zap group mishpati logo

ביטול טיסות לטורקיה - האם יש אפשרות להחזר כספי על פי דין

המל"ל פרסם חידוד לאזהרת מסע לטורקיה, לפיו עדיף לישראלים לשמור מרחק מטורקיה ובמיוחד מהעיר איסטנבול. האם תוכלו לקבל החזר על טיסות?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
31.05.22
תאריך עדכון: 14.06.22
5 דק'
ביטול טיסות לטורקיה - האם יש אפשרות להחזר כספי על פי דין

עיקרי הכתבה:

  • מהו הסיכון בטיסה לטורקיה? לפי גורמים בטחוניים מרכזיים, קיים איום ממשי כלפי ישראלים בטורקיה. מהמל"ל נמסר כי על ישראלים להימנע מלהגיע לטורקיה בכלל, לא להגיע לעיר איסטנבול ולצאת ממנה בהקדם האפשרי.
  • מה יהיה עם כרטיסי הטיסה – האם ניתן לקבל החזרים? שר האוצר אביגדור ליברמן התבטא בנושא ואמר כי הוא צפוי לקדם חקיקה בנושא, שמטרתה היא החזר כספי על טיסות לאזרחים שנאצלו לבטל טיסה בעקבות הנחיות המדינה. עד שהחקיקה תקודם, חברות התעופה לא נותנות תשובות חד משמעיות בנושא ודי מתנערות מאחריות.
  • האם ניתן להחיל את חוק "שירותי התעופה" גם על המקרה הזה? התשובה היא לא, החוק מדבר על כך שבמידה שחברת התעופה ביטלה טיסה, היא תתבקש להשיב את כספם של הנוסעים בחזרה, ובמקרה של עיכוב בטיסה, החברה תפצה את הנוסעים. במקרה הזה, חברות התעופה לא קשורות לביטול הטיסה אלא המדינה שמאלצת את האזרחים לבטלה מחשש לבטחונם.
    _______________________________

האגף ללוחמה בטרור במטה לביטחון הלאומי (המל״ל) פרסם אמש (ב') חידוד לאזהרת מסע לטורקיה עבור אזרחי ישראל. זאת, בעקבות החיסול של איש משמרות המהפכה הבכיר חסן סיאד חודאי שחוסל בטהרן, כמו גם שני מדענים איראנים שנהרגו בנסיבות מסתוריות ומכונים באיראן שהידים – חיסולים שמיוחסים לישראל. המל״ל החמיר את אזהרת המסע על העיר איסטנבול לרמתה הגבוהה ביותר, רמה 4, וקרא לישראלים השוהים באיסטנבול לצאת בהקדם האפשרי מהעיר, ולישראלים המתכננים לצאת לטורקיה, להימנע מהגעה אליה עד הודעה חדשה. על שאר חלקי טורקיה קיימת אזהרת מסע ברמה 3 (בינונית) ולפיכך המטה לביטחון לאומי ממליץ לישראלים להימנע גם מנסיעות שאינן חיוניות לשאר חלקי טורקיה. בנוסף, הדגיש המל״ל כי אין מניעה לבצע טיסות קונקשן באיסטנבול, כל עוד לא יוצאים משדה התעופה.

מדוע מסוכן לטוס לטורקיה? האם אפשר לקבל החזרים על טיסה שכבר הזמנו לטורקיה? הנה הפרטים העדכניים:

מדוע מסוכן לטוס לטורקיה?

לפי גורמים בטחוניים מרכזיים קיים איום ממשי כלפי ישראלים בטורקיה. האיראנים מנהלים מספר חזיתות מול ישראל, וכולן מתחילות להסלים, יש רצון מאוד גדול מצידם לנקום, ולא בהכרח באופן סימטרי – היום כל ישראלי או יהודי הוא מטרה. לפי מידע מודיעיני, האיראנים עמדו לפגע באיסטנבול באתרים שידועים כי הם אהובים ומוכרים לישראלים וכי רק שורה של פעולות סיכול מנעו את הפיגוע. חוליות שמופעלות על ידי משמרות המהפכה עדיין נמצאות ופועלות בחלקים שונים של טורקיה. 

מהמל"ל נמסר כי חשוב שהציבור הישראלי ישמור על ערנות ויקפיד על כללי הזהירות הנדרשים בכל נסיעה לטורקיה ולמדינות נוספות שנחשבות למסוכנות. כך נרשם באזהרת המל"ל: "מדובר במדינה ברמת סיכון גבוהה לישראלים בימים אלה. האיראנים מחפשים לפגוע במטרות 'רכות' ישראליות: תיירים, אנשי עסקים".

כמו כן, לפני ימים אחדים פרסם שירות הביטחון הכללי מידע על כך כי יש נסיונות איראניים לגרום לישראלים להגיע לחו"ל במטרה לפגוע בהם. אזהרת המסע מתבססת על כך שלטורקיה יש מערכת יחסים ארוכה וטובה עם איראן והן חולקות גבול משותף. לפני מגיפת הקורונה ביקרו בטורקיה מעל לשני מיליון איראנים וגם כעת איראנים רבים נופשים בה ומכאן הסיכון לישראלים עולה.

חברות התעופה מדווחות כי אין ביטולים רבים כמו שציפו, אך מתקבלות שיחות טלפון מלקוחות מודאגים שמבקשים לשנות את יעד הטיסה ומבררים על החזר כספי

האם ניתן לקבל החזרים על ביטול טיסה לטורקיה במקרה זה?

ישראלים רבים, שאוהבים להעביר את חופשת הקיץ שלכם בטורקיה היפה והזולה, הזמינו מבעוד מועד חופשות בטורקיה, כרטיסי טיסה ואירוח במלונות, וכעת הם ייאלצו לבטלן.

שר האוצר אביגדור ליברמן התבטא בנושא ואמר כי הוא צפוי לקדם חקיקה שמטרתה היא החזר כספי על טיסות לאזרחים שנאצלו לבטל טיסה בעקבות הנחיות המדינה. אולם, עד שהחקיקה תקודם, חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות דיווחו כי כעת אין ביטול טיסות כמו שציפו, אך כן מתקבלות שיחות טלפון רבות מלקוחות מודאגים שמבקשים לשנות את יעד הטיסה, או מבררים האם יקבלו החזרים כספיים במידה שיבקשו לבטל את הטיסה.

שר התיירות יואל רזבוזוב פנה לחברות התעופה בבקשה לאפשר החזר כספי לנוסעים הישראלים שביטלו את טיסתם מישראל לטורקיה: "אבקש את התחשבותכם בנסיבות הייחודיות ולנהוג בהבנה כלפי האזרחים הישראלים ולאפשר להם לקבל החזר כספי בעבור הכרטיס שבוטל או להמירו לטיסה ליעד אחר, או למועד בו המצב המדיני יאפשר זאת".

עם זאת, לחברות התעופה אין עדיין תשובות חד משמעיות בנושא והן די מתנערות מאחריות. כעת, לא ברור אם אנשים שהזמינו טיסות לטורקיה יקבלו החזר על כספם. הסיכוי להחזר כספי תלוי, כך נראה, בהתערבות ממשלתית.

בחברות התעופה הטורקיות בוחנים את נושא ההחזרים, אך כרגע, ישראלים רבים עדיין יוצאים לחופשה שתיכננו כי לא הצליחו לבטל את הטיסה ולקבל החזר כספי. כבר אתמול, יום ב׳, יצאו 42 טיסות לטורקיה עם 7,500 נוסעים – ללא ביטולים.

במקרה הזה, חברות התקופה לא קשורות לביטול הטיסות אלא המדינה שמאלצת את האזרחים לבטלן כי היא חוששת לבטחונם

האם ניתן להחיל את חוק "שירותי התעופה" גם על ביטול טיסות במקרה הזה?

התשובה היא לא. החוק מדבר על כך שבמידה שחברת התעופה ביטלה טיסה, היא תתבקש להשיב את כספם של הנוסעים, ובמקרה של עיכוב בטיסה, החברה תפצה את הנוסעים. במקרה הזה, חברות התקופה לא קשורות לביטול הטיסות אלא המדינה שמאלצת את האזרחים לבטלן כי היא חוששת לבטחונם. לכן המדינה היא זו שצריכה לקחת אחריות על מצב עניינים זה.

לסיכום, אמנם יוזמת הצעת החוק של השר ליברמן היא מצוינת, אך כידוע חקיקה אורכת זמן וכלל לא בטוח שהצעת החוק הזו, אם בכלל תוגש, אכן תאושר בכנסת. 

בתמונה משמאל, תיירים בבזאר הגדול באיסטנבול. צילום: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה