zap group mishpati logo

שנה לאחר המהפכה: אלפי ישראלים זכאים לקבלת דרכון גרמני

סעיף חוק דרמטי, שנכנס לתוקף בגרמניה באוגוסט אשתקד, מאפשר לאלפי ישראלים שלא יכלו לעשות זאת בעבר להוציא דרכון גרמני

14.08.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
שנה לאחר המהפכה: אלפי ישראלים זכאים לקבלת  דרכון גרמני

היום שבו נכנס לתוקף התיקון הדרמטי לחוק האזרחות הגרמני באוגוסט 2021 נראה כמו מבצע צבאי במשרדו של עו"ד ניר לנקר, המלווה ישראלים רבים בהליך הוצאת דרכון גרמני.

"התכוננו ליום הזה במשך חודשים", הוא מספר בהתרגשות. "הכנו אילנות יוחסין, אספנו באדיקות אלפי מסמכים והיינו מוכנים מאל"ף ועד ת"ו", הוא נזכר. "ביום שבו נכנס התיקון לתוקף הגשנו בקשות עבור מספר רב של  ישראלים. חלקם קיבלו אזרחות גרמנית בתוך חודשים ספורים".

במשך שנים ארוכות התעקש הממשל הגרמני לקבל בקשות לאזרחות רק ממי שיכלו להוכיח כי הם צאצאים של מי שהיו אזרחי גרמניה, אלא שכל זה השתנה אשתקד

לאלפים מגיע דרכון גרמני

התיקון שאליו מתייחס עו"ד לנקר נחשב לדרמטי למדי. בעקבות התיקון יכולים כעת עשרות אלפי ישראלים להוציא אזרחות גרמנית, וזאת לאחר שנים ארוכות שבהן אפשרות זו היתה חסומה בפניהם. "תיקון החוק קבע לראשונה שכל מי שהינם צאצאים של מי שהיה תושב קבע בגרמניה ונמלט מאימת הנאצים יכולים לבקש אזרחות", מסביר עו"ד לנקר. "זוהי התפתחות משמעותית ומהפכה ממשית, שכן עד התיקון יכלו לבקש אזרחות רק מי שהיו צאצאים של אזרחי גרמניה".

קיראו עוד בנושא >>>> האם גם לכם מגיע דרכון אוסטרי?

בשנות השואה, כחלק מחוקי הגזע הנאצים, חוקקו הגרמנים חוק שבמסגרתו הם שללו את האזרחות של כל היהודים שהיו אזרחי גרמניה. מאז, במשך שנים ארוכות התעקש הממשל הגרמני לקבל בקשות לאזרחות רק ממי שיכלו להוכיח כי הם צאצאים של מי שהיו אזרחי גרמניה.

"זה יצר בעיה ממשית, משום שהיה קשה עד בלתי אפשרי להוכיח את האזרחות של אותם יהודים שנמלטו מהנאצים", מסביר עו"ד לנקר. "בשנת 1945, בסוף מלחמת העולם השנייה, כוחות הברית שיטחו את ברלין וכל העיר נחרבה". במהלך המתקפה, נשרפו ארכיונים שלמים ואיתם ארגזי מסמכים של יהודים רבים שנותרו לחיות בגרמניה. "היהודים שנותרו ברחו על נפשם כדי להציל את עצמם", מסביר עו"ד לנקר. "הדבר האחרון שעניין אותם היה המסמכים, וזה מקשה על הצאצאים שלהם".

"כמו שנחקק הסעיף החדש הוא יכול גם להתבטל ולכן אסור להמתין, ומי שמתעניין בכך חייב לנצל את ההזדמנות"

כבר לא צריך להוכיח אזרחות גרמנית בעבר

כעת, בעקבות התיקון לחוק שעבר בגרמניה, יכולים ישראלים רבים לדלג מעל מכשול זה. כל מה שהם נדרשים לעשות הוא להוכיח כי הם צאצאים של מי שהיו תושבי קבע בגרמניה ונמלטו מאימת הנאצים.

"באותה תקופה חיו בגרמניה כ-100 אלף יהודים שלא היו אזרחים אלא היו תושבי קבע", מספר עו"ד לנקר. "קראו להם אוסט-יודן (יהודי המזרח), כיוון שהם באו מפולין ומהמדינות הבלטיות – ליטא, לטביה, אסטוניה ומדינות נוספות ממזרח אירופה".

למרבה המזל, רבים מאותם יהודים שהיו תושבי קבע ברחו מגרמניה זמן קצר לאחר עליית הנאצים. "יש המון יהודים לשמחתנו ניצלו ולא נרצחו בשואה כיוון שרובם גורשו. כבר ב-1933-1934, לאחר עלייתם, הנאצים גירשו את כל מי שלא היה אזרח גרמניה, וזה הציל המון אנשים".

כיום, מוערך מספרם של הצאצאים של מי שהיו תושבי קבע בגרמניה בעשרות  אלפי יהודים, כאשר רובם על פי הערכות גרים בישראל. "חשוב להבין כי גם מי שביקשו בעבר אזרחות ונדחו מסיבות שונות יכולים כעת להגיש בקשה לאזרחות, ויש סיכוי טוב שבקשתם תיענה". על פי התיקון לחוק האזרחות, המבקשים צריכים להוכיח כי הם צאצאים של מי שהיה תושב קבע בגרמניה ונמלט ממנה מאימת הנאצים, "ובנוסף צריכים לספק גם תעודת יושר", מסביר עו"ד לנקר. "חשוב להדגיש", הוא אומר, "כי איסוף המסמכים דורש הרבה ידע וניסיון וקשה לבצע אותו לבד".

עו"ד לנקר מבהיר כי התיקון החדש יוצר חלון הזדמנויות. "כמו שנחקק הסעיף החדש הוא יכול גם להתבטל ולכן אסור להמתין, ומי שמתעניין בכך חייב לנצל את ההזדמנות", הוא מדגיש. "אמנם לא נראה שהסעיף יבוטל בקרוב, אבל קשה לדעת מה צופן העתיד, ועכשיו זה הזמן לפעול".

"עד אותה החלטה, מי שנולדו לאזרחי גרמניה מחוץ לנישואין לא יכלו לקבל אזרחות, אפילו אם ההורים שלהם נישאו כמה חודשים לאחר הלידה"

תיקון שמצטרף להקלות נוספות מהשנים האחרונות

התיקון מאוגוסט 2021 מצטרף לשורת הקלות שהתקבלו עוד קודם לכן, בעקבות פסק דין של הערכאה הגבוהה בגרמניה שניתן בשנת 2020. במסגרת אותה החלטה תוקנו עיוותים שהיו קיימים קודם לכן ומנעו גם ממי שהיו צאצאים לאזרחים גרמנים לקבל דרכון.

שנה לאחר המהפכה: אלפי ישראלים זכאים לקבלת  דרכון גרמני(1)

"עד אותה החלטה, מי שנולדו לאזרחי גרמניה מחוץ לנישואין לא יכלו לקבל אזרחות, אפילו אם ההורים שלהם נישאו כמה חודשים לאחר הלידה", מסביר עו"ד לנקר. בנוסף, גם מי שנולדו לאזרחיות גרמניה לפני שנת 1953 לא יכלו לבקש אזרחות, בעקבות אפליה היסטורית. החלטת בית המשפט תיקנה את כל אותם עיוותים שהיו רלוונטיים למי שהיו צאצאים לאזרחי גרמניה, וכעת עם התיקון שמתייחס לצאצאים של תושבי קבע נפתח פתח רחב מתמיד לישראלים לקבל אזרחות ודרכון גרמני", מסכם עו"ד לנקר.

רוצים להוציא אזרחות גרמנית? חולמים על דרכון גרמני? פנו למשרד לנקר-ירדני שסייע כבר לישראלים רבים להוציא אזרחות גרמנית

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים