zap group mishpati logo

תאונות במסגרת העבודה: מתי כדאי להגיש תביעת נזיקין נגד המעסיק?

נפגעתם בתאונת עבודה אשר היה באפשרות המעסיק למנוע? אתם זכאים לתבוע את ביטוח לאומי, ובמקביל גם להגיש תביעת נזיקין נגד המעסיק

12.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
תאונות במסגרת העבודה: מתי כדאי להגיש תביעת נזיקין נגד המעסיק?

האירוע הבא מתרחש כמעט מידי יום, בשינוי קל של הנסיבות: כאשר עובד בחנות מנסה לחלק עצמו בין לקוחות החנות ולסייע להם, כאשר פונה אליו המנהל ומבקש ממנו שישתמש בסולם הרעוע בצדי החנות, בכדי להביא משם דבר מה לאחד הלקוחות.

העובד נשמע להוראות המנהל, וממהר לעלות את הסולם על מנת להביא המוצר ללקוח. עת הוא מטפס על הסולם, הסולם הרעוע נשבר והעובד מועד ונופל. כתוצאה מכך, נחבל העובד בכל חלקי גופו וסובל משברים ותוך זמן קצר מובהל מהחנות אל בית החולים למתן טיפול רפואי ראשוני דחוף.

למרבה הצער, האירוע המתואר איננו נדיר, ותאונות מסוגו מתרחשות מידי יום. אך חשוב להבחין כי לא כל תאונה המתרחשת בעבודה עולה בכדי תאונת עבודה, אלא תאונות שבהן יש רשלנות של המעסיק. במקרים כאלה, הנפגע רשאי בנוסף להגשת תביעה לביטוח לאומי, להגיש תביעת נזיקין נגד המעביד על אי מניעת התאונה.

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה היא תאונה המתרחשת בזמן העבודה ועקב העבודה. כלומר, צריך להיות קשר סיבתי בין העבודה לבין התאונה, והיא אמורה להתרחש במהלך העבודה.

עם זאת, קיימים לכך כמה חריגים -  אם בזמן הנסיעה לעבודה או בדרך חזרה מהעבודה עובר העובד תאונה, בזמן שהוא אוסף את ילדיו מבית הספר או שהוא נמצא בדרך לתפילה, הרי שמדובר בתאונת עבודה.

לעומת זאת, אם העובד עוצר לקפה או לקניות בסופרמרקט בדרך חזרה מהעבודה ועובר תאונה, הרי שזו לא תיחשב כבר לתאונת עבודה.

מה ניתן לעשות לאחר תאונת העבודה?

בעקבות תאונת עבודה, אפשר להגיש תביעה לביטוח לאומי. בנוסף לכך, אם התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות של המעסיק, אפשר לשקול להגיש נגדו גם תביעת נזיקין.

הכוונה היא למקרים שבהם המעסיק שולח את העובד לבצע משימה כלשהי, לא מזהיר אותו מהסכנות הקיימות בביצוע אותה משימה או לא מספק לו הדרכה מתאימה, ואותו עובד ניזוק כתוצאה מכך.

מה האחריות של המעסיק לתאונה? האם גם לעובד אחריות לנזק שנגרם לו?

למעסיק ישנה אחריות מוגברת, הכוונה היא, כי המעסיק יכול לנסות לטעון שהעובד הוא אדם בוגר בעל שיקול דעת והיה עליו לדעת שיש במעשיו משום סכנה, אך על פי הפסיקה על המעסיק חלה חובת זהירות מוגברת כלפי עובדיו.

על המעסיק לא רק החובה לתת לעובדיו הוראות בטיחות ולדאוג לכך שיבצעו את העבודה המוטלת עליהם בצורה בטוחה, אלא גם לאכוף את אותם כללי הבטיחות במקום העבודה. כך לדוגמא, לא די בכך שהמעסיק יספק לעובדיו נעלי עבודה מתאימות, אלא עליו לוודא שהם אכן נועלים את אותם הנעלים בזמן עבודתם.

מהו כלל האצבע להגשת תביעת נזיקין נגד המעסיק?

השאלה שיש לשאול הנה – האם המעסיק יכול היה למנוע את התאונה שאירעה? אם התשובה לכך חיובית, כנראה שיש לנו עילת תביעה כנגד המעסיק, שלו יש חובת זהירות מוגברת כלפי העובד.

  כיצד נקבע אופן וגובה הפיצוי במקרה של תאונת עבודה?

כפי שצוין לעיל, אדם אשר נפגע בתאונת עבודה זכאי להגיש תביעה לביטוח לאומי. במסגרת התביעה, זכאי העובד לימי מחלה הנקראים "דמי פגיעה" בגין אובדן הכנסה. "דמי הפגיעה" משולמים עבור תקופה של עד 91 יום סך הכל.

לאחר ששולמו לעובד ימי כושר במלואם, ראשי העובד להגיש תביעה לקבלת גמלת נכות מעבודה אשר במסגרתה יזומן לוועדות רפואיות עד לקבלת החלטה בדבר הנכות שנותרה עקב התאונה. כמו כן, גמלת נכות מעבודה יכולה לזכות את התובע במענק חד פעמי או בקצבה חודשית (תלוי בחומרת הפגיעה).

טיפים חשובים למי שנפגע בתאונת עבודה:

לפנות לקבלת טיפול רפואי בסמוך ככל האפשר למועד התאונה. הגעתם לטיפול? ספרו כיצד אירעה התאונה, והדגישו כי מדובר בתאונת עבודה. הגרסה הראשונה שתמסרו היא זו שלה יינתן המשקל הרב ביותר, ותיחשב למהימנה ביותר.

כמו כן,  הקפידו לתעד את התאונה בצורה מפורטת ככל האפשר. צלמו את הזירה, גבו עדויות מעדים לאירוע ושמרו איתם על קשר. קחו בחשבון שהעמיתים שלכם לעבודה, שהיו עדים לאירוע, עלולים לקבל "רגליים קרות" בהמשך הדרך, כאשר יתבקשו להתעמת עם המעסיק.

באופן דומה הקפידו לתעד כל קשר שיש לכם עם המעסיק, בין אם זה תכתובות שניהלתם עמו בדואר האלקטרוני, והתכתבויות בוואטסאפ.

 

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה