zap group mishpati logo

נסח טאבו מקוון - המדריך המלא 2022

המדריך המלא לרישום במקרקעין לפני שרוכשים דירה ונכס: מה זה נסח טאבו מקוון, איך מנפיקים אותו ובאילו מסמכים להצטייד?

מאת: רני זהר
11.08.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
נסח טאבו מקוון - המדריך המלא 2022

עיקרי הכתבה:

  • נסח טאבו הוא למעשה רישום נכס בלשכת המקרקעין שמהווה תעודת זהות לנכס המכילה את המידע הבסיסי שכדאי שיהיה לבעל הנכס ולמי שמעוניין לרכוש אותו.
  • ניתן להפיק נסח טאבו מקוון באתר רשות המקרקעין. יש להצטייד במספר הגוש והחלקה של כתובת הנכס ולשלם אגרה בסך 15 שקל.
  • נסח טאבו הוא מסמך קריטי. נכס שרשום בטאבו מעגן זכות לבעלות הקניינית עליו, לעומת נכס שאינו רשום בטאבו שהזכות עליו היא חוזית בלבד וההגנה המשפטית עליה היא פחותה.
    ________________________________________________

מה זה נסח טאבו?

״טאבו״ הוא בעצם הכינוי המוכר ללשכת רישום המקרקעין. רישום נכס בלשכה הוא מה שנקרא נסח טאבו - מסמך המהווה מעין תעודת זהות שמכילה את המידע הבסיסי בנוגע לנכס, שכדאי שיהיה ברשותכם לפני רכישתו. המידע כולל:

  • מיקום הנכס, כולל גוש וחלקה.
  • מידע אודות הנכס כמו גודל הנכס, שטחו והאם נמצא בקומה מסוימת.
  • פרטי הבעלים, כולל שם מלא ומס' תעודת זהות.
  • פירוט זכויות בנייה וחריגת בנייה.
  • האם הנכס הוא בית משותף ורשום בפנקס הבתים המשותפים.
  • מידע על הצמדות שנרשמו לנכס כמו חניה, גינה, גג ועוד.
  • הערות על שיעבודים, עיקולים ומשכנתאות.
  • מידע על משכנתה הצמודה לנכס, כולל תאריך הסיום.

כאשר הנסח הוא דיגיטלי וחתום בחתימה אלקטרונית מאובטחת, יש לו מעמד של נסח רשמי. רק כאשר מדפיסים את הנסח הוא מאבד את מעמדו כנסח רשמי

מה ההבדל בין נסח טאבו ידני לנסח טאבו מקוון?

נסח טאבו מקוון ״מלא״ הוא נסח טאבו שניתן להנפיק באתר לשכת רישום המקרקעין. נסח זה יהיה חתום בחתימה אלקטרונית מאובטחת, ויש לו מעמד של נסח רשמי כל עוד הוא דיגיטלי. רק כאשר מדפיסים את הנסח הוא מאבד את מעמדו כנסח רשמי.

נסח טאבו ידני - במקרים חריגים בלבד, בלשכת רישום המקרקעין יהיה ניתן להנפיק נסח טאבו ידני, שהוא נסח רשמי, חתום ומאושר.

קיימים סוגים נוספים של נסחים:

נסח היסטורי - מכיל מידע מלא, כולל רישומים שבוטלו.

נסח היסטורי סרוק – מידע הכולל רישומים שבוטלו לפני 1991.

נסח טאבו מרוכז – אינו כולל את כל פרטי הרישום על כל הדירות בבית משותף. בית משותף הוא בית שיש בו שתי דירות או יותר ונרשם בפנקס הבתים המשותפים.

נסח טאבו חלקי – מידע חלקי על החלקה, במקרים שבהם קיימים בחלקה מעל 50 בעלי זכויות. את נסח זה ניתן להנפיק רק על זכות בעלות או חכירה בלשכת רישום המקרקעין שבה רשום הנכס. לא ניתן להנפיקו באופן מקוון.

במקרה שבו מדובר בדירה שנרשמה בבית משותף, יש לציין את מספר תת החלקה. יש לשים לב כי ברוב המקרים מספר תת החלקה אינו זהה למספר הדירה

הפקת נסח טאבו מקוון 

על מנת להפיק נסח טאבו מקוון, יש להצטייד מראש במסמכים הבאים:

  • מספר גוש וחלקה של הנכס, או מספר הספר והדף. ניתן לאתר את מספר הגוש והחלקה באתר האינטרנט של המרכז למיפוי ישראל.
  • במקרה שבו מדובר בדירה שנרשמה בבית משותף, יש לציין את מספר תת החלקה. יש לשים לב כי ברוב המקרים מספר תת החלקה אינו זהה למספר הדירה.
  • בעת הפקת נסח טאבו ידני בלשכת רישום המקרקעין יש להצטייד באישור על תשלום אגרה על סך 15 שקל.

הפקת נסח טאבו באמצעות כתובת

על מנת להנפיק נסח טאבו לפי כתובת, יש להצטייד מראש במספר הגוש והחלקה שלו. אם ברשותכם כתובת הנכס, תוכלו לאתר את מספר הגוש והחלקה של הנכס שלכם באתר המרכז למיפוי ישראל. יש להזין כתובת מלאה, והאתר ינפיק את הנתונים ואף יציג אותם על גבי מפה כדי שתוכלו לוודא את המידע. ניתן גם לבצע איתור הפוך: להזין גוש וחלקה ולאתר כתובת.

מצב שבו נכס אינו רשום בטאבו עלול להוביל לעסקאות סותרות ואף למכירת הנכס מספר פעמים, מה שעלול להטעות את הקונים ואף לגרור אותם למאבקים על הזכויות שלהם בנכס

זהירות! מאות אלפי יחידות דיור בישראל אינן רשומות בטאבו

נכסים שאינם רשומים בטאבו יכולים להיתקל בקשיים במיוחד בניסיון למכור דירה. חוק המקרקעין קובע כי עיסקה של מכירה או רכישת נכס מסתיימת ברישום הזכויות בפנקסי המקרקעין. עד הרישום, החוזה נתפס בפועל רק כהתחייבות לעשיית עיסקה בלבד ולא כזכות על הקניין. רישום בטאבו הוא מסמך שמעגן בעלות וזכויות בנכס כזכות קניינית ולא חוזית, שיש עליה הגנה משפטית חזקה יותר.

הרישום מבטיח עוד כי כל מי שמעוניין לבצע עיסקה במקרקעין יחזיק במידע הדרוש על מנת לערוך עיסקה כזו. רישום בטאבו חשוב גם עבור הקונים, מי שמעוניין לרכוש נכס ירצה לבדוק האם הנכס רשום בטאבו על שם המוכר שלו. מצב שבו נכס אינו רשום בטאבו עלול להוביל לעסקאות סותרות ואף למכירת הנכס מספר פעמים, מה שעלול להטעות את הקונים ואף לגרור אותם למאבקים על הזכויות שלהם בנכס.

ב-2020 התפרסם דו״ח הצוות להאצת הליכי רישום זכויות במקרקעין, על רקע מדיניות הממשלה להפחית את הרגולציה על רישום מקרקעין. הדו״ח עסק בפתרונות אפשריים ועתידיים לרישום דירות בבניינים חדשים, אך גם הצביע על כך שבישראל יש מאות אלפי יחידות דיור בבתים משותפים ובתים צמודי קרקע שהזכויות בהם עדיין לא נרשמו בטאבו.

לפיכך,  הפתרונות שהוצעו בדו"ח יכולים לסייע גם בפתרון רישום יחידות אלו. כך למשל, הדו״ח הציע לייצר מנגנונים שיבחינו בין עבירות בנייה חמורות שלא יאפשרו רישום בטאבו לבין עבירות בנייה קלות באופן יחסי, שיאפשרו לשקול על פי תקנות כיצד ייעשה הרישום של יחידות דיור בבתים משותפים. ‎הפתרון העיקרי שמציע הדו״ח הוא לייצר קשר הדוק בין עולם התכנון לעולם הקניין. הדו״ח הציע כי יש להתייחס להליך התכנון והרישום כהליך אחד, וכי גופים מקצועיים שעוסקים ברישום ואלו שעוסקים בשלבי התכנון צריכים לעבוד זה לצד בשיח מתמשך.

כדאי להפיק נסח טאבו מקוון על מנת לוודא כי הנכס רשום בטאבו, האם מי שמוכרים את הנכס הם בעלי הזכויות החוקיים במקרקעין ורשומים בטאבו וכן מה הן הזכויות הרשומות

למה חשוב לדעת איך להפיק נסח טאבו מקוון?

אם אתם עומדים בפני רכישת נכס, כדאי להפיק נסח טאבו מקוון על מנת לוודא כי הנכס רשום בטאבו, האם מי שמוכרים את הנכס הם בעלי הזכויות החוקיים במקרקעין ורשומים בטאבו וכן מה הן הזכויות הרשומות. הפרטים הללו יספקו לכם ודאות בנוגע לעיסקה ואת העיגון המשפטי בזכויות הקניין על הנכס לאחר שתקנו אותו. 

שאלות ותשובות על נסח טאבו מקוון

איך להפיק נסח טאבו מקוון?

ניתן להפיק נסח טאבו מקוון באתר רשות המקרקעין. יש להצטייד במספר גוש ומספר החלקה של הנכס וכן לשלם אגרה של 15 שקל בשירות התשלומים הממשלתי.

מה זה נסח טאבו ידני?

במקרים חריגים בלבד ניתן להפיק נסח טאבו ידני בלשכת רישום המקרקעין שבה הנכס רשום. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה