zap group mishpati logo

תאונת דרכים: תביעת נזיקין - מדריך

נפגעתם בתאונת דרכים? מומלץ לשים לב למספר נקודות (תיעוד, טיפול רפואי ונפשי) - שיסייעו לכם לקבל פיצוי גבוה ככל הניתן ולשמור על זכויותיכם

מאת: עו"ד חיים פרנק
23.04.18
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
תאונת דרכים: תביעת נזיקין - מדריך

תאונת דרכים היא אירוע מאוד לא נעים, גם אם היא "קלה". פעמים רבות, הפגיעות השונות בעקבות התאונה אינן מורגשות מיד, אלא צצות רק כעבור מספר ימים, לאחר שהגוף נרגע וההלם הראשוני חלף. יחד עם זאת, בלא תיעוד מיידי של התאונה - ייתכן שחברת הביטוח תטען כי הפגיעות אינן תוצאה ישירה של התאונה ותסרב לפצות את הנפגע, בגין הנזק שנגרם לו בעטיה של התאונה. 

במאמר זה, נציג מספר פעולות פשוטות, שנקיטתן תקשה על חברת הביטוח לטעון טענה כזו; ותגדיל את הסיכוי לקבלת פיצוי מקסימלי". 

בכל תאונת דרכים, גם אם מדובר בפגיעת פח בפח, שלכאורה אינה כוללת פגיעה גופנית ברורה - החליפו עם בעל הרכב הפוגע את פרטיו ופרטי הביטוח שלו, ותעדו את אירוע התאונה

תיעוד מקום התאונה ופרטי הרכב הפוגע

בכל תאונת דרכים, גם אם מדובר בפגיעת פח בפח, שלכאורה אינה כוללת פגיעה גופנית ברורה - החליפו עם בעל הרכב הפוגע את פרטיו ופרטי הביטוח שלו, ותעדו את אירוע התאונה ככל שניתן (למשל: באמצעות צילום סרטון, במכשיר הטלפון).

לאחר תאונה, פנו מיד לקבלת טיפול רפואי ראשוני בחדר מיון או במוקד חירום של קופת חולים - גם אם אינכם חשים עדיין כאב

מומלץ לפנות מיד לטיפול רפואי

לאחר תאונה, פנו מיד לקבלת טיפול רפואי ראשוני בחדר מיון או במוקד חירום של קופת חולים - גם אם אינכם חשים עדיין כאב. חשוב לתעד את הפגיעות, סמוך ככל הניתן למועד התאונה; חיוני כי התיעוד יהיה ממוסמך. 

תיעוד כזה מהווה עדות ישירה לקשר בין התאונה - לבין הפגיעה והנזק שנגרם כתוצאה ממנה. התיעוד ישמש אתכם, במקרה שהכאב והנזק יצוצו מאוחר יותר ותרצו לתבוע את ביטוח החובה של הרכב הפוגע.

ככל שהתיעוד הרפואי נעשה סמוך יותר למועד התאונה - כך עדיף, משום שהתיעוד משקף את מצבו הגופני של הנפגע ברגע התאונה

האם לא כדאי לחכות מספר ימים לפני פנייה לטיפול רפואי?

ככל שהתיעוד הרפואי נעשה סמוך יותר למועד התאונה - כך עדיף, משום שהתיעוד משקף את מצבו הגופני של הנפגע ברגע התאונה. 

התיעוד אף מחזק את אמינות התובע - ואינו יוצר רושם כי התובע הונחה על ידי עורך דין לעשות זאת, כחלק מהכנת תביעה. גם אם הטיפול יימשך ויינתן משך מספר ימים לאחר מכן - חשוב שהתיעוד הראשוני יהיה מהיר ככל האפשר. 

לאחר קבלת הטיפול הרפואי ותיעודו, פנו מיד לעורך דין המתמחה בתביעות נזקי גוף בתאונות דרכים.

אם אתם חשים חרדות, פחדים ופלשבקים של אירוע התאונה - מומלץ מאוד לפנות לפסיכולוג או פסיכיאטר, על מנת לקבל טיפול בפוסט טראומה

האם כדאי לפנות לטיפול נפשי?

פעמים רבות, אדם שנפגע בתאונה סובל גם מפוסט טראומה - אך חולף זמן רב, עד שהוא חווה את הטראומה ומבין אותה. רבים מנסים להתמודד לבד עם קשיים אלה - ולא תמיד מקשרים בין הדחק הנפשי לבין אירוע התאונה. לכן, אם אתם חשים חרדות, פחדים ופלשבקים של אירוע התאונה - מומלץ מאוד לפנות לפסיכולוג או פסיכיאטר, על מנת לקבל טיפול בפוסט טראומה.

חשוב לשים לב, כי גם את הטיפול הנפשי כדאי לתעד, משום שגם נזק נפשי בעקבות תאונה הוא בר פיצוי. 

לטיפול בפוסט טראומה אין שום השפעה על חידוש רישיון נהיגה

האם פנייה לטיפול נפשי לא תפגע ברישיון הנהיגה בעתיד?

בהחלט לא! פוסט טראומה בעקבות תאונת דרכים נפוצה ביותר. טיפול בפוסט טראומה - אין לו שום השפעה על חידוש רישיון נהיגה, או פגיעה בקריירה או מהלך החיים הרגיל של הנפגע.

חברות הביטוח מנצלות לעתים את חוסר הידע של הנפגעים ונותנות פיצוי נמוך בהרבה מהפיצוי שהיו יכולים לדרוש בפועל, אילו היו עושים זאת בליווי עורך דין המתמחה בתחום

האם כדאי לתבוע את חברת הביטוח לבד?

אפשרות זו אכן קיימת - וישנם אנשים המנסים לפנות לחברת ביטוח באופן עצמאי ולסגור את התיק בעצמם, כדי לחסוך שכר טרחת עורך הדין. פעמים רבות הדבר מתגלה כטעות. 

חברות הביטוח מנצלות לעתים את חוסר הידע של הנפגעים ונותנות פיצוי נמוך בהרבה מהפיצוי שהיו יכולים לדרוש בפועל, אילו היו עושים זאת בליווי עורך דין המתמחה בתחום. 

למשל: בחור בן 18 לפני גיוס נפגע בתאונת דרכים (כנהג). הנפגע פנה באופן עצמאי לחברת הביטוח - וזו שלחה לו צ'ק על סך 1,500 שקל, בלי לדבר אתו ולבדוק עמו את נסיבות האירוע והנזק שנגרם לו. תמורת סכום זה, חברת הביטוח ביקשה ממנו (כמקובל) לחתום שאין לו תביעות נוספות וכי לא יהיו לו תביעות נוספות כלפיה, בגין האירוע. 

לאחר שאותו נפגע הגיע לעורך דין ופירט את הנזקים שנגרמו לו, הוא הבין שמדובר בפגיעה רצינית בגוף ובנפש. הצעיר תבע את חברת הביטוח באמצעות עוה"ד - וקיבל פיצוי נזיקין, בסך 120,000 שקלים. 

החוק מגביל את שכר טרחת עורכי הדין בגין תביעות נזק (גוף ונפש), כתוצאה מתאונת דרכים. שכר הטרחה נע בין 8% ל-13%

מה קובע החוק, לגבי שכר טרחת עורך דין בתביעות נזיקין בגין תאונות דרכים?

החוק מגביל את שכר טרחת עורכי הדין בגין תביעות נזק (גוף ונפש), כתוצאה מתאונת דרכים. שכר הטרחה נע בין 8% ל-13% (תלוי האם התביעה הגיעה לבית המשפט, או נסגרה לפני כן -בפשרה מול חברת הביטוח). 

יש לדעת כי ברוב המקרים, הלקוח יזכה בפיצוי - משום שלחברת ביטוח החובה (ולקרן קרנית, במקרה שאין ביטוח חובה) - אחריות מלאה ומוחלטת לנזקי גוף ונפש, כתוצאה מתאונות דרכים. גובה הנזק ובעקבותיו גובה הפיצוי - עשויים להיות נושא לדיון ולהוכחה.

האם קיימים מקרים שבהם לביטוח החובה אין אחריות לפיצוי נזקי תאונת דרכים?

רק במקרים כגון נהיגה ללא רישיון או תחת השפעת סמים תיתכן שלילת פיצוי נזיקין, ממי שנהג ברכב. כל מי שהיה ברכב (שאינו הנהג), כל עוד יוכיח שלא ידע זאת (היעדר רישיון, סמים וכו') - יהיה זכאי לפיצוי של קרן קרנית. 

תאונת דרכים המתרחשת בדרך אל העבודה, במהלך העבודה או בחזרה ממנה - מוגדרת כתאונת עבודה; הנפגע זכאי לפיצוי אוטומטי מטעם הביטוח הלאומי 

האם ניתן לתבוע נזיקין גם במקרה של תאונת דרכים המוגדרת כתאונת עבודה?

תאונת דרכים המתרחשת בדרך אל העבודה, במהלך העבודה או בחזרה ממנה - מוגדרת כתאונת עבודה; הנפגע זכאי לפיצוי אוטומטי מטעם הביטוח הלאומי על הנזק שנגרם לו. 

הביטוח הלאומי משלם את כל ההוצאות הרפואיות שהנפגע נזקק להן, עקב התאונה - ועד 91 ימי מחלה, שאינם מ"בנק" ימי המחלה של העובד. לאחר מכן, יכול הנפגע להגיש גם בקשה לתביעת נכות. 

במקרה שתביעת הנכות מוכרת על ידי הביטוח הלאומי, היא עשויה לשמש כבסיס לתביעת נזיקין כנגד חברת הביטוח, על מנת להגדיל את פיצויי הנזיקין (נוסף על הפיצויים הניתנים על ידי הביטוח הלאומי). 

לסיכום: חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין, לפני שעושים צעד כלשהו בתביעת נזיקין אחרי תאונת דרכים. מומלץ לוודא שאתם ממקסמים את זכויותיכם. אל תהססו בנוגע לעלויות: כל שכר הטרחה של עורך הדין משולם על ידי חברת הביטוח, שמבטחת בביטוח חובה. הנפגע אינו נדרש לשלם דבר.

* עו"ד חיים פרנק מתמחה בדיני נזיקין ותאונות דרכים.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה