zap group mishpati logo

תלונות מצד גברים בגין אלימות במשפחה - כיצד עורך דין יכול לסייע?

כיצד יכולים גברים שסובלים מאלימות במשפחה להתמודד עם התופעה? עו"ד ספיר שושן, המתמחה בדיני משפחה ומעמד אישי, עושה סדר בנושא

21.03.23
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
תלונות מצד גברים בגין אלימות במשפחה - כיצד עורך דין יכול לסייע?

למרבה הצער, תלונות רבות במשטרה שמוגשות על ידי גברים בנושאים שונים, לרבות התעללות בחסר ישע, אלימות כלפי קטינים ואלימות כלפי גברים על ידי נשים, זוכות להתעלמות מצד רשויות אכיפת החוק, אשר עשויות להאמין שהגברים משתמשים בתלונות ככלי להשגת מבוקשם במסגרת הליך הגירושין. במילים אחרות, המשטרה נוטה לפטור את תלונותיהם של גברים כאקט של ניכור הורי, שאינו מהווה עבירה פלילית ואינה מתייחסת אליהן ברצינות.

שוטרים רבים אינם מודעים להבדלים הדקים הטמונים בין תופעות שאינן פליליות באופיין, כגון ניכור הורי, לבין מעשים שחוצים את הרף הפלילי ועלולים לעלות כדי התעללות של ממש

מדוע משטרת ישראל מתעלמת מתלונותיהם של גברים?

יש מספר סיבות אפשריות להתעלמות משטרת ישראל מתלונות של גברים בגין אלימות במשפחה. תחילה, לא פעם עשויים השוטרים לסבור כי מגיש התלונה טוען טענות שווא על מנת להשיג יתרון בסכסוך בנוגע למשמורת על הקטינים. שנית, המשטרה עשויה להניח שגברים משתמשים בתלונות כדרך להטריד או להפחיד את בת זוגם לשעבר. במקרים אלה, המשטרה עשויה להאמין שמגישי התלונות אינם אמינים ועשויה לדחות את תלונותיהם מבלי לערוך חקירה נאותה ולסגור את תיק החקירה. לעומת זאת, במקרים שבהם המתלוננות הן הנשים, הן עשויות לזכות ביחס מועדף מצד רשויות החוק, באופן העולה כדי אפליה מגדרית של ממש לטובתן.

סיבה שלישית טמונה בהיעדר הכשרה מתאימה בענייני משפחה מצד המשטרה. שוטרים רבים אינם מודעים להבדלים הדקים הטמונים בין תופעות שאינן פליליות באופיין, כגון ניכור הורי, לבין מעשים שחוצים את הרף הפלילי ועלולים לעלות כדי התעללות של ממש. סיבה אחרונה טמונה בעובדה שלרוב מי שיעיד בתיק הוא חוקר הילדים, שעדותו מהווה עדות מכלי שני. לכן, לצורך הרשעה, יש צורך בחיזוק כתוספת לעדות מכלי שני שתחזק את עדותו. בשל העובדה שבמרבית המקרים עדותו של הקטין היא העדות היחידה, נוטה המשטרה להתנער מלכתחילה מתיקים אלה.

הקורבנות המרכזיים של התעלמות גורמי אכיפת החוק מתלונות המוגשות על ידי גברים הם קטינים, שעלולים לפתח בעיות התנהגותיות ורגשיות ולחוש אשמה כתוצאה מההכרח לבחור בין הוריהם

השלכות התנהלות מערכות אכיפת החוק

התנהלות מערכות אכיפת החוק עלולה לגרור השלכות חמורות כלפי גברים, שעלולים להרגיש מתוסכלים וחסרי אונים מול מה שהם תופשים כחוסר תמיכה ממערכת אכיפת החוק. ראוי לציין שהקורבנות המרכזיים של התעלמות גורמי אכיפת החוק מתלונות המוגשות על ידי גברים הם קטינים, שעלולים לפתח בעיות התנהגותיות ורגשיות. בנוסף, עלולים הקטינים לחוש אשמה כתוצאה מההכרח לבחור בין הוריהם.

למרבה הצער, לעתים קרובות קולם של מתלוננים נשמע רק כאשר הם מיוצגים על ידי עורך דין, כאשר תיקים שנסגרו עשויים להיפתח מחדש כשעורך הדין נכנס לתמונה

כיצד ניתן להתמודד עם התופעה?

אחת הדרכים שבהן גברים יכולים להשמיע את קולם ולהבטיח שתלונותיהם יתקבלו ברצינות היא פנייה לעורך דין המתמחה בדיני משפחה, שיוכל לסייע לגברים להציג את טענותיהם בצורה היעילה ביותר שיש, ולהתנהל מול רשויות אכיפת החוק באופן שימקסם את סיכויי הצלחתם. למרבה הצער, לעתים קרובות קולם של מתלוננים נשמע רק כאשר הם מיוצגים על ידי עורך דין, כאשר תיקים שנסגרו עשויים להיפתח מחדש כשעורך הדין נכנס לתמונה.

לסיכום, אלימות במשפחה היא נושא חמור שעלול לגרום לנזק רגשי משמעותי הן לגברים והן לקטינים. מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט אינן מתייחסות כראוי לפגיעה הפיזית והנפשית בגברים ובקטינים ברצינות. לכן, חשוב לפנות לעורך דין מקצועי על מנת לוודא שהתלונות תישמענה. אחד השחקנים הבולטים בתחום הוא משרד עורכי דין ספיר שושן, הממוקם בבאר שבע ומעניק שירותים משפטיים בתחום הפלילי, בדיני משפחה ומעמד אישי וכן בתחום התעבורה.

בתחום דיני המשפחה, תעניק לכם עו"ד שושן סיוע משפטי במקרים של גירושין, מזונות, חלוקת רכוש, פירוק שיתוף, משמורת ילדים, הסדרי ראייה, הסכם ממון, ידועים בציבור, צוואות וירושות, עזבונות, אפוטרופסות, טיפול בעגונות, אבהות, נישואים חד מיניים ונישואים אזרחים, אימוץ, שלום בית, סרבנות גט, צווי הגנה, צווי הרחקה ועוד. בנוסף, מעניקה עו"ד שושן מעטפת שירותים נרחבת הכוללת ליווי מתלוננים, נחקרים ונאשמים החל משלב המעצר והחקירה ועד סיום ההליך הפלילי, ייצוג אסירים בוועדת שחרורים ובתחום עתירות אסירים. משרד עו"ד ספיר שושן ידוע ביחס אישי ובשירות מהיר ומקצועי, תוך הקפדה על דיסקרטיות מוחלטת.

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

ספיר שושן - משרד עורכי דין

ספיר שושן - משרד עורכי דין

מרגישים לחוצים או מבולבלים? לא יודעים למי לפנות בסוגיות מורכבות בתחומי התעבורה, הפלילי ודיני משפחה? כמו רבים אחרים שכבר הגיעו אלינו - יש לכם כתובת עם יחס אישי! פנו עוד עכשיו לשיחת ייעוץ אצל "ספיר שושן- משרד עורכי דין" בהנהלת עו"ד ספיר שושן. עו"ד ספיר שושן- יש מי שמקשיב לכם!

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ספיר שושן - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה