zap group mishpati logo

המדריך להגשת תביעת נזיקין כנגד עיריות ורשויות מקומיות עקב תאונה

הטיפול והתיקון של כשלי בטיחות במרחב הציבורי נמצאים באחריותן של הרשות המקומית או העירייה. לכן, אם קרה שהלכתם ברחוב או בכל מרחב ציבורי אחר, נפלתם ונחבלתם, ייתכן שאתם זכאים לפיצוי

21.12.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
המדריך להגשת תביעת נזיקין כנגד עיריות ורשויות מקומיות עקב תאונה

 אנשים שנחבלים בצורות שונות במרחב הציבורי, לעתים גם בצורה קשה, נוטים לדאוג קודם כל לטפל בעצמם ומניחים שבזה מסתיים הסיפור. מה שרבים לא מודעים לו היא העובדה שניתן לתבוע פיצוי בגין הנזק שנגרם עקב התאונה.

האם העירייה אחראית לכל סדק במדרכה ולכל פח אשפה שגלש ממקומו? לא תמיד, אך פעמים רבות התשובה היא כן. בכל עיר ויישוב ישנם מפגעי בטיחות לא מטופלים, כיוון שהרשויות מתקשות לתקן את כולם. כאשר מישהו נפצע בגלל רשלנות בתיקון המפגעים, הוא בהחלט יכול לתבוע את העירייה.

נדנדה שבורה, ספסל שנעקר ממקומו או פיצוץ בצינור הגינון שגרם לשלולית גדולה הם כשלי בטיחות שמחובתה של העירייה לתקן

עבור אילו ליקויים מקומיים שגרמו לתאונה ניתן לתבוע פיצויים?

כל ליקוי בטיחות המהווה מכשול בדרך וגורם לחבלה יכול להצדיק תביעת פיצויים. למשל, בור במדרכה שלא סומן וכוסה, מכסה ביוב בולט, פח זבל שאינו מונח במקומו, או חומרי בניין שנשארו משיפוץ הכביש, הן רק כמה דוגמאות נפוצות.

דוגמאות אחרות לליקויי בטיחות שגורמים לתאונה ולפגיעה שניתן לתבוע פיצוי בגינן הן רחוב שהוצף בגלל ניקוז לא מספיק טוב וגרם להחלקה ולפציעה, או תאונה הנגרמת בשל ראות לקויה שמקורה בתאורת רחוב פגומה (בין אם בגלל שלא הוצבו די מנורות או בגלל שהן לא פעלו).

קיראו עוד בנושא >>> נעדרתם מהעבודה בשל תאונה? אתם זכאים לפיצוי על אובדן ימי העבודה

האם תאונה בפארק ציבורי או באירוע נמצאת באחריות העירייה?

אכן כן. לא רק הרחובות נמצאים בתחום האחריות של העירייה. גם התחזוקה של פארקים ציבוריים והמתקנים שבתוכם הם באחריות הרשות המוניציפלית. לכן, נדנדה שבורה, ספסל שנעקר ממקומו או פיצוץ בצינור הגינון שגרם לשלולית גדולה הם כשלי בטיחות שמחובתה של העירייה לתקן, ואם הם גרמו לפציעה, יש אפשרות לתבוע פיצויים. גם פציעה שקרתה בגלל גדר שנפלה או צפיפות יתר במסגרת אירוע שמארגנת הרשות המקומית יכולה להוות עילה לתביעה.

מהי חובת הוכחת הרשלנות בתביעת פיצוי כנגד עירייה או רשות מקומית?

בתביעות נזיקין מסוג זה על התובע להוכיח מספר דברים: את קיומו של מפגע, שהמפגע הוא תוצאה של רשלנות הרשות ושהנזק שנגרם לו הוא תוצאה של תאונה שהמפגע גרם לה. לכן, אם רק ראיתם את הליקוי, עדיף להתקשר לדווח אך אין טעם לתבוע את העירייה כיוון שלא נגרם לכם נזק. אם לעומת זאת נפצעתם, חשוב לפעול מיידית לאחר הפגיעה, כדי שתוכלו להוכיח שהיתה רשלנות.

מה מומלץ לעשות על מנת לבסס את טענת הרשלנות?

ראשית, כדאי לצלם את המפגע או הליקוי. עדיף שיהיו לכם צילומים רבים (כולל וידיאו) ומכל זווית אפשרית. אם היו עדים לפציעה, מומלץ לקחת מהם פרטים כדי שתוכלו ליצור איתם קשר מאוחר יותר. וכמובן, כדאי להתפנות לקבלת טיפול רפואי, שיהווה הוכחה שנפגעתם בתאונה ושהיא התרחשה בתאריך שבו אתם טוענים שנפגעתם. הקפידו להדגיש בפני הצוות הרפואי את רצונכם שנסיבות הפציעה יתועדו בדו"חות שלהם וודאו שהם אכן מופיעים שם בעת השחרור מבית החולים.

באילו מקרים עולה צורך בחוות דעת של מומחה בטיחות?

תאונות מתרחשות לעתים במקומות שבהם לכאורה אין שום ליקוי. המדרגות שלמות, המגלשות בגינה הציבורית נראות תקינות, והספסל מקובע היטב למקומו. ובכל זאת, נפצעתם.

קיראו עוד בנושא >>> ייעוץ משפטי בתביעת ביטוח תאונות אישיות. מדריך

פציעות כאלו לא תמיד מתרחשות בגלל חוסר מזל או רגליים מגושמות. לפעמים, המתקנים והמבנים שבאחריות הרשות המוניציפלית לא עומדים בתקני הבנייה והבטיחות הנדרשים. התקנים הללו נקבעו על מנת לשמור עלינו מתאונות, עד כמה שאפשר, ואם העירייה לא הקפידה עליהם, זו אחריותה.

מומחה בטיחות המכיר את התקנים יוכל לאתר את הליקויים, גם אם אינם נראים על פני השטח. גם אם המגלשה נראית שלמה, ייתכן שהמעקה שלה אינו בגובה התקני וזה מה שגרם לתאונה. מדרגות עלולות להיות גבוהות מדי או נמוכות מדי, גדרות יכולות להיות רעועות ולא נטועות עמוק מספיק באדמה וכן הלאה.

אם נפלתם במרחב הציבורי ונגרם לכם נזק משמעותי עקב התאונה, צלמו את הגורם לנזק, גשו לטיפול רפואי ראשוני שבו תעידו על נסיבות התאונה, ובהקדם האפשרי פנו לעורך דין המתמחה בתחום הנזיקין

האם צריך לספק חוות דעת רפואית בעת שלבי הוכחת הנזק?

כל תביעת נזקי גוף המופנית לרשות מוניציפלית צריכה להיות מגובה בחוות דעת רפואית. יש לבחור את המומחה הרפואי על פי סוג הנזק שנגרם. למשל, אם שברתם איבר, יש לקבל חוות דעת של אורתופד, אולם אם נפגעתם פגיעת ראש, יהיה עליכם לפנות למומחה בתחום הנוירולוגי. אין אפשרות לטעון לקיומה של נכות כלשהי ללא חוות דעת רפואית ממומחה. בנוסף, גובה הפיצויים שייפסק לכם בתאונה תלוי, בין היתר, בחומרת הנזק שנגרם לכם. לכן, חוות דעת רפואית היא הכרחית כדי להוכיח את מידת הנזק.

כיצד מחושב הפיצוי?

גובה הפיצויים בתביעות נזיקין נקבע על פי שני סוגים של נזקים (ראשי נזק):

נזקים ממוניים – כלומר, נזקים שפגעו בהכנסות וגרמו להוצאות. בראש נזק זה נכנסים הפסדי שכר שהצטברו עקב התאונה ואלה העתידיים, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה והוצאות סיעודיות.

נזקים לא ממוניים – בתחום זה נכללים כל הנזקים שקשה יותר לכמת בכסף. כאב וסבל, עוגמת נפש, טראומה נפשית ואובדן הנאת החיים, קיצור תוחלת החיים - כל אלו הן דוגמאות עיקריות לסוג זה של נזק.

עוד חשוב לזכור שגיל הנפגע משפיע על גובה הפיצוי, כיוון שככל שהנפגע צעיר יותר, הוא יאבד הכנסות ויסבול לאורך שנים ארוכות יותר, והפיצויים צפויים להיות גבוהים יותר.

המדריך להגשת תביעת נזיקין כנגד עיריות ורשויות מקומיות עקב תאונה(1)

לסיכום, אם נפלתם במרחב הציבורי ונגרם לכם נזק משמעותי עקב התאונה, צלמו את הגורם לנזק, גשו לטיפול רפואי ראשוני שבו תעידו על נסיבות התאונה, ובהקדם האפשרי פנו לעורך דין המתמחה בתחום הנזיקין ותביעת עיריות ורשויות מקומיות על מנת להתייעץ עימו לגבי אפשרויות התביעה העומדות בפניכם.

עורך דין אבי רסיוק מתמחה בתביעות נזיקין מכל הסוגים, כולל תביעת פיצויים בגין נפילה ברחוב

 

רסיוק מרדכי-רסיוק אבי, משרד עו"ד

רסיוק מרדכי-רסיוק אבי, משרד עו"ד

משרד עו"ד רסיוק מרדכי נוסד בשנת 1975 ע"י מרדכי רסיוק וכיום שותף למשרד בנו, אבי רסיוק, בוגר תואר ראשון ותואר שני במשפטים (אונ' ת"א). המשרד מתמחה ומתמקצע בתחום נזקי הגוף. המשרד מתמקד במגוון נזקי הגוף, כגון: תביעות לפיצויים בגין רשלנות רפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה, ביטוח לאומי ותחומים רבים נוספים. אתר- mar.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רסיוק מרדכי-רסיוק אבי, משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה