zap group mishpati logo

האם תקיפה יכולה להיחשב לתאונת עבודה?

מאבטח שהותקף במסגרת עבודתו זכה למענק של עשרות אלפי שקלים מהביטוח הלאומי | במקביל צפוי העובד לתבוע ממעסיקו מאות אלפי שקלים על כך שלא מנע את האירוע ולא נשמע להנחיות על פי חוק

05.05.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
האם תקיפה יכולה להיחשב לתאונת עבודה?

מאבטח, בשנות ה-30 לחייו, לא האמין שזה קורה לו. לאחר שדרש משני צעירים עוברי אורח, ביום שישי בערב, לעזוב את הכניסה לאזור התעשיה שאותו אבטח, החלו השניים לחבוט בו לפתע ולבעוט בו בעיטות חזקות בכל חלקי הגוף. כתוצאה מהמכות החל המאבטח לדמם ונגרמו לו פגיעות בראש ובשמיעה.

"המאבטח ניסה לקרוא בקשר למאבטח אחר שעבד איתו באותה משמרת, אבל חלפו דקות ארוכות עד הגעתו למקום האירוע כדי לסייע לו", מספרת עו"ד שרונה ברנבוים המייצגת את המאבטח. "לאורך כל אותו הזמן המאבטח ספג מכות קשות, ולאחר האירוע הוא הובהל לבית החולים".

בעקבות התקיפה שעבר על ידי שני הצעירים, הגיש המאבטח תלונה במשטרה, אולם המעסיק ביקש לבטל את התלונה. העובד הנפגע לא שקט על שמריו והלך בעצמו להגיש תלונה על תקיפה. לאחר חקירה שנערכה לצדדים במשטרה ומאחר שבמקום שבו הוא העובד לא היו מצלמות, החליטה המשטרה לסגור את התיק מחוסר ראיות.

"בשלב הזה אני נכנסתי לתמונה והמלצתי לעובד  המאבטח שלא להגיש ערעור פלילי על ההחלטה, אלא לצעוד בנתיב אחר", אומרת עו"ד ברנבוים. "המלצתי לו לתבוע פיצוי מהביטוח הלאומי על הנכות שנגרמה לו בעבודה ולתבוע במקביל את המעסיק שלו על רשלנות ואי מניעת אירוע התקיפה".

לדברי עו"ד ברנבוים, "המעסיק התרשל משום שלא דרש מהמאבטח ושותפו לעבוד יחד וגם כיוון שלא דאג לכך שיהיו מצלמות תקינות באזור, אף על פי שהציב בו שומרים. עוד התרשל המעסיק בניהול אירוע התקיפה. בנוסף ובניגוד גמור לנדרש, אף ביטל  את הקריאה למשטרה שהוזמנה על ידי הפקידה של החברה, שהיתה עדה בקשר להתרחשות האירוע. למאבטח נגרמו פגיעות קשות כתוצאה מהאירוע, ובין היתר הוא סבל מפגיעות ראש, מסחרחורות ומפגיעה בשמיעה".

למרות שמדובר במקרה פשוט, המאבטח צריך היה להתמודד עם שורה של קשיים בדרך לפיצוי שהוא קיבל בסופו של דבר

מתי תקיפה תיחשב לתאונת עבודה?

למרבה הצער, סיטואציה של תקיפה במקומות עבודה איננה נדירה, וכפי שמסבירה עו"ד ברנבוים, במקרים רבים היא עשויה להיחשב לתאונת עבודה. "השאלה החשובה היא אם הנפגע הוא זה שיזם את התקיפה או לא. אם הוא הכניס את עצמו למצב מסוכן – לא מדובר בתאונת עבודה".

במקרה זה, ברור היה כי מדובר בתאונת עבודה, שכן המכות שספג המאבטח היו גם חלק מהסיכון המקצועי בעבודתו. "למרות שמדובר במקרה פשוט, המאבטח צריך היה להתמודד עם שורה של קשיים בדרך לפיצוי שהוא קיבל בסופו של דבר", אומרת עו"ד ברנבוים.

קיראו עוד בנושא >>> אפליה בעבודה: העובדת קיבלה שכר נמוך לאורך שנים בשל חברותה בקיבוץ

לדבריה, אחת הבעיות היו שהמעסיק שלו לא פירט על גבי הטופס הנוגע לתאונת העבודה מה בדיוק אירע, אלא ציין כי נסיבות המקרה נבדקות. "כתוצאה מכך, ביטוח לאומי הערים על המאבטח עוד ועוד קשיים, ואני נלחמתי בשיניים על כך שיקבל את מה שמגיע לו".

בעקבות האירוע נקבעו למאבטח 20% נכות קבועה ולכן הוא זכה למענק משמעותי

ממענק גבוה ועד פיצוי מהמעסיק

שנתיים חלפו והמאבק השתלם. המאבטח קיבל מהביטוח הלאומי מענק חד פעמי גבוה של עשרות אלפי שקלים, וכן דמי פגיעה מלאים עבור 90 הימים שבהם הוא לא יכול היה לעבוד. "בעקבות האירוע נקבעו למאבטח 20% נכות קבועה, ולכן הוא זכה למענק משמעותי", אומרת עו"ד ברנבוים.

במקביל הגיש המאבטח מכתב דרישה, טרם נקיטת הליכים משפטיים, נגד חברת השמירה שבה הועסק ונגד חברת הביטוח שלה. במסגרת המכתב הוא דרש לפצותו בכ-270 אלף שקל על כל הנזקים שנגרמו לו.

האם תקיפה יכולה להיחשב לתאונת עבודה?(1)

"המאבטח סובל מנכות צמיתה, ונגרמה פגיעה משמעותית בהכנסותיו בהווה ופגיעה ממשית בכושר השתכרותו העתידי", אומרת עו"ד ברנבוים. "אם לא נצליח להגיע להסכמה על גובה הפיצוי עם חברת הביטוח שבה מבוטחת המעסיקה, נפנה למסלול של תביעה בבית המשפט על כל הנזקים שנגרמו לעובד בשל אירוע התקיפה".

לדברי עו"ד ברנבוים, מה שניתן ללמוד מהאירוע הוא לא "לדפדף" תקיפות המתרחשות במקומות עבודה, ולהבין כי אלו עשויות להיות מוכרות כתאונת עבודה ולאפשר למותקף לקבל פיצוי משמעותי. "תקיפות  כאלו מתרחשות לא מעט במהלך עבודה סדירה ואסור להתעלם מהן", מסכמת עו"ד ברנבוים.

נפגעתם בתאונת עבודה? זקוקים לסיוע משפטי? פנו לעו"ד שרונה ברנבוים לייעוץ ראשוני שיאפשר לכם למצות את זכויותיכם

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים – דיני עבודה, נזיקין, ייפוי כוח מתמשך ועוד. 92% הצלחה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד שרונה ברנבוים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה