zap group mishpati logo

סכסוך שכנים - באילו מקרים אפשר להגיש תלונה או תביעה?

החיים בבית משותף מזמנים חיכוכים בין השכנים. לפעמים הכל נפתר בשיחה טובה ובפעמים אחרות אין מנוס אלא להגיש תלונה ולהיגרר להליך משפטי

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
17.12.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
סכסוך שכנים - באילו מקרים אפשר להגיש תלונה או תביעה?

עיקרי הכתבה:

  • בנושא סכסוכי שכנים, לא תמיד אפשר וכדאי לפנות לערכאות משפטיות, מאחר שלא תמיד לבית המשפט יש יכולת לפתור את הסוגיה.   
  • למעמד של ועדה בנושא סכסוך שכנים, כדאי להגיע עם עורך דין ולאחר הדרכה. 
  • האגודה לתרבות הדיור מסייעת בפתרון סכסוכי שכנים ולעתים חוסכת פנייה לבית המשפט או למשטרה.
    _________________________________________

הפתגם הידוע אומר ש"עדיף שכן קרוב מאח רחוק", אבל לא תמיד זה המצב. למעשה, כשהשכנים מתנהגים בנבזות, כשאין להם מודעות עצמית או מודעות סביבתית או כשהם מנסים לחרחר ריב, התוצאה יכולה להיות הרסנית. אנשים רבים מוצאים את עצמם במצב של בני ערובה - לא תמיד הם יכולים פשוט לקום וללכת, למכור את הדירה ולקנות חדשה, או לשכור דירה אחרת, ועד שיוכלו לחולל שינוי, הם פשוט סובלים.

לפעמים אין מוצא או פתרון ברוח טובה, וריב קטן בין שכינים עלול להוביל גם לתלונות במשטרה או לתביעה בבית המשפט. אבל תלונה ופתיחת תיק עקב סכסוך שכנים אינם נושאים כל כך פשוטים.

קודם כל, לא בהכרח תלונה במשטרה או פתיחת תיק בבית משפט יפתרו את הבעיה. אם מדובר בשכן הלוקה בנפשו למשל, או בשכן שמסיבות שונות לא יכול לשנות את המצב כפי שאנו מבקשים, בית המשפט לא יוכל בהכרח לעזור.

לדוגמה, אם השכן נוהג לצעוק בקולי קולות, אבל הוא מוגדר כבעל לקות נפשית - לא נוכל לעשות הרבה בנדון, כי הוא לא יכול לשנות את ההתנהגות שלו ואי אפשר גם להורות לו להשתנות. במקרה כזה אנחנו נישאר באותו מצב, רק גרוע יותר - עם שכנים שעוינים אותנו ורוצים להפריע לנו עוד יותר. לכן נשאלת השאלה, מתי כדאי להגיש תלונה נגד שכן בלי להיפגע מכך? במאמר זה נסקור בעיות שצצות לעתים קרובות בין שכנים ואיך לפעול בכל מצב כזה. 

אם המשטרה לא תצליח לגרום לשכנים להוריד דציבלים גם אחרי שהניידת מסתלקת, אפשר להתייעץ עם עורך דין או עם האגודה לתרבות הדיור

סכסוך שכנים בגלל רעש 

נושא הרעש הוא כאוב למדי, מאחר שכמעט כל אחד מאיתנו נתקל לפחות פעם אחת (ולרוב הרבה יותר) בשכן או בשכנה שמקימים רעש לא סביר באופן קבוע. המשרד לאיכות הסביבה הגדיר בתקנות למניעת מפגעים כי מפגע של רעש קולי או מכני (כלומר, בין אם זה צעקות, שירה, דיבור בקול רם ובין אם אלה רעשים הבוקעים ממכשירים כמו טלוויזיה) אסור בין השעות 14:00-16:00 ובין השעות 23:00 ועד 07:00. כלומר, כל רעש חריג (כזה שאתם שומעים בתוך הבית שלכם ובוקע מבית של שכן אחר) מוגדר כעבירה על החוק.

לכן, אתם רשאים לפנות למשטרה ולבקש מהם להגיע לשכנים כדי לדרוש מהם שקט, כמובן שרק אחרי שניסיתם לשוחח איתם בעצמכם וכלום לא קרה. אם המשטרה לא תצליח לגרום לשכנים להוריד דציבלים (מה שקורה בדרך כלל, כי השכנים פשוט מרעישים זמן קצר אחרי שהניידת מסתלקת), אפשר להתייעץ עם עורך דין או עם האגודה לתרבות הדיור. אם שום דבר לא עוזר, ככל הנראה אין מנוס מפנייה לבית משפט ומפתיחת תיק. 

בעלי דירות מושכרות בונים לא פעם גדר בעלות מוזלת ונמוכה, רק כדי לייצר הפרדה. בעלי הבית מהעבר השני נאלצים לחיות עם גדר כעורה, שהורסת להם את מראה החצר

סכסוך שכנים בגלל גדר משותפת

מצב שבו אחד השכנים מעוניין לבנות גדר בשטח משותף או בחלק המפריד בין השטחים והשני מסרב הוא מצב נפוץ למדי. הרבה פעמים הסכסוך הוא כתוצאה מכך שהגדר "זלגה" לשטח השכן השני ובכך גזלה מהשטח שלו, אבל יש לא מעט מריבות בגלל מראה הגדר.

קורה לא מעט שבעלי דירות מושכרות בונים גדר בעלות מוזלת ונמוכה, רק כדי לייצר הפרדה. בעלי הדירה מהעבר השני נאלצים לחיות עם גדר כעורה, שהורסת להם את מראה החצר ולפעמים גם משנה לגמרי את מראה הבית.

חשוב לדעת שהצד שאינו מעוניין בבנייה של גדר יכול להתנגד לכך בוועדה מיוחדת שתתכנס לצורך כך. מובן שחשוב להיות מיוצגים משפטית ולא לאלתר כי ידיעת החוק תעזור לכם לקבל את מבוקשכם. 

סכסוך שכנים בגלל נזילה

נזילה של מים מדירתכם, בין אם אלה מים חיצוניים עקב גשם ובין אם זו נזילה פנימית, יכולה לדלוף לשטח דירת השכנים. למעשה, דליפות ונזילות הן אירוע כמעט יומיומי - תשאלו את סוכן הביטוח שלכם.

התוצאה עלולה להיות הרסנית: המים מרקיבים את הארונות בחדר שאליו הם מחלחלים, מייצרים כתמי מים בקירות ועוד. התיקון יכול להגיע לסכומים גבוהים ולא תמיד חברת הביטוח מוכנה לקחת אחריות ולשלם. לפעמים נציג הביטוח יצליח להוכיח שהשכנים, מהם הגיעה הנזילה, אשמים בנזילה. פעמים רבות הצד שעליו לשלם על התיקונים לא תמיד שש לעשות זאת ולכן המקרה מגיע עד לפתחו של בית המשפט. 

רגע לפני שאתם פונים למשטרה או לבית משפט, נסו לתקשר עם השכנים המעשנים. רוב הסיכויים שתוכלו להגיע איתם להבנות

סכסוך עם שכנים שמעשנים

עישון סיגריות או קנאביס במרפסת דירה בבניין משותף יכול להוות מטרד גדול עבור הדיירים שגרים מעל או ליד המעשנים. הריח לא תמיד נעים לכולם ויש אנשים שאלרגים לריח ולעשן. במקרים כאלה לכאורה הפתרון פשוט, מאחר שבמקרה של עישון קנאביס, מדובר בפעולה לא חוקית עדיין בישראל (למעט מי שמחזיק רישיון לכך עקב מצב רפואי ו/או נפשי). עם זאת, רגע לפני שאתם פונים למשטרה או לבית משפט, נסו לתקשר עם השכנים המעשנים. רוב הסיכויים שתוכלו להגיע איתם להבנות, שיעשנו בתוך דירתם, או בשעות שבהן אתם לא נמצאים בבית. 

סכסוך שכנים על מקום חניה

סכסוך עם שכנים בעלי עץ בגינה או סכסוך על מקום חניה אמורים להיות ויכוחים שאפשר לפתור בקלות על ידי פתיחת חוזה השכירות או תכנית הבניין. אלה מציגים בבהירות אם לדייר יש מקום חניה בטאבו או לא. במקרים של שכן שחונה בכוונה במקום חניה השייך לשכן אחר, אפשר לערב את האגודה לתרבות הדיור.

במקרים של נביחות בלתי פוסקות או יללות של כלב, ניתן ליצור קשר עם הפיקוח העירוני או לדבר עם מוקד העירייה. הם מחויבים להגיע לבית שבו מוחזק הכלב ולשוחח עם בעליו

סכסוך שכנים בגלל כלבים

נביחות כלבים או הגללים שהם משאירים אחריהם יכולים להוות מטרד עצום. גם כלב שמשאירים יום שלם בבית ומיילל יכול להיות מטרד וממש לייצר מצוקה נפשית אצל אנשים רגישים לכך. במקרים של נביחות בלתי פוסקות או יללות של כלב, ניתן ליצור קשר עם הפיקוח העירוני או לדבר עם מוקד העירייה. הם מחויבים להגיע לבית שבו מוחזק הכלב ולשוחח עם בעליו, שברוב המקרים ימצאו פתרון לנביחות או לבכי. במקרה של גללים שלא נאספים - החוק משית קנסות גבוהים של מאות שקלים על אדם שלא אוסף את הגללים של כלבו. מספיק להזכיר את העובדה הזו כדי להרתיע את בעל הכלב. אפשרות נוספת היא לקרוא לפקחי עירייה.   

לסיכום, תהליך הגשת תביעה בנושא סכסוך שכנים הוא לא עניין של מה בכך. מדובר באנשים שחיים איתכם, בין אם אתם בוחרים בכך או לא - ואתם תצטרכו לחיות לצידם עד שתוכלו לעבור דירה, אם בכלל. לכן, נסו לנקוט באמצעים נוספים לפני שאתם בוחרים בפתרון של תביעה משפטית. יותר מכך, נסו לחתור לשלום בית עם השכנים. אם ניסיתם ברוח טובה ולא הצלחתם להגיע לפתרון משביע רצון, היעזרו בעורך דין מומחה לזכויות דיירים ולסכסוכי שכנים וקבלו ממנו הדרכה איך להמשיך הלאה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • תמ"א 38/2  - החלום על דירה חדשה

    תמ"א 38/2 - החלום על דירה חדשה

    תמ"א 38/2 קובעת, כי הבניין הישן יהרס ובמקומו יבנה בניין חדש, כאשר כל דייר יקבל דירה "משודרגת". למה הכוונה? כיצד מתחילים בפרויקט? ומה צריך לדעת לפני שמתקשרים עם חברה יזמית?
    4 דק'
  • פינוי בינוי ותמ"א 38 - שאלות ותשובות מהפורום

    פינוי בינוי ותמ"א 38 - שאלות ותשובות מהפורום

    מהו הליך פינוי בינוי? איזה רוב נדרש לאישור תמ"א 38 ומה עושים כאשר שכן מתנגד? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום תמ"א 38 ופינוי בינוי. מנהלי הפורום, עוה"ד שי אליאב ושירי קלדרון ממשרד עו"ד גינדי-כספי, השיבו
    4 דק'
  • המדריך לפינוי הדייר הסרבן

    המדריך לפינוי הדייר הסרבן

    השוכר שלכם מתעכב בשכר הדירה, גורם לנזקים ומפר את סעיפי החוזה מולכם? עו"ד משה זילברמן מסביר מהי הדרך הנכונה לפעול
    5 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה