zap group mishpati logo

אל תשכחו: בדיקות רפואיות בעקבות תאונת דרכים

נפגעתם בתאונת דרכים ואתם מרגישים די טוב? לפני ש"תסגרו" פשרה בסכום נמוך, כדאי להתייעץ עם עו"ד ולהיבדק באופן מקיף. הפיצוי עשוי לזנק פלאים

מאת: מערכת Zap משפטי
15.05.18
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
אל תשכחו: בדיקות רפואיות בעקבות תאונת דרכים

לפני מספר חודשים, הגיע א' למיון באופן עצמאי, לאחר שעבר תאונת דרכים, שבעקבותיה נגרמו לו חבלות יבשות. מספר ימים לאחר מכן, פנה א' לעו"ד לצורך קבלת ייעוץ בתביעת פיצויים. עורכת הדין עיינה במסמכים הרפואיים. מאחר שנראה היה כי לא נשארה מגבלה או נכות לצמיתות - היא הציעה לו להגיע לפשרה ולקבל פיצוי בסך 10,000 שקלים. 

הנפגע רצה לקבל חוות דעת נוספת ופנה אל עו"ד אורן בושרי. לאחר עיון במסמכים ועל אף שעל פני הדברים אכן היה מדובר ב"תביעה קטנה", העדיף עו"ד בושרי שלא להגיש מיד את התביעה - והנחה את הנפגע לדרוש מקופת החולים הפניה לצילום MRI, כדי לבדוק את מקור הכאב הקל שחש הנפגע מאז התאונה. 

הנפגע אכן קיבל הפניה וביצע את הבדיקה, שבה התגלה ממצא של קרע בלברום (רקמה קלה בכתף) - פגיעה שהקנתה לו 10% נכות; וזיכתה אותו בפיצוי בסך 220,000 שקלים: פי 22 מההערכה הראשונה שקיבל! 

לעתים, על בסיס המסמכים הרפואיים, אכן נכון לסגור את התיק בסכום נמוך. עם זאת, לא תמיד צריך להסתפק במה שרואים על פני השטח

מה גרם להבדל כה גדול, בין ההערכה הראשונית לבין הפיצוי?

"לעתים, על בסיס המסמכים הרפואיים, אכן נכון לסגור את התיק בסכום נמוך. עם זאת, לא תמיד צריך להסתפק במה שרואים על פני השטח. תפקידו של עו"ד המתמחה בתחום הוא לחקור ולחפש את מה שמתחת לפני השטח, להשקיע מחשבה, לשאול את השאלות הנכונות, להכיר מושגים ברפואה - ולהבין איך המערכת הרפואית מתנהלת. על סמך כל אלה, יש להסביר לנפגע את המצב - ולהנחות אותו שאם הוא סובל מכאב, זכותו לדרוש בדיקת הדמיה, שאולי תגלה ממצאים שיהוו פתח לקבלת פיצויי גבוה יותר, גם אם מדובר בבדיקה יקרה". 

נזקי גוף נאמדים באחוזי נכות - וגובה הפיצוי מושפע ישירות מקיום נכות וגובה הנכות

כיצד מחושבים הפיצויים על נזקי גוף?

אופן חישוב הפיצויים על נזקי גוף, שנגרמו בעקבות תאונת דרכים, מפורט בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תשל"ה-1975). נזקי גוף נאמדים באחוזי נכות - וגובה הפיצוי מושפע ישירות מקיום נכות וגובה הנכות. 
נזקי הגוף, המגבלות הרפואיות והתפקודיות, סוג הנכות, גובה (אחוזי) הנכות והצרכים הרפואיים - נקבעים על פי הערכת מומחה רפואי, שמונה לשם כך ע"י ביהמ"ש. 

הפסדי השתכרות עתידיים הם הרכיב הגדול והמשמעותי ביותר, בחישוב גובה הפיצויים. כאן ייערך החישוב ע"פ מכפלת אחוזי הנכות התפקודית, בגובה ההכנסה החודשית (אצל קטין, לפי השכר הממוצע במשק) ובמספר החודשים שנותרו לנפגע, עד הגיעו לגיל פרישה. אם אחוזי הנכות הם אפס כל הרכיב הזה הופך אפס. אחוזי נכות נקבעים על בסיס ממצאים בהדמיה ולא על בסיס תלונות. לכן קיימת חשיבות לבדיקות נוספות.

ממצאים המתגלים בבדיקות הדמיה הם פקטור מכריע, בפסיקת סכום הפיצויים. לנפגע שמצרף רק מסמכים מחדר מיון ומפיזיותרפיה, יש סיכוי נמוך יותר לקבל פיצוי הולם

מדוע יש חשיבות רבה לבדיקות הדמיה בתביעת פיצויים?

ממצאים המתגלים בבדיקות הדמיה הם פקטור מכריע, בפסיקת סכום הפיצויים. לנפגע שמצרף רק מסמכים מחדר מיון ומפיזיותרפיה, יש סיכוי נמוך יותר לקבל פיצוי הולם - מאשר נפגע שדרש עוד הדמיה ועוד הפניה לבדיקה, מפני שבדרך כלל, ממצאים מעידים על נכות; וסכום הפיצוי גדול לאין ערוך, כאשר קיימת נכות.

נפגעים רבים אינם מודעים לחשיבות של בדיקות ההדמיה - ותפקידו של עורך הדין הוא להסביר להם; ולהחזיר את הלקוח לקופת החולים - כדי לדרוש מהרופא גם הפנייה ל-CT צוואר. יש לזכור כי גם בצליפת שוט קלה - עלול הדיסק שבין החוליות לפרוץ, להותיר נכות ולהשפיע במישרין על סכום הפיצוי. בלט דיסק נצפה אך ורק בבדיקת CT. לרוב, הנפגע לא יופנה לבדיקת CT אם לא ידרוש זאת בתוקף.

דוגמא אחרת: נפגע ברך עם רגישות ונפיחות, יעבור צילום רנטגן שיתפרש כתקין; ויטעה לחשוב שהברך בריאה.

לעומת זאת, במקרה שהנפגע יעבור בדיקת MRI, הוא עלול לגלות נזקים אחרים, שאינם נצפים בבדיקת רנטגן פשוטה, כגון: קרע במניסקוס או קרע ברצועות הברך: ממצאים שמקנים אחוזי נכות. גילוי הממצאים יגדיל את גובה הפיצוי בהרבה. כך גם קרע בגיד, שיאובחן בבדיקת אולטרסאונד - אך צילום רנטגן פשוט לא יגלה אותו. 

פגיעה בתאונת דרכים

מהי חשיבות הבדיקות הרפואיות לעתיד, במקרה שתתרחש החמרה?

מעבר לחשיבות שיש לביצוע כל הבדיקות, לצורך קביעת נכות - כאשר עורך הדין אינו מעמיד נפגע תאונת דרכים על חשיבות בדיקה דרושה; והכאב ממשיך ומתגבר, לאחר סילוק התיק בפשרה - עלול הלקוח למצוא את עצמו מול שוקת שבורה, מכיוון שהפיצוי שהתקבל לא מותיר לו אפשרות לתביעה חוזרת, במקרה של החמרה. כך, אם אחרי שנים התגלה ממצא רפואי, שהיה קיים עוד קודם - מתעוררת בעיה.

לסיכום: ניתן לומר כי נפגעי תאונות דרכים - פגיעה קלה, "פגוש בפגוש"; או תאונה קטסטרופלית, התנגשות חזיתית - אמורים לקבל הכוונה כפולה, מעורך דינם. כמובן, הכוונה משפטית - בדבר ההליכים בתיקי תאונות דרכים, העדויות ואופן חישוב הפיצוי; והכוונה נוספת - כיצד להתנהל מול המערכת הרפואית. 

עורך דין איכותי יסביר לנפגע אילו בדיקות נוספות עליו לדרוש מהרופא, להמתין שיקבל הפניה אליהן - ורק אז יגיש את התביעה לחברת הביטוח.

 

* עו"ד אורן בושרי ייצג בתיק המתואר בכתבה זו; עוסק בדיני נזיקין, ביטוח ורשלנות רפואית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה