטפל לעומק בהוצאת אזרחות גרמנית. היתרון של עורך דין שלמד דיני אזרחות בגרמניה הוא שיש לו כלים להתמודד עם אנשי המקצוע בגרמניה. הם, כאמור, מאוד נוקשים ומאוד קפדנים, ובנוסף צריך לספק הוכחות".

אילו הוכחות למשל?

"אנחנו מדברים על מציאת מסמכים היסטוריים מלפני שנת 1933, ויש צורך להשיג גם מסמכים שמעידים על נסיבות חיו של אותו אדם עד השנה הזו - כל זה כמובן בגרמנית וכל התנאים הללו צריכים להתאים לחוק. כמו כן, יש מספר מסלולים להגשת התביעה ויש להכיר אותם, אחרת גרמניה עלולה לדחות את התביעה או שהטיפול בתיק יארך זמן רב".

עו"ד חן ממליץ בנוסף לא לעבוד מול השגרירות הגרמנית, "כיוון שמדובר באנשים שמתחלפים, ובנוסף השגרירות הגרמנית אינה הגוף שמחליט בעניין, הם לוקחים את המסמכים ומעבירים אותם למשרד הפנים בגרמניה, שהוא הגוף האחראי על כך. המשרד שלנו, למשל, עובד ישירות מול המחלקה המוסמכת בגרמניה. לשמחתי, כל צוות המשרד שלנו מדבר גרמנית ברמת שפת אם, והדבר מקל עלינו בגיבוש החומר של המסמכים והתרגומים".

אם הטיעונים מבוססים ומחודדים על סמך תיעוד היסטורי, באופן שבו לגרמניה לא יהיה ספק בנכונות העובדות, לא יוותר לה שום ברירה אלא לאשר את התביעה לאזרחות

כמה זמן לוקח להוציא אזרחות גרמנית?

"הזמנים הממוצעים הם בין שנה וחצי לשנתיים – רוב התיקים שלנו הסתיימו קודם לכן ואנחנו מנהלים מאות תיקים מאז תיקון החוק. פרק הזמן הוא פונקציה של רמת התביעה, רמת ההוכחות הקיימות ורמת הטיעונים שהגשנו. אם הטיעונים מבוססים ומחודדים על סמך תיעוד היסטורי, באופן שבו לגרמניה לא יהיה ספק בנכונות העובדות, לא יוותר לה שום ברירה אלא לאשר את התביעה. אני עורך הדין הראשון שמימש אותה זכות שמותיר הזכות הגרמני, ולקוח שלנו, פרופסור לרפואה, קיבל באמצעותנו את האזרחות בתוך שלושה חודשים בלבד".

מהי העלות של הוצאת דרכון גרמני בטיפול עורך דין?

"העלות היא די עממית ביחס לטיפול המסור שאנחנו מעניקים. לאורך השנים טיפלנו באלפי מקרים, אז אם העלות לא היתה עממית אני מניח שלא היינו יכולים לטפל במספר כה גדול של אנשים". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה