zap group mishpati logo

רופא השיניים קיבל פטור מחובות של 4 מיליון שקל

הפטר תקדימי: בנו של רופא שיניים שהסתבך עם השוק האפור צבר חובות של מיליונים. אביו שניסה לסייע לו נקלע לחובות ענק ונאלץ למכור את מרפאתו. לאחר שנים קיבל האב פטור מחובות

25.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
רופא השיניים קיבל פטור מחובות של 4 מיליון שקל

בנו של רופא שיניים שהסתבך עם השוק האפור צבר חובות של מיליונים. אביו, שניסה לסייע לו, נקלע לחובות ענק ונאלץ למכור את מרפאתו. לאחר שנים של דשדוש, קיבל האב פטור מלא מחובותיו. 

רופא שיניים (70), שעבד קשה לאורך כל חייו וצבר מוניטין רב, לא האמין שזה קורה לו: בנו שפתח עסק כושל הודיע לו שהסתבך כלכלית עם גורמים בשוק האפור וצבר חובות של מיליונים. "אני לא יודע מאיפה להחזיר את הכסף, ושוקל לשים קץ לחיי", אמר הבן הנואש לאב.

מרגע זה עשה האב הכל כדי לסייע לבנו הנואש. הוא מכר את רוב הנכסים שהצליח לצבור בזיעת אפו לאורך כל השנים, ואפילו את מרפאת השיניים שבה כל כך התגאה ופרנסה אותו. אבל כל זה לא הספיק לכיסוי חובות הענק שהתגלגלו לעבר האב בהיקף של ארבעה מיליון שקל.

עו"ד פנחס מיכאל אור מספר כי השבוע קיבל האב גלגל הצלה ממשי. בית המשפט החליט לאמץ את ההמלצה להעניק לאב פטור מלא מכל חובותיו המסתכמים, כאמור, בכארבעה מיליון שקלים. "אין הצדקה להמשך ניהול ההליך נגד האב", קבע בית המשפט. "אין לו נכסים, אין לו פנסיה ולא תהיה לו ברירה אחרת אלא להמשיך לעבוד".

לאב המודאג התברר כי בנו קיבל איומים על חייו מצד נושים בשוק האפור, שלהם הוא חייב כספים רבים

האב יצא למכירת חיסול כדי לסייע לבנו

רופא השיניים נחשב לאורך שנים לעמוד התווך של משפחתו. הוא הצליח מאוד בעסקיו וצבר מוניטין רב. כפועל יוצא מכך, הוא סייע רבות לילדיו מבחינה כלכלית, רכש לבנו הבכור דירה ונתן לגרושתו דירה ללא תמורה. הוא גם החזיק בבעלותו מרפאת שיניים בעיר שבה התגורר.

העניינים החלו להסתבך כאשר בשנת 2011 פתח בנו עסק עצמאי.  לאחר שנה וחצי שבה רשם העסק הפסדים, פנה אליו הבן בבקשה שיסייע לו לשלם חובות של כחצי מיליון שקל שנצברו לרשויות המס. האב מסר לבנו פנקס עם המחאות חתומות לצורך תשלום החוב.

קיראו עוד בנושא >>> חוק חדלות פירעון החדש ושיקום מאפשר בהליך של הפטר לסיים את החובות ולהתחיל חיים חדשים!

אלא שהבן הסתיר משהו. הוא לא ציין בפני האב שבאותה עת הוא נטל גם הלוואות בשוק האפור בריבית רצחנית. כעבור שלוש שנים פתח הבן שוב עסק כושל במקום אחר, שאף הוא צבר הפסדים כבדים. הבן פנה שוב לאב בבקשה שיסייע לו לסלק את חובותיו, והוא מיהר לעשות זאת. בשלב מסוים, ללא התראה מוקדמת, פנה הבן לאביו ואיים להתאבד. לאחר שהאב המודאג תחקר את הבנו על המתרחש, הסתבר לו כי הבן קיבל איומים על חייו מצד נושים בשוק האפור, שלהם הוא חייב כספים רבים.

האב התגייס מיד לסייע לבנו האהוב. הוא יצא מיד למכירת חיסול והחל לממש את נכסיו כדי לכסות את חובות בנו בשוק האפור. הוא מכר את המרפאה שלו, מימש דירת מגורים שבה החזיק ואף שיעבד לצורך נטילת הלוואה דירת מגורים נוספת שהיתה בבעלות גרושתו. הכל כדי לכסות את חובות הבן. בסך הכל שילם האב במקום הבן חובות בהיקף של ארבעה מיליון שקל, כפי שהודה האחרון בחקירתו. אולם, חובות אלה לא נעלמו לשום מקום. הם פשוט גולגלו לפתחו של האב המסכן, שהלך והסתבך.

החובות העצומים שנאלץ לקחת על עצמו כדי לסייע לבנו הובילו את רופא השיניים למצב נפשי קשה. הוא סבל מדיכאון מתמשך שהצריך קבלת טיפול רפואי

מצבו של האב הוחמר עוד יותר בקורונה

אם בכך לא די, גם מבחינה מקצועית אכל האב מרורים. מצבו הוחמר בתקופת הקורונה, שגרמה לירידה משמעותית בהכנסותיו. נוכח מצבו הקשה, האב שתמיד היה רגיל לחיות ברווחה ולסייע לבני משפחתו, ביקש להכריז על עצמו כעל פושט רגל.

החובות העצומים שהוא נאלץ לקחת על עצמו כדי לסייע לבנו הובילו את רופא השיניים למצב נפשי קשה. הוא סבל מדיכאון מתמשך שהצריך קבלת טיפול רפואי. לאור מצבו, הופנה דרך חבר לעו"ד פנחס מיכאל אור אשר ייצג אותו בהליך, ליווה וחיזק אותו לאורך כל הדרך ואכן לאחר שנתיים  בהליך המשפטי קבע ביהמ"ש כי אין הצדקה בהמשך ניהול הליכי פשיטת הרגל נגדו וכי אלה לא יועילו לנושים.

על רקע זה הכריז בית המשפט על רופא השיניים כפושט רגל והעניק לו פטור מלא מכל חובותיו. הוא הדגיש כי אין לו נכסים נוספים שניתנים למימוש, וציין כי בשל גילו המבוגר ועל אף שעבר את גיל הפרישה, הוא יהיה חייב להמשיך לעבוד מאחר שנותר ללא נכסים וללא פנסיה.

משפחות רבות נקלעו למצב כלכלי קשה בעקבות מגיפת הקורונה ויש להבין כי חיים בצל חובות ובצל נושים הם חיים בלתי נסבלים. הקרקע נשמטת מתחת לרגליים, בני המשפחה מודאגים, הכבוד העצמי נרמס והחרדה הקיומית מקשה על התפקוד. 

במצבים אלה, אם החייבים נכנסו לחובות בתום לב והיחס בין ההוצאות להכנסות שלהם אינו מותיר להם סיכוי להחזיר את החובות, נותנת להם המדינה אפשרות להגיש בקשה להפטר חובות בהתאם לחוק חדלות פירעון ולקבל הזדמנות לחייבים רבים לפתוח דף חדש. הענקת הפטר מהחובות היא "תרופה" שהמחוקק נותן לחייבים שצברו את חובותיהם בתום לב ואינם מסוגלים להחזירם. 

רופא השיניים קיבל פטור מחובות של 4 מיליון שקל(1)

חוק חדלות פירעון מבטא גישה חברתית מובהקת של מעבר מהתייחסות לחייב כאל מישהו שיש להטיל עליו אות קלון, לגישה שלפיה לא כל היקלעות למשבר כלכלי היא בהכרח מעשה רמאות ולכן יש לאפשר הזדמנות שנייה למי שנקלע לחובות בתום לב.

אור פינחס מיכאל עו"ד

אור פינחס מיכאל עו"ד

עו"ד פנחס אור, בעל תואר שני במשפטים, עוסק בהגשת תביעות ייצוגיות בתחום הצרכנות, בליטיגציה מסחרית, במשפט עסקי (חדלות פירעון, פשיטת רגל וצווי הפטר) ובניהול משברים עסקיים מול גופים ממשלתיים וציבוריים. כיהן בעבר כמנכ"ל בחברות שונות, לרבות חברות סטארט-אפ, מה שמאפשר לו כיום להעניק ללקוחותיו את המענה הרלוונטי ביותר. הם מצדם, יודעים שיש על מי לסמוך.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אור פינחס מיכאל עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה