zap group mishpati logo

ייפויי כוח מתמשך, אפוטרופסות וחלופותיה – הלכה ומעשה

מהו ייפוי כוח מתמשך, מיהו ממנה ומיהו מיופה כוח? מהו אפוטרופוס ומיהו האדם שמונה לו אפוטרופוס? מהו מינוי לעניין מסוים, כיצד להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס ואילו פעולות יש לבצע עם קבלת המינוי? כל התשובות ועוד בספרו "ייפויי כוח מתמשך אפוטרופסות וחלופותיה – הלכה ומעשה" מאת עו"ד משה בן דוד

14.09.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
ייפויי כוח מתמשך, אפוטרופסות וחלופותיה – הלכה ומעשה

מהו ייפוי כוח מתמשך, מיהו ממנה ומיהו מיופה כוח? מהו אפוטרופוס ומיהו האדם שמונה לו אפוטרופוס? מהו מינוי לעניין מסוים וכיצד להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס? מתי כדאי למנות אפוטרופוס ואילו פעולות יש לבצע עם קבלת המינוי? בספרו "ייפויי כוח מתמשך אפוטרופסות וחלופותיה – הלכה ומעשה", שפורסם לאחרונה במהדורה שנייה, מרחיב עורך הדין משה בן דוד ממשרד בן דוד-אברהם-הכהן על תהליך עריכת ייפוי כוח מתמשך (יכ"מ), על מינוי אפוטרופסות ועל אודות אופן יישומו התקין גם במקרים מורכבים.

מהי מטרת הספר "אפוטרופסות – הלכה ומעשה"?

עו"ד משה בן דוד: "הספר משמש הן כ'מורה נבוכים' והן ככלי עזר שימושי ומעשי לכל מי שהתמנה או עתיד להתמנות למיופה כוח או לאפוטרופוס – מינוי שמחד מגלם תרומה לזולת, ערכים של התנדבות ונדיבות לב, ומנגד עלול לגרום לפגיעה באוטונומיה של האדם ולייצר כר פורה לחיכוכים ולליבוי סכסוכים משפחתיים. בספר, שהוא לא רק תיאורטי אלא גם מדריך  מעשי, מפורטים כלל תחומי האחריות המוטלים על מיופה הכוח או על האפוטרופוס, לרבות סמכויותיו הניתנות לו מתוקף תפקידו. כמו כן, יש התייחסות לכלל הסוגיות והאפשרויות אליהן מיופה הכוח או האפוטרופוס עלול להיקלע במהלך תקופת המינוי, שלא פעם עשויה להימשך שנים רבות".

האם הספר מיועד גם לאנשי מקצוע מהתחום ולא רק לאפוטרופוסים בהווה או בעתיד?

"בהחלט, הן שופטים והן עורכי דין יוכלו ללמוד על הפרקטיקה הנוהגת, על החקיקה והפסיקה האחרונה, על מחקרים עדכניים שנעשו בתחום ואף על נהלים והנחיות. בספר אני מאגד מידע שימושי שמקורו ממשרד האפוטרופוס הכללי, משרדי הרווחה ומשרד הבריאות, וכמו כן אני משתף מנסיוני רב השנים בתחום". יש לציין כי עו"ד בן דוד נבחר ומונה אך לאחרונה, באישור המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, לתפקיד יושב ראש ועדת ייפוי כוח מתמשך.

בספר, שהוא לא רק תיאורטי אלא גם מדריך  מעשי, מפורטים כלל תחומי האחריות המוטלים על מיופה הכוח או על האפוטרופוס, לרבות סמכויותיו הניתנות לו מתוקף תפקידו

מה התחדש בתחום חוקי האפוטרופסות בשנים האחרונות?

"בעבר, הכשרות המשפטית היתה נמדדת על פי מדדים לא ברורים, ולכן מי שנדרש היה למינוי אפוטרופוס הוגדר כמישהו ש'אינו יכול לטפל בענייניו'. כיום החשיבה השתנתה, שכן הנחת העבודה היא שבעזרה ובהנגשה כל אחד יכול לטפל בענייניו, אך הוא צריך לקבל את הכלים ואת השיטות המתואמות עבורו – ממש כמו תפירה אישית של חליפה. למעשה, מלבד החשיבה המחודשת, כל המנגנון השתנה, בין אם מדובר על מערך דיגיטלי תומך (הגשת טופס היכ"מ באמצעות האינטרנט ושימוש בנוסחים מובנים של משרד המשפטים), שמשמש כפורץ דרך בקנה מידה עולמי, ובין אם מדובר על גישה מתקדמת וכלים משפטיים נוספים כמו בעל תפקיד המכונה 'תומך קבלת החלטות', שאמור להחליט לבצע פעולות מסוימות על סמך ההיכרות המוקדמת עם האדם הממנה".  

"ייפויי כוח מתמשך, אפוטרופסות וחלופותיה – הלכה ומעשה" הוא מדריך מעשי לתהליך מינוי מיופה כוח או אפוטרופוס. הספר כולל 25 פרקים על ייפוי כוח מתמשך, 19 פרקים על קבלת החלטות נתמכת ו-35 פרקים על אפוטרופסות, ביניהם פירוט על מושגי היסוד בכל תחום, אופן הגשת בקשות רלוונטיות לבית המשפט, שיקולי בית המשפט בתהליך קבלת ההחלטה, פירוט על הצווים הזמניים, פירוט על אופן מילוי התפקיד, פעולות ראשונות שיש לבצע עם הכניסה לתוקף של היכ"מ או עם קבלת מינוי כאפוטרופוס, הדרכה מפורטת על איתור הזכויות לרבות זכויות פנסיוניות, נזיקיות, ביטוח לאומי ועוד, הנהלת חשבונות וטיפול בכספי האדם, אחריות נזיקית ושמירה על פרטיות.

"נוסף לכך", אומר עו"ד בן דוד, "הספר כולל סוגיות העוסקות בקטינים וסוגיות ייחודיות לגיל זקנה, ביניהן סוגיות הנוגעות לחיים השוטפים כמו שכירת שירותי מטפל סיעודי או מעבר לבית אבות, סוגיות העוסקות במחלות נפש וכן סוגיות העוסקות בדמנציה. הקורא מקבל לידיו מדריך מעשי המאפשר לו להתנהל נכון גם בעת מילוי תפקידו וגם אל מול הרשויות ובפרט אל מול עורך הדין המלווה אותו בתהליך, במטרה שידע לשאול את השאלות הנכונות ואף לעקוב אחרי משימותיו ביעילות. לא פעם כאשר מדובר במקרים פשוטים, די להיעזר במדריך כדי להחליף את שירותי עורך הדין".

הספר כולל 25 פרקים על ייפוי כוח מתמשך, 19 פרקים על קבלת החלטות נתמכת ו-35 פרקים על אפוטרופסות

האם ישנה התייחסות בספר לסכסוכים במשפחה המכונים מקרי "קדם עיזבון"?

"סכסוכי קדם עיזבון הם סכסוכים שמתאפיינים בהגשת בקשה לביטול יכ"מ או למינוי אפוטרופוס. עם זאת, לעתים המניע האמיתי הוא מאבק ירושה עתידי. הספר מציג מספר פסיקות שנעשו בתחום בהיבטים משפטיים כמו שיקולי בית המשפט בנושא מינוי האפוטרופוס, בפרט כאשר ישנו סד של לחצים שיכול לגרום למינוי אפוטרופוס חיצוני".

לדברי עו"ד בו דוד, "משפחות שנמצאות במצב של חוסר הסכמה יוכלו ללמוד להתנהל נכון יותר ולמנוע את המינוי שלא נחשב כברירה המועדפת, שכן לא פעם אותו אפוטרופוס חיצוני יבצע פעולות נוספות שלעתים אין בהן צורך, כמו בדיקות מיותרות שעלולות להכביד על האדם אם הוא חולה, שכירת שירותיהם של אנשי מקצוע לחוות דעת נוספת וכן החלטה בדבר סוגיות רפואיות משמעותיות כמו אשפוזים בבתי חולים במקום בבית או החלטה על פעולות להארכת חיים – מה שלעתים עשוי לנגוד את רצון האדם".

ייפויי כוח מתמשך, אפוטרופסות וחלופותיה – הלכה ומעשה(1)

עו"ד בן דוד מדגיש את החשיבות הערכית שיש לתפקיד מיופה הכוח ביכ"מ, תומך קבלת החלטות או אפוטרופוס, וכיצד ספרו עשוי לסייע במילוי התפקיד באופן המטיב ביותר. "זוהי זכות גדולה וחסד אדיר עבור אדם שיכול לטפל במישהו אחר ולעשות מעשה אצילי מאוד", הוא אומר, "אך גם כאשר בוחרים לעשות מעשה טוב, חשוב להימנע מטעויות. לכן, מי שיעבוד על פי העקרונות והרשימות המפורטים בספר יוכל לבצע עבודת קודש חשובה וגם להגן על עצמו מההיבט המשפטי".

עו"ד משה דן דוד, מייסד ושותף בכיר במשרד בן-דוד-אברהם-הכהן, עוסק רבות ומרצה מבוקש בתחום ייפוי הכוח המתמשך בפרט וחלופות אפוטרופסות בכלל; עוסק זה שנים רבות בייצוג בני אדם שמונה להם אפוטרופוס, בשמירה על זכויותיהם וכן בייעוץ לאפוטרופוסים

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור-שינזי

בן דוד אברהם הכהן

בן דוד אברהם הכהן

בבן דוד אברהם הכהן משרד עורכי דין שותפים עורכי הדין משה בן דוד, ישעיהו אברהם ופרופ' אביעד הכהן. הם מספקים ביחד מענה מקיף בתחומי אפוטרופסות וייפוי כוח, צוואות וירושות, נדל"ן, לשון הרע, נזיקין, תעבורה, משפט מנהלי וחוקתי ועוד. לאורך השנים צבר המשרד הצלחות משפטיות רבות, ופעילותו זכתה לסיקור תקשורתי נרחב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
בן דוד אברהם הכהן

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה