zap group mishpati logo

חובות העתק של תושב הדרום נצברו במרמה - הליך חדלות הפירעון נגדו בוטל

בית המשפט ביטל הליך פשיטת רגל לאדם שצבר חובות של 20 מיליון שקל לאחר שהתברר כי מקור החובות בעבירות פליליות שכללו הפצת חשבוניות פיקטיביות

22.06.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
חובות העתק של תושב הדרום נצברו במרמה - הליך חדלות הפירעון נגדו בוטל

בית המשפט המחוזי בבאר שבע ביטל הליך חדלות פירעון של תושב הדרום שצבר חובות עצומים בהיקף של 20 מיליון שקל. הסיבה: האיש ביצע עבירות פליליות והורשע, בין היתר, בהגשת חשבוניות פיקטיביות וביצוע עבירות מס. מתוך כלל חובותיו צבר האיש חובות עצומים של 15 מיליון שקל למס הכנסה. במסגרת החלטתו קבע בית המשפט כי היות שהחובות נצברו בעקבות עבירות פליליות שביצע האיש ופעולתו בחוסר תום לב, הוא לא יכול להיבנות מכך ולבקש הפטר.

"המסר העולה מפסק הדין הוא שבית המשפט לא יאפשר למי שהתנהל בחוסר תום לב לצאת להליך פשיטת רגל", אומרת עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה בדיני חדלות פירעון. "אם התנהלת בחוסר תום לב, לא תוכל לקבל הפטר על חובות שיצרת".

במס הכנסה טענו כי מקור החובות בפעילות עסקית שבעקבותיה הורשע החייב בעבירות של ניכוי מס שלא כדין, הכנת פנקסי חשבונות כוזבים בכוונה להתחמק מתשלום מס ועבירה של שימוש במרמה או תחבולה

חוב של 16 מיליון שקל למס הכנסה

החייב, תושב דרום הארץ בשנות השישים לחייו, החזיק בעסק למכירת פסולת מתכות וצבר חובות בהיקף של כ-20 מיליון שקל. מתוך סכום זה צבר החייב חוב של כמעט 16 מיליון שקל למס הכנסה, כאשר מתוכו כמעט שלושה מיליון שקל היו חוב בדין קדימה (חוב ראשון בסדר הנשייה). 

למרות החוב הגדול, הנכס היחידי שנותר לחייב הוא מחצית מהזכויות במשק שבו הוא מתגורר בדרום, שהשווי שלהן עומד על 1.6 מיליון שקל. במסגרת הליך חדלות הפירעון הציע המנהל המיוחד מתווה להסדר, שבמסגרתו אחד מבניו של החייב יקנה את זכויותיו במשק עבור שני מיליון שקל. על פי המתווה שהוצע, תוך הדגשת מצבו הרפואי הרעוע והעובדה כי בתו הנכה מתגוררת עימו, "הסכום שיתקבל יחולק בין הנושים, כאשר מס הכנסה יסתפק בסכום נמוך מגובה החוב המצוי בדין קדימה". באופן זה, הוצע, יוכלו גם נושים אחרים לקבל חלק מחובותיהם.

קיראו עוד בנושא >>>> האסיר שנקלע לחובות יצטרך לחכות לשחרור כדי להשתקם כלכלית

במס הכנסה דחו את ההסדר, לפיו ישולם להם רק חלק מהחוב המצוי בדין קדימה, וטענו כי אין מקום במקרה זה לשינוי סדרי הנשייה וכי מס הכנסה לא מוכן להסתפק בסכום נמוך מגובה החוב שבדין קדימה. עוד טענו במס הכנסה כי מקור החובות בפעילות עסקית שבעקבותיה הורשע החייב בעבירות של ניכוי מס שלא כדין, הכנת פנקסי חשבונות כוזבים בכוונה להתחמק מתשלום מס ועבירה של שימוש במרמה או תחבולה.

במס הכנסה ציינה כי בהליך הפלילי שהתנהל נגד החייב הוא נדון לעונש מאסר והדגישו כי "החובות נוצרו בחוסר תום לב העולה אף כדי מרמה, ולפיכך אין מקום להכריז על החייב כפושט רגל". במס הכנסה הדגישו כי בכל מקרה לא ניתן לקבל על החוב כלפיהם הפטר וכי מס הכנסה הטיל עיקול על המקרקעין.

בית המשפט הדגיש בהחלטתו כי בשל האופן שבו יצר החייב את חובותיו, מן הראוי לדחות את בקשתו להכריז עליו כפושט רגל

לא ניתן לכפות על מס הכנסה הסדר

במסגרת החלטתו ביטל בית המשפט את הליך חדלות הפירעון שיזם החייב, בשל החוב שמקורו בביצוע עבירות פליליות. בית המשפט הדגיש בהחלטתו כי בשל האופן שבו יצר החייב את חובותיו, מן הראוי לדחות את בקשתו להכריז עליו כפושט רגל. עוד צוין במסגרת ההחלטה כי התנהלותו של החייב במסגרת ההליך לא היתה תקינה והוא לא הגיש דו"חות כנדרש על פעולותיו. בית המשפט הדגיש כי המתווה שהציג המנהל המיוחד לא באמת ייטיב עם הנושים. על פי החלטתו, אי אפשר להכריח את מס הכנסה לוותר על חלק מהחוב כלפיו המצוי בדין קדימה.

חובות העתק של תושב הדרום נצברו במרמה - הליך חדלות הפירעון נגדו בוטל(1)

המשמעות של קבלת ההסדר, ללא שינוי בסדר הנשייה, היא מתן כל הסכום ממכירת המשק למס הכנסה, מבלי שיגיע גם ליתר הנושים. לכן, קבע בית המשפט, אין היגיון בניהול הליך חדלות הפירעון: "יש לאפשר לנושים לנהל הליכים פרטניים לצורך מימוש זכויות החייב בנכס".

עומדים לפני חדלות פירעון? זקוקים לסיוע שיכול להוציא אתכם לדרך חדשה? פנו לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס לקבלת ייעוץ ראשוני בנושא. עו"ד בן דוד-בוסטוס עוסקת בתחומים נוספים מהמשפט האזרחי מסחרי, עריכת הסכמים וחוזים בתחום המקרקעין עריכת צוואות וייפוי כוח מתמשך. לפרטים נוספים, טל':053-6110332  ובמייל: bdblaw@outlook.co.il 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים