zap group mishpati logo

מפנסיונרים ועד תושבי חוץ: כך תקבלו החזר מס שבח של עשרות אלפי שקלים על מכירת דירה

מי שמוכר נכס שברשותו ונדרש לשלם עליו מס שבח, לעתים אינו מודע לכך שייתכן שהוא זכאי לקבל החזר משמעותי שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. מי זכאי להחזר ובאילו נסיבות? מדריך

25.03.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מפנסיונרים ועד תושבי חוץ: כך תקבלו החזר מס שבח של עשרות אלפי שקלים על מכירת דירה

מי מאיתנו לא אוהב לקבל מתנות, ובוודאי מתנות יקרות ערך שעשויות להסתכם בעשרות אלפי שקלים? זה בדיוק מה שעושה המדינה, שמאפשרת למי שמוכר את דירת המגורים שלו לקבל בנסיבות מסוימות החזר מס שבח שעשוי להסתכם לעתים בעשרות אלפי שקלים.

רבים אינם מודעים להחזר המגיע להם או שהם מעדיפים לא לעסוק בכך בשל המחשבה שמדובר בעניין מסובך שדורש מהם התעסקות רבה במסמכים ובביורוקרטיה. אבל האמת היא שמדובר בכסף ש"מונח על הרצפה" וניתן לקבלו בקלות יחסית בעזרת מי שמתמחה בכך.

ככל שלמוכר יש דירה יחידה, או שהוא משפר דיור – כלומר מוכר את דירת המגורים שלו כדי לעבור לדירה מרווחת יותר – הוא פטור מתשלום מס שבח

מהו מס שבח ומי נדרש לשלם אותו

לפני שצוללים לנושא ההחזרים, כדאי להבין מהו מס שבח ומי נדרש לשלם אותו. מס שבח הוא מס שמשולם על מכירת נכס בישראל. התשלום הוא על ההשבחה שעבר הנכס. במילים פשוטות, מדובר על הפער (שלעתים גדול למדי) בין מחיר הקנייה של הנכס לבין מחיר המכירה שלו.

ככל שמדובר בדירת מגורים, נדרש המוכר לשלם מס שבח של 25% המשולם לרשות מיסוי מקרקעין. יצוין, כי ככל שלמוכר יש דירה יחידה, או שהוא משפר דיור – כלומר מוכר את דירת המגורים שלו כדי לעבור לדירה מרווחת יותר – הוא פטור מתשלום מס שבח.

אם לבני הזוג יש הכנסה נמוכה, או שהם תושבי חוץ ואין להם הכנסה בארץ, או שהם פנסיונרים – מגיעות להם הטבות מס משמעותיות

מבעלי משכורות נמוכות ועד פנסיונרים

אחרי שאותו אדם מכר את הנכס שלו ושילם עליו את מס השבח, ניתן לערוך בדיקה בעניינו ולראות אם מגיע לו החזר. "כאן אני נכנסת לתמונה ובודקת אם לאותו אדם מגיע החזר דרך מס הכנסה", אומרת יועצת המס לינדה סיטבון, המתמחה בנושא.

לדבריה, יש לא מעט אנשים שעשויים להיות זכאים להחזר על מס השבח ששילמו, שעשוי להסתכם בעשרות אלפי שקלים. "בין היתר, מדובר על בעלי הכנסות נמוכות, פנסיונרים שעברו את גיל 60, תושבי חוץ, או בני זוג שלאחד מהם אין הכנסות בניגוד לאחר", אומרת סיטבון.

היא מדגימה זאת למשל באמצעות בני זוג שמכרו נכס שהיה בבעלותם. "אם הנכס היה רשום על שם שני בני הזוג, ניתן מבחינת דיני המס לפצל את המכירה. אם נניח שבמכירה התקבל שבח של 500 אלף שקל לתא המשפחתי, מחלקים אותו ל-2 – שבח של 250 אלף שקל לכל אחד".

מפנסיונרים ועד תושבי חוץ: כך תקבלו החזר מס שבח של עשרות אלפי שקלים על מכירת דירה(1)

בשלב זה, מסבירה סיטבון, לוקחים את אותם 250 אלף שקל שהתקבלו לכל אחד מבני הזוג ומחלקים אותם ארבע שנים לאחור. "את הסכום שהתקבל מהשבח המחולק אנחנו מוסיפים להכנסות מעבודה או מדמי אבטלה שקיבל כל אחד מבני הזוג לאורך כל אחת מהשנים". לדבריה, "אם לבני הזוג יש הכנסה נמוכה, או שהם תושבי חוץ ואין להם הכנסה בארץ, או שהם פנסיונרים – מגיעות להם הטבות מס משמעותיות, ואז ניתן לקבל החזרים גבוהים כתוצאה מחלוקת השבח ביניהם והפריסה של המס שנעשתה לאחור".

יש כל מיני אפשרויות לא שגרתיות לקבלת החזר המס. אפילו אם אחד מבני הזוג משתכר משכורת גבוהה, אך בן הזוג האחר איננו עובד – ייתכן כי ניתן לקבל עבורו את החזר המס.

הבדיקה הנוגעת לעצם הזכאות להחזר נעשית לרוב בחינם. הלקוח ישלם רק אם יתברר שהוא זכאי בפועל להחזר

זהירות, ההחזר מתיישן אחרי ארבע שנים

סיטבון מסבירה כי במסגרת תהליך ההחזר יש להגיש באופן רטרואקטיבי דו"חות שנתיים ארבע שנים לאחור עבור כל אחד מבני הזוג. "צריך לשים לב שהזכות להחזר מתיישנת אחרי ארבע שנים, ולכן זהו נושא קריטי שחייבים להיות ערים אליו". לרוב, הבדיקה הנוגעת לעצם הזכאות להחזר נעשית בחינם. "הלקוח ישלם רק אם יתברר שהוא זכאי בפועל להחזר על תשלום מס השבח", מסכמת סיטבון. 

רוצים לבדוק את הזכאות שלכם להחזר של עשרות אלפי שקלים על מכירת דירה? פנו כאן ליועצת המס לינדה סיטבון, שתשמח לסייע לכם בביצוע בדיקה ראשונית ללא עלות 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
סיטבון לינדה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה