zap group mishpati logo

קיבלתי דו"ח שמאפשר לי לשלם או להישפט - מה לעשות?

אם קיבלתם דו"ח ברירת משפט שמאפשר לכם לשלם או להישפט, אל תמהרו לשלוף את הארנק. המלכוד: אם תשלמו תקבלו אוטומטית גם נקודות

14.06.22
תאריך עדכון: 09.04.24
4 דק'
קיבלתי דו"ח שמאפשר לי לשלם או להישפט - מה לעשות?

מ' (18) הוא נהג חדש. לא מזמן הוא עבר טסט וכמיטב המסורת במשפחה הוא קיבל את הרכב החדש והנוצץ של אביו והזדרז לעלות על הכביש. אלא שבאחת ההזדמנויות, מ' לא שם לב ובלהט הרגע לחץ יותר מדי על דוושת הגז ונתפס נוסע במהירות מעבר למותר. מ' קיבל דו"ח ברירת משפט, המאפשר לו לשלם את הקנס או לערער עליו ולבקש להישפט. אבל האם כדאי לו להודות ולשלם?

מקרה זה הוא רק דוגמה הממחישה את הבעייתיות שעשויה להיות בעת קבלת דו"ח ברירת משפט, המאפשר לנהג לשלם או להישפט. במקרה של מ', העבירה שעבר אמנם לא טומנת בחובה נקודות, אבל כיוון שמדובר בעבירה המופיעה בתוספת השלישית לפקודת התעבורה ומ' הוא נהג חדש, הודאה עלולה לסבכו, לחייב אותו לבצע תיאוריה וטסט ולגרום לכך שיהיה נהג חדש לעוד שנתיים. אז לשלם או לא לשלם? התשובה לעתים מורכבת.

הרבה מהנהגים אינם יודעים שמשמעות תשלום הקנס היא הודאה בביצוע העבירה, מה שיגרור רישום נקודות לחובתכם

שילמתם דו"ח ברירת משפט? הנקודות בדרך

לכאורה, דו"חות ברירת משפט הם בדרך כלל דו"חות שניתנים על עבירות קלות יחסית כמו נסיעה באור אדום, אי חגירה של חגורת בטיחות או שימוש בסלולר בזמן נהיגה. דו"חות על עבירות כאלו נמסרים בדרך כלל על ידי שוטר למי שביצע את העבירה, או נשלחים בדואר.

בפני מי שמקבל דו"ח ברירת משפט עומדות כמה אפשרויות: הראשונה היא להודות בביצוע העבירה ולשלם את הקנס שהיא טומנת בחובה. אבל זהירות, הרבה מהנהגים אינם יודעים שמשמעות תשלום הקנס היא הודאה בביצוע העבירה, מה שיגרור רישום נקודות לחובתכם.

קיימת גם אפשרות להגיש בקשה לביטול הדו"ח. בקשה כזאת יש להזדרז ולהגיש בתוך 30 יום ממועד קבלת הדו"ח

ביקשתם להישפט? עלולים להחמיר בעונשכם

אפשרות אחרת היא כאמור לבקש להישפט. אם לטענתכם לא ביצעתם את העבירה, אתם יכולים לנסות לערער על הדו"ח ולבקש להישפט על העבירה בפני שופט. האם מדובר בהחלטה נכונה? לא תמיד, התשובה תלויה בנסיבות.

מי שמבקש להישפט צריך להגיש בקשה בעניין בתוך 90 יום, על פי ההנחיות המופיעות בתחתית הדו"ח (לעניין זה, חשוב להקפיד על לוח הזמנים ולא לאחר). עם זאת, צריך להביא בחשבון שאם ביקשתם להישפט, קיימת אפשרות שבית המשפט גם יחמיר בעונשכם.

קיראו עוד בנושא >>> מצלמות המהירות חזרו לעבוד - הספקות לגביהן עדיין כאן

כך לדוגמה, אם ביצעתם עבירת תנועה כלשהי ובדיקה מדוקדקת בעברכם תחשוף כי ניתנה לכם בעבר פסילה על תנאי על ביצוע עבירה זו בדיוק – ככל הנראה עדיף לכם שלא להישפט, שכן הגעה לבית המשפט עלולה להוביל לכך שרשיונכם ייפסל. לכן, עדיף שתקדימו ותשלמו את הדו"ח.

בנוסף, קיימת גם אפשרות להגיש בקשה לביטול הדו"ח. בקשה כזאת יש להזדרז ולהגיש בתוך 30 יום ממועד קבלת הדו"ח. חשוב להדגיש, כי גם טרם הגשת בקשה כזאת, כדאי להתייעץ עם עורך דין לדיני תעבורה כדי לבדוק את הסיכויים והסיכונים העומדים בפניכם.

הצטברות של נקודות עלולה לגרום לכם נזקים, ובראשם פסילה אוטומטית של הרישיון, מה שעלול להגביל אתכם מאוד

קיבלתם דו"ח ברירת משפט? כדאי שתתייעצו עם עורך דין

המקרים שהצגנו לעיל ממחישים את הבעייתיות שעלולה להימצא בדו"ח ברירת משפט, שהוא לכאורה דו"ח קל יחסית. הבעיה המרכזית שנהגים רבים אינם מודעים אליה היא שהודאה בדו"ח כזה תגרום לכם להיות מחויבים בנקודות תנועה.

הצטברות של נקודות כאלו עלולה לגרום לכם נזקים, ובראשם פסילה אוטומטית של הרישיון, מה שעלול להגביל אתכם מאוד. לכן, אם קיבלתם דו"ח מסוג ברירת משפט, אל תמהרו לשלמו אבל גם אל תזניחו את הטיפול בו ותכניסו אותו למגירה נידחת.

במקום זאת, פנו בהקדם לעורך דין מיומן לדיני תעבורה המתמחה בנושא, כדי להתייעץ איתו איך להתמודד עם הדו"ח, ובדרך זו הימנעו מטעויות מיותרות שעלולות לעלות לכם ביוקר.

ביצעתם עבירת תנועה? קיבלתם דו"ח ברירת משפט? פנו להתייעצות ראשונית עם עו"ד חאתם עאסלה, מומחה לדיני תעבורה, שסייע כבר למאות נהגים

צילומים: שאטרסטוק 

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד ונוטריון חאתם עאסלה השלים תואר שני במשפטים (LL.M) וצבר למעלה מ-20 שנות ניסיון במגוון תחומים משפטיים – החל מדיני עבודה, דרך דיני נזיקין וכלה בדיני תעבורה. את משרדו העצמאי בחר להקים בטבריה, שם הוא מעניק ללקוחותיו ייעוץ ראשוני ללא עלות וליווי צמוד עד להשגת המטרה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד עאסלה חאתם

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה