Zap Mishpati Logo. Darck blue square with 2 fingers as if walking

מיינדפולנס: לחיות כמו שנכון עבורנו

רוב האנשים מתקשים להבחין בין עיקר לטפל ואינם תמיד מודעים לרצונותיהם האמיתיים. מצבים לא צפויים וההשוואה התמידית לאחרים גורמים לסטרס גדול ולמצוקה. תרגול מיינדפולנס מלמד אותנו לראות מה באמת חשוב לנו ולחיות לפיו

28.04.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
מיינדפולנס: לחיות כמו שנכון עבורנו

כולנו עברנו, ועדיין עוברים, את תקופת הקורונה - כל אחד ואחת בדרכו. חלק היו חולים ואחרים פחדו לחלות. חלק איבדו את משרותיהם ואחרים הצליחו לשרוד בשוק עבודה מלא בסימני שאלה. חלק עברו הריונות, חתונות, עלייה לכיתה א' ואירוע משמעותי אחר בצורה שונה לגמרי מאיך שדמיינו אותו. אם יש משהו שהתקופה המוזרה, המבלבלת והאינטנסיבית של השנתיים האחרונות הבהירה לנו הוא שאי ודאות הוא חלק גדול מהחיים ושכדאי שנלמד להתמודד איתו.

"אחד הדברים שהכי קשים לבני אדם הוא הצורך להתמודד עם חוסר ודאות וחוסר שליטה", אומרת פנינה בליץ, פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית. "גם במצבי שגרה אנשים רוצים לדעת איך להתמודד ולהמשיך לחיות טוב במצבי אי ודאות, אבל הקורונה הציפה את העניין הזה עוד יותר. כמטפלת שמשלבת כבר שנים רבות תרגולי מיינדפולנס בטיפולים אצלי בקליניקה, אני רואה עניין הולך וגובר בשיטה בשנתיים האחרונות".

מיינדפולנס היא שיטת תרגול - או כמו שמדגישה בליץ: "דרך חיים!" - שמכוונת להפניית תשומת הלב להווה, להתבוננות ולהקשבה לא שיפוטית לרגע הנוכחי שאנחנו נמצאים בו, תוך התמקדות בנשימה, בתחושות הגוף ובמחשבות.

המטרה היא להתחבר לעצמנו ולרצונות שלנו בצורה רגועה שתאפשר לנו לפעול ולחיות באופן שיעשה לנו טוב. בליץ מסבירה שהחתירה אל הטוב והאושר היא לא עניין אינטואיטיבי. "כשאנחנו שואלים אנשים מה עושה אותם מאושרים, הם הרבה פעמים לא יודעים לענות", היא אומרת. "רובם יודעים יפה מאוד לענות מה עושה אותם לא מאושרים. המטרה בתרגול המיינדפולנס היא ללמד אנשים להסתכל לא רק על הדברים הגדולים, הכבדים, אלא להצליח ליהנות מהדברים הקטנים, הרגילים ולהגיד עליהם תודה. זה מצב שתומך באושר".

"חשוב להבין שמדובר באורח חיים שלם, שכרוך גם בהתנהלות תקינה ובריאה, אם זה לאכול טוב, לישון מספיק, להתעמל גופנית. כל זה לצד התרגול היומיומי"

החיים הם לא פיקניק, וזה בסדר

מיינדפולנס, כפי שמסבירה בליץ, מלמדת אותנו לקבל את העובדה שהחיים לא תמיד קלים, להתמודד עם העובדה הזאת, ולצד זאת לשאוף למצוא את הדרך לחיים מאושרים יותר. התבוננות קשובה ברגע מאפשרת לנו להבין שלא תמיד הכל הולך חלק, שאנחנו חייבים להתמודד גם עם המאבקים ועם הסבל שיש בחיים, ולדעת איך להמשיך לתפקד טוב.

"החוכמה הגדולה של המיינדפולנס היא שהיא נותנת לנו את הכלים להגביר את החוזקות שלנו גם במצבים לא פשוטים", אומרת בליץ. "חשוב להבין שמדובר באורח חיים שלם, שכרוך גם בהתנהלות תקינה ובריאה, אם זה לאכול טוב, לישון מספיק, להתעמל גופנית. כל זה לצד התרגול היומיומי".

אז איך בעצם נראה התרגול עצמו?

"כאמור, מדובר בדרך חיים ובדרך חשיבתית, וכמו שכל אדם שונה מחברו, כך גם התרגול יהיה מותאם אישית. יש כאלה שמאוד מתאים להם לתרגל נשימות, לאחרים מאוד תתאים מדיטציה, ויש שבכלל יתרגלו דרך טיול באוויר הפתוח. כל אחד והרקע, הצרכים והרצונות שלו.

"הראייה שלי מאוד מערכתית. כאשר אדם מגיע אלי לטיפול, אני לומדת להכיר את הרקע שלו, איפה הוא חי, במה הוא עובד, מי האנשים שסביבו, איך הוא מנהל את חייו. אף פעם לא מדובר רק באדם עצמו. אולם, מה שנכון עבור כולם הוא שצריך לתרגל את המיינדפולנס בחיים עצמם, לא מספיק תרגול של פעם בשבוע".   

אבל התרגול מתקיים בקלינקה, כחלק מהטיפול.

"נכון, אצלי מתקבלים הכלים, אבל אני מדגישה בתחילת הטיפול שמיינדפולנס זה לאנשים שמוכנים להמשיך לעבוד מחוץ לטיפול, כי התרגול המשמעותי נעשה בתוך החיים עצמם. זה כולל ללמוד לחיות בצורה אחרת ממה שהורגלנו, לתת דגשים שונים בחיים, לתרגל איך להירגע במצבים של הרבה סטרס. תמיד יהיה בחיים משהו מלחיץ וצריך ללמוד איך לווסת את הרגשות, להבין מה חשוב לנו ולהתחיל לחיות בהתאם למה שאנחנו אנחנו מאמינים. כל זה קורה יום יום, בחיים עצמם".

תרגול המיינדפולנס משתלב באופן הרמוני בטיפול, מסבירה בליץ. "אם הגיע לקליניקה זוג לטיפול זוגי, התרגול יעזור לו להתמודד עם הבעיות הזוגיות כשהן צצות. אם מדובר במטופל שסובל מחרדה כלכלית, התרגול יעזור לו להירגע, להתפקס על מה שחשוב ולבנות תכנית שתאפשר לו לפעול ולשפר את מצבו. בקליניקה מתקבלים הטיפול, התכנית והאסטרטגיה, אבל עיקר התרגול יהיה בחוץ".

היכולת להיות ברגע וברוגע, להסתכל על עצמנו עם חמלה וללא שיפוטיות, להבין מדוע אנחנו מרגישים וחושבים כפי שאנחנו עושים ולראות בבירור מה הכי חשוב לנו בחיים, היא נכס

לראות את הגוונים: הדשא של השכן לא תמיד ירוק יותר

הקורונה אמנם העלתה עניין רב במיינדפולנס, אבל התועלת היתה ותהיה שם תמיד. היכולת להיות ברגע וברוגע, להסתכל על עצמנו עם חמלה וללא שיפוטיות, להבין מדוע אנחנו מרגישים וחושבים כפי שאנחנו עושים ולראות בבירור מה הכי חשוב לנו בחיים, היא נכס שלא ניתן להעריך את ערכו.

מי מאיתנו לא עסוק בביקורת עצמית ובהשוואות לאחרים? "אנשים עוסקים באופן אובססיבי בשאלות כמו האם אני מספיק חכמה, מוצלחת, יפה. האם אני שווה משהו, איך רמת החיים שלי לעומת השכנים ועוד ועוד", מסכמת בליץ. "תרגול מיינדפולנס עוזר ממש לשנות את המוח, להתפקס על עצמנו, להבחין בין עיקר לטפל ולהבין מה באמת חשוב לנו ולא מה שחשוב לשכן, לחבר או לאיזה סלבריטי. כשאנחנו מצליחים לעשות את זה, אנחנו מתחילים לחיות את החיים שאנחנו רוצים ואנחנו הרבה יותר מאושרים".

האם מאמר זה עזר לך?

contactלקבלת ייעוץ מפנינה בליץ-מטפלת זוגית ומשפחתית

contactצרו קשר

מאמרים נוספים
פנינה בליץ-מטפלת זוגית ומשפחתית

לקבלת ייעוץ מפנינה בליץ-מטפלת זוגית ומשפחתית