zap group mishpati logo

האסיר שנקלע לחובות יצטרך לחכות לשחרור כדי להשתקם כלכלית

אסיר שביצע שוד, כדי להחזיר חובות של שני מיליון שקל, פתח בהליך חדלות פירעון. בית המשפט חייב אותו להמתין עם השיקום הכלכלי עד לשחרורו

מאת: עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס
21.06.22
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
האסיר שנקלע לחובות יצטרך לחכות לשחרור כדי להשתקם כלכלית

בית משפט השלום בראשון לציון הורה לאחרונה לבטל הליך חדלות פירעון של אסיר שנקלע לחובות של שני מיליון שקל. כדי להחזיר את החובות האסיר ביצע מעשי שוד שבגינם נכלא. במסגרת החלטתו, הורה בית המשפט לעצור את הליך חדלות הפירעון בעניינו של האסיר. הסיבה: חוסר תום ליבו ביצירת החובות והיעדר יכולת מעשית לשקם אותו בעת מאסרו.

האסיר אפשר לאדם אחר להשתמש בעסק שלו, בשמו, בחשבון הבנק שלו ובפנקס הצ'קים שלו, ובעצם נתן לו "קרט בלאנש" לעשות בחשבונו ככל העולה על רוחו

ביצע שוד כדי להחזיר חובות

האסיר הורשע בחודש יוני 2019 בעבירת שוד ונגזרו עליו 39 חודשי מאסר. בעוד הוא נמצא בכלא, ביקש האסיר להיכנס להליך חדלות פירעון בעקבות החובות שאליהם הוא נקלע. ואמנם, בחודש מרץ 2020 ניתן לאסיר צו פתיחת הליכים, אולם כעבור שמונה חודשים, בנובמבר 2020, הגיש הנאמן בהליך בקשה לביטולו. הסיבה: האסיר לא הגיש דו"חות דו-חודשיים כנדרש והתנהל באופן רשלני בעצם יצירת החוב.

איך יצר האסיר את החוב? הוא אפשר לאדם אחר להשתמש בעסק שלו, בשמו, בחשבון הבנק שלו ובפנקס הצ'קים שלו, ובעצם נתן לו "קרט בלאנש" לעשות בחשבונו ככל העולה על רוחו. בתמורה לחגיגה הכלכלית הזאת הפקיד אותו אדם לאסיר משכורת של 13 אלף שקל בחודש. בנוסף, פתח האסיר, על פי ההחלטה בעניינו, ארבעה או חמישה חשבונות בנק, נטל הלוואות ורכש עבור האדם האחר רהיטים, על אף מצבו הכלכלי הקשה. בשל התנהלותו, נקלע האסיר לחובות גדולים של שני מיליון שקל. כדי להחזיר אותם חובות, הוא ביצע את השוד שבגינו הורשע ונשלח למאסר ממושך.

האסיר ביקש להמתין לשחרור מהכלא ואז לגבש תכנית פירעון. לדבריו, חובו לא נוצר בחוסר תום לב, אלא הוא נפל קורבן לרמייה

"ניצלו את התמימות שלי"

"לאסירים קיימת בעיה אינהרנטית בהליכי חדלות פירעון משום שהם לא יכולים לעבוד ולהחזיר את החוב, וממילא אינם יכולים להשתקם כלכלית", אומרת עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה בדיני חדלות פירעון. במקרה זה סבר הנאמן כי מצבו של האסיר בעייתי עוד יותר בשל התנהלותו הכלכלית שהוגדרה על ידו כ"התנהלות רשלנית העולה עד כדי חוסר תום לב". בשל התנהלות זו דרש הנאמן לבטל את הליך חדלות הפירעון של האסיר. האסיר עצמו לא הכחיש את האופן שבו נוצר החוב, אך טען במסגרת ההליך: "רימו אותי. ניצלו את התמימות שלי". לדבריו, הוא נוצל על ידי אותו אדם אחר, שלו הוא נתן אפשרות לפעול בשמו.

קיראו עוד בנושא >>> האם אפשר לקבל הפטר מחובות מס הכנסה?

הנאמן דרש לבטל את הליך חדלות הפירעון של האסיר ובית המשפט נתן לו מספר הזדמנויות כדי לנסות לתקן את התנהלותו. ואולם, בפברואר האחרון שוב דרש הנאמן לבטל את ההליך עקב חוסר תום ליבו של האסיר בדרך יצירת החוב וחוסר יכולתו להכניס כסף עקב מאסרו. על פי הנאמן, בשל כליאתו של האסיר, אין כל התקדמות בהליך ולא צפויה כל התקדמות בעתיד הנראה לעין עד לשחרורו. האסיר ביקש להמתין לשחרור מהכלא ואז לגבש תכנית פירעון. לדבריו, חובו לא נוצר בחוסר תום לב, אלא הוא נפל קורבן לרמייה.

כאשר החייב נמצא תחת סורג ובריח במסגרת אשר כופה עליו שגרת יום נוקשה, אין באפשרותו לנהל את חייו באופן עצמאי, ודאי שלא להגדיל הכנסות ולמצות פוטנציאל השתכרות

יוכל להשתקם לאחר שחרורו

בית המשפט קיבל את הבקשה לבטל את הליך חדלות הפירעון. החלטתו נסמכה, בין היתר, על האופן שבו נוצרו חובותיו של האסיר עקב "הזנחה חמורה בניהול ענייניו הכלכליים", אך גם כיוון שבית המשפט סבר כי אין תועלת בניהול הליך חדלות הפירעון כל עוד האסיר בכלא. "בעת מאסרו אסיר לא יכול להגדיל את הכנסותיו ולמצות את פוטנציאל השתכרותו, ולכן לא יכול לספק תועלת לנושים", מסבירה עו"ד בן דוד-בוסטוס. "בעת מאסרו האסיר לא יכול לעבור גם תהליך שיקומי כלכלי אמיתי בשל התנאים שבהם הוא מצוי".

במסגרת החלטתו, קבע שופט בית משפט השלום בראשון לציון ,יוני לבני, כי "השילוב בין חוסר יכולתו של האסיר לקדם כל הליך שיקומי ממשי והאופן שבו נוצרו חובותיו מביא לכך כי אין תועלת ממשית בהותרת הליך חדלות הפירעון על כנו ויש לבטלו". עם זאת הדגיש השופט לבני כי על מנת לאפשר לאסיר עם שחרורו מהכלא לממש בכל זאת תהליך של שיקום כלכלי, תקופת הצינון שתחול עליו עד להגשת בקשה חדשה לחדלות פירעון תהיה חופפת ליתרת תקופת מאסרו, כך שהאסיר יוכל להגיש בקשה חדשה לחדלות פירעון מיד עם שחרורו.

"לחוק חדלות פירעון שלוש תכליות עיקריות", אומרת עו"ד בן דוד-בוסטוס. "המטרה הראשונה שהחוק מציב הינה להביא לשיקומו הכלכלי של החייב; השנייה היא לקדם את שילוב החייב במרקם החיים הכלכליים והשלישית הינה להשיא את שיעור הפירעון לנושים על ידי תמרוץ חייבים לנהוג בתום לב בכל אשר נוגע להכנסותיהם ולנכסיהם".

האסיר שנקלע לחובות יצטרך לחכות לשחרור כדי להשתקם כלכלית(1)

לפיכך, מסבירה עו"ד בן דוד-סוסטוס, "כאשר החייב נמצא מאחרי סורג ובריח, לא ניתן להגשים את המטרות הללו, שהרי החייב נמצא במסגרת אשר כופה עליו שגרת יום נוקשה ואין באפשרותו לנהל את חייו באופן עצמאי, ודאי שלא להגדיל הכנסות ולמצות פוטנציאל השתכרות. כמו כן נפגעת בנוסף האפשרות לבצע חקירות כראוי ולנושים לא תצמח מכך כל תועלת".

עומדים בפני הליך חדלות פירעון? זקוקים לליווי משפטי מקצועי שיאפשר לכם לצאת לדרך חדשה? פנו לייעוץ ראשוני לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה בדיני חדלות פירעון ועוסקת בתחומים נוספים מהמשפט האזרחי מסחרי, עורכת הסכמים וחוזים בתחום המקרקעין, צוואות וייפוי כוח מתמשך. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטל':053-6110332  או במייל bdblaw@outlook.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה