zap group mishpati logo

רילוקיישן, זכויות ומיסוי - האם צפוי שינוי לאחר בחירות?

הבחירות האחרונות הציגו ממשלה עם סמן ימני מובהק ונטייה דתית חזקה. עבור ישראלים רבים זו נקודת מפנה שמעוררת בהם חשש וגורמת להם לשקול רילוקיישן למדינה זרה. במה כרוך הליך דרמטי כזה?

מאת: ליהי גיאת
07.11.22
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
רילוקיישן, זכויות ומיסוי - האם צפוי שינוי לאחר בחירות?

עיקרי הכתבה:

איך מבצעים רילוקיישן? חושבים על רילוקשיין? מפה ועד בחירת מדינת היעד, העברה של כל המשפחה למקום אחר ושינוי של כל החיים שלכם כפי שהיו עד כה, המרחק הוא גדול.

מיסוי רילוקיישן – כמה עולה לעבוד בישראל ולהתגורר בחו"ל? לעבוד בחו"ל כרוך גם בהרבה ביורוקרטיה שאתם צריכים להיות מודעים לה. יש את עניין המיסוי, השגת אשרת עבודה, סידור מוסדות השכלה לילדים, מקום עבודה גם לבן/ בת הזוג ועוד.

מה צריך כדי לעבוד בחו"ל? האם כדי לעבוד בחו"ל צריך להגיע כשכיר בחברה שיש לה סניף בחו"ל, או שאפשר פשוט לנחות במדינה חדשה ולמצוא בה עבודה?
__________________________________________________

למה ישראלים רבים חושבים על רילוקיישן?

אין ספק שתוצאות הבחירות האחרונות גרמו לזעזוע אמיתי בקרב לא מעט ישראלים, שחוששים שמפלגות הימין הדתיות ישפיעו על הדמוקרטיה ויהפכוו את ישראל למדינה דתית יותר, על כל הכרוך בכך. ברוח זו, של פחד מהעתיד, ישראלים רבים שוקלים ברצינות להעתיק את מקום המגורים שלהם לארץ אחרת, מה שנקרא רילוקיישן. אבל במה כרוך תהליך הרילוקיישן והאם זה כל כך פשוט גם מבחינת מיסוי?

עדיף לבחור במקום שאתם מדברים את שפתו ושיש לכם שם לפחות מכר אחד שיעזור לכם להתניע את החיים החדשים שלכם

איך בוחרים יעד לרילוקיישן ואיך מבצעים זאת הלכה למעשה?

הדרך לרילוקיישן אינה כל כך פשוטה. במילים אחרות: תוצאה כזו או אחרת בבחירות לא יכולה להיות הטריגר העיקרי בהחלטה שלכם לשנות את כל החיים שלכם. אם בכל זאת אתם רוצים לעזוב את המדינה, אתם צריכים להתייעץ עם איש מקצוע. יש חברות שמתמחות בכך ויכולות לכוון אתכם מבחינה תעסוקתית, אישית וחברתית.

ראשית, עליכם לבחור מדינה שאליה תעברו. עדיף לבחור במקום שאתם מדברים את שפתו ושיש לכם שם לפחות מכר אחד שיעזור לכם להתניע את החיים החדשים שלכם. לאחר מכן, אתם צריכים לברר את אפשרויות התעסוקה שלכם במקום החדש – איך להשיג אשרת עבודה והאם זה בכלל אפשרי. את כל המידע הזה תוכלו, כאמור, למצוא אצל גורמי מקצוע שעוסקים בכך.

מי יכול לעבור לגור בחו"ל?

לפני שאתם חושבים על רילוקיישן, שאלו את עצמכם למה אתם רוצים לעשות את זה והאם אתם מסוגלים להתמודד עם שינוי כזה באמצע החיים. לא כל מי שרוצה לעבור להתגורר בחו"ל יכול לעשות זאת הלכה למעשה. האם אתם דוברים את שפת המקום? האם יש לכם שם קרובי משפחה או חברים? האם אתם בנויים לקשיים החברתיים, המקצועיים, הנפשיים והמשפחתיים שאתם עלולים להיתקל בהם, במקום חדש וזר?

חשוב לדעת שלכל מדינה יש דרישות שונות מבחינת אשרת עבודה או ויזה. למשל אם אתם זמרים או שחקנים, אתם יכולים לעבור לגרמניה עם ויזה אמן

האם צריך להוציא ויזה מיוחדת כדי לעבוד בחו"ל?

החלטתם לעבור? יופי, אבל שנייה לפני שאתם אורזים את הבית, שאלו את עצמכם את השאלה הכי חשובה - ממה תתפרנסו?

אין ספק שעידן הקורונה שינה קצת את התמונה מבחינת האפשרות לעבוד מהבית, או – אם הולכים רחוק יותר עם המחשבה הזו – לעבוד ממדינה אחרת. לכאורה, מי שיכול לעבוד מהמחשב ולא צריך להגיע פיזית למשרד יכול לחשוב על רילוקיישן, ואם עוברים למדינה שהמחייה בה זולה, הפיצוי הוא אדיר: הפער בין המשכורת הישראלית וההוצאות המקומיות הנמוכות מאפשר לחסוך ולחיות ברמת חיים מצוינת. אבל, ופה נכנס אבל גדול, האם אתם בכלל יכולים לבצע רילוקיישן? כדי לעבוד בחו"ל אתם זקוקים לאשרת עבודה מסודרת. בלעדיה, אתם תיחשבו לעובדים בלתי חוקיים ותסולקו מהמדינה, לרוב בתוספת חסימה לשנים רבות.

כדי להוציא אישור לעבוד בחו"ל, אתם צריכים לקבל סוג של ויזה מקומית, המותאמת לסוג העבודה שלכם. לדוגמה באנגליה, תקבלו אישור עבודה ספציפי לתחום שבו אתם מתכוונים לעסוק, והבקשה לאישור צריכה להיות מוגשת על ידי המעסיק העתידי שלכם. האשרה הזו לא מאפשרת לכם לעבוד בשום תחום אחר, מלבד זה שעבורו ביקשתם את האשרה. בשאר מדינות אירופה אתם יכולים למצוא עבודה מקומית רק אם יש לכם דרכון זר, או שיש לכם ויזת סטודנט ספציפית שמאפשרת גם עבודה. לא ניתן לעבוד בוויזת תייר. אגב, חשוב לדעת שלכל מדינה יש דרישות שונות מבחינת אשרת עבודה או ויזה. למשל אם אתם זמרים או שחקנים, אתם יכולים לעבור לגרמניה עם ויזה אמן.

אם ביצעתם ניתוק תושבות ואינכם מוגדרים יותר תושבי ישראל, אתם לא חייבים לדווח למס הכנסה בישראל וגם לא לשלם ביטוח לאומי. אם זה המצב, מוטב שתיעזרו ברואה חשבון מקומי במדינה שאליה עברתם

מהו מיסוי רילוקיישן ועל מי הוא חל?

מעבר להיבטים הרגשיים של מעבר ושינוי, עולה סוגיית המיסוי. אם לא ביצעתם ניתוק תושבות, אתם נחשבים לאזרחי מדינת ישראל ואתם חייבים להמשיך לשלם פה ביטוח לאומי כמו כולם, למרות שאינכם מתגוררים פה. מעבר לכך, עובד ישראלי שגר בחו"ל חייב לדווח על ההכנסות שלו לרשות המיסים בישראל, בעת שהוא רשאי להכניס את ההוצאות המקומיות שלו כדי לזכות בהטבות מס שונות. אם אתם חיים בחו"ל לתקופה של יותר משמונה חדשים, המיסים שלכם יחושבו בצורה אחרת. אם ביצעתם ניתוק תושבות ואינכם מוגדרים יותר תושבי ישראל, אתם לא חייבים לדווח למס הכנסה בישראל וגם לא לשלם ביטוח לאומי. אם זה המצב, מוטב שתיעזרו ברואה חשבון מקומי במדינה שבה אתם מתגוררים כדי לא לפספס דו"חות והצהרות לרשות המקומית שם.

ישראלים שעובדים בחו"ל כעצמאים (כולל ישראלים שעובדים על המחשב עבור חברה ישראלית) צריכים לדווח על היקף הפעילות שלהם, הכנסות והוצאות כנדרש, לרשות המיסים בישראל וגם לבדוק האם יש להם חובת דיווח כלפי רשויות המיסים המקומיות. גם במקרה זה, אם ביצעו ניתוק תושבות, הם חייבים בדיווח רק כלפי המדינה בה הם מתגוררים.

רילוקיישן ומס הכנסה

נושא המיסוי שונה אם אתם טסים כדי לעבוד בחברה מקומית, אם אתם מתכוונים לעבוד מהבית, או שאתם מבצעים רילוקיישן באמצעות מקום העבודה שלכם. כלומר, אם אתם יורדים מהארץ ומבחינתכם לצמיתות, זה לא דומה למצב שאתם רק עושים גיחה של כמה חודשים או שנים. בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם רואה חשבון ולהסדיר את כל נושא המיסוי, שלא תחטפו פתאום חשבון עצום מביטוח לאומי או מרשות ההון.

באתונה ובמיקונוס כבר יש מתווכים שעובדים רק עם ישראלים, בבתי הספר יש יותר ויותר ילדים דוברי עברית, ואפשר למצוא אפילו בתי קפה ומסעדות השייכים לישראלים ומשרתים ישראלים

לאן הישראלים נוהרים בימים אלה?

לא מזמן התפרסמה כתבה באחד מכלי התקשורת על הנהירה הגדולה שישראלים מבצעים בשנה האחרונה ליוון. באתונה ובמיקונוס, לדוגמה, כבר יש מתווכים שעובדים רק עם ישראלים, בבתי הספר יש יותר ויותר ילדים דוברי עברית, ואפשר למצוא אפילו בתי קפה ומסעדות השייכים לישראלים ומשרתים ישראלים. למען האמת, לא קשה להבין אותם. רובם מתגוררים בבתים נפלאים סמוך לשפת הים התכול, נהנים משקט, שלווה ושקיעות פוטוגניות, עובדים כמה שעות ביום על המחשב וזוכים לרמת חיים שלא יכלו להשיג בישראל בשום פנים ואופן.  מדינות נוספות המדורגות בראש רשימת היעדים המועדפים על ישראלים הן ארה"ב, אנגליה, פורטוגל, גרמניה וקנדה.

איך מעבירים את הילדים למדינה זרה?

לפעמים שוכחים שבתוך כל ההתרגשות של מעבר למדינה אחרת יש ילדים, והם לא בהכרח מאושרים מהרעיון הזה. ברוב המקרים השפה המדוברת במדינה אליה מהגרים לא שגורה בפיהם. הם יצטרכו לרכוש חברים חדשים ולהסתגל למקום זר מעמדת נחיתות וללא שפה משותפת עם הילדים האחרים. בנוסף, איך זה ישפיע על הלימודים שלהם - הרי הם יצטרכו ללמוד בשפה שאינם מכירים? לכן חשוב גם לעצור ולחשוב איך מבצעים את המעבר הזה בצורה שלמה, כולל הכנה של הילדים, סיור מקדים באזור אליו עוברים, היכרות מוקדמת עם ילדים ישראלים שכבר גרים שם, מורה פרטית ללימודי השפה המקומית וכן הלאה.

אם אתם באמת חושבים על רילוקיישן, מוטב שתתייעצו עם משפחות שכבר עשו זאת וכן עם אנשי מקצועי מתחום המיסוי, ורק אז תקבלו החלטה מושכלת

מה לא מספרים לכם על רילוקיישן?

נכון שכיף לחלום על רילוקשיין במקום אקזוטי, לפנטז איזה כיף יהיה להחליף אווירה, להתרחק מכל ה"עצבים הישראלים" בכבישים ובפוליטיקה ובכללי לשנות מצב רוח. אבל לא תמיד רילוקיישן זה רק כיף. זוגות רבים שמימשו את החלום הזה ועברו לגור בחו"ל מספרים על מצבים רבים של בדידות, של מחסור בחברי אמת ועל געגועים למדינה החמה והעצבנית שלנו.

נכון, כשעוברים למדינה שיש בה קהילה ישראלית חזקה אפשר למצוא חברים חדשים, אבל לא תמיד הם יכולים להחליף את החברים שלנו מהצבא, או את ההורים והאחים והאחיות שלנו. אם אתם באמת חושבים על רילוקיישן, מוטב שתתייעצו עם משפחות שכבר עשו זאת וכן עם אנשי מקצועי מתחום המיסוי, ורק אז תקבלו החלטה מושכלת. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה