zap group mishpati logo

המדריך לפתיחת עוסק פטור: כך תרוויחו עוד כמה אלפי שקלים בחודש

שכירים רבים רוצים להקים עסק אך חוששים לעשות את הצעד הראשון. יועץ המס אבי אמסלם מסביר איך פותחים עוסק פטור, שלב אחרי שלב

31.03.23
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
המדריך לפתיחת עוסק פטור: כך תרוויחו עוד כמה אלפי שקלים בחודש

מי מאיתנו לא היה רוצה להגדיל את ההכנסות שלו בעוד כמה אלפי שקלים בחודש? במציאות הישראלית, על רקע האינפלציה המשתוללת, המחשבה הזאת קופצת לראש כמעט לכל אחד, אבל מתברר שרבים מעדיפים להתחמק ממנה.

"למרות שלישראלים רבים יש את כל הכלים לפתוח עסק עצמאי מחר בבוקר ולהכניס עוד כסף למשק הבית, רבים מהם נרתעים מכך", אומר יועץ המס אבי אמסלם, המסייע לרבים שרוצים לפתוח עסק עצמאי לעשות את צעדיהם הראשונים. "בפועל, אין סיבה לפחד וצריך לשים בצד את החשש לטעות ואת הפחד מפני הביורוקרטיה הכרוכה בפתיחת עסק", הוא אומר.

בשורות הבאות מציג אמסלם את הצעדים הראשונים הנחוצים לפתיחת עוסק פטור. "אפשר לעשות את זה לבד, בעצמכם, או לפנות ליועץ מס מוסמך או לרואה חשבון שיסייעו לכם בכך. מה שחשוב הוא לדעת שפתיחת עוסק פטור נמצאת ממש בהישג ידכם".

יש תחומים ספציפיים שבהם לא ניתן להיות עוסק פטור, ובהם פסיכולוגיה, וטרינריה, רפואה, פיזיותרפיה, רפואת שיניים, תיווך מקרקעין, שמאות ועוד

מיהו עוסק פטור?

"עוסק פטור הוא בעל עסק שאינו מחויב בתשלומי מע"מ על מחזור עסקיו, ולכן גם אינו גובה מלקוחותיו מע"מ", מסביר אמסלם. "במקביל, עוסק פטור אינו זכאי להחזר מע"מ על התשומות ששילם כאשר רכש מוצרים או שירותים לעסק".

מי רשאי להירשם כעוסק פטור?

"מי שרשאי להירשם כעוסק פטור הוא בעל עסק עצמאי שסך ההכנסות השנתי שלו לא עולה על  107,692שקל (נכון ל-2023)", אומר אמסלם.

לדבריו, מי ששוקל לפתוח עוסק פטור צריך לשים לב שיש תחומים ספציפיים שבהם לא ניתן לעשות זאת על פי החוק, ובהם פסיכולוגיה, וטרינריה, רפואה, פיזיותרפיה, רפואת שיניים, תיווך מקרקעין, שמאות ועוד. "גם חוקרים פרטיים, סוכני ביטוח, רואי חשבון, מתורגמנים ובעלי מקצועות נוספים אינם רשאים להירשם כעוסקים פטורים", מציין אמסלם.

עוסק פטור חייב לנהל ספרים מול רשויות המס, ובין היתר לנהל ספר פדיון יומי או פנקס קבלות וגם לתייק את כל הקבלות שניתנות לו מידי ספקים עבור הוצאות העסק

למי כדאי להירשם כעוסק פטור ומה הם היתרונות בכך?

"למי שמתכוון לנהל עסק קטן ולא רוצה להשקיע הרבה בתשתיות ריהוט או ציוד, כדאי להירשם כעוסק פטור. זה רלוונטי במיוחד למי שפעילותו אמורה להתנהל בעיקר מול לקוחות פרטיים, ולא מול עוסקים מורשים. היתרונות של עוסק פטור רבים. ראשית, כיוון שעוסק פטור לא מחויב להפריש חלק מהכנסותיו למע"מ, הוא יכול להרוויח יותר עבור כל מוצר. שנית, כיוון שהוא פטור מהפרשת תשלום למע"מ מכל עיסקה, הוא יכול להציע תעריפים נמוכים יותר וכך להיות יותר תחרותי. מעבר לכך, הניהול השוטף של עוסק פטור קל ונוח לעומת עוסק מורשה".

איזו חובה קיימת לעוסק פטור?

"לעוסק פטור יש כמה חובות. קודם כל, הוא חייב לנהל ספרים מול רשויות המס. כלומר, לנהל ספר פדיון יומי או פנקס קבלות, וגם לתייק את כל הקבלות שניתנות לו מידי ספקים עבור הוצאות העסק. בנוסף, עוסק פטור מחויב להגיש דיווח חד שנתי לרשויות המע"מ בגין הכנסותיו".

כיוון שמחזור העסקאות של עוסק פטור הוא לרוב נמוך ומאחר שקיימות לו בדרך כלל נקודות זיכוי המפחיתות את המס, לעתים עוסק פטור יהיה פטור ממס וניתן לדרוש ממס הכנסה שלא לשלם את המקדמות

אילו תשלומים שוטפים נדרש עוסק פטור להעביר לרשויות?

"עוסק פטור נדרש להעביר מקדמות על בסיס חודשי לביטוח לאומי, וכן לשלם מקדמות כל חודשיים למס הכנסה. עם זאת, כיוון שמחזור העסקאות של עוסק פטור הוא לרוב נמוך ומאחר שקיימות לו בדרך כלל נקודות זיכוי המפחיתות את המס, לעתים עוסק פטור יהיה פטור ממס וניתן לדרוש ממס הכנסה שלא לשלם את המקדמות, תוך חיסכון בזמן ובטרחה".

אילו דיווחים נדרש עוסק פטור להעביר לרשויות?

"עוסק פטור נדרש להעביר שלושה דיווחים לרשויות:

1. הוא נדרש להגיש כל שנה הצהרה לרשויות המע"מ על גובה הכנסות העסק שלו בשנה החולפת.

2. הוא נדרש להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה.

3. הוא נדרש להגיש הצהרת הון אחת למספר שנים לפי דרישות מס הכנסה".

מה הם הצעדים הראשונים שיש לעשות כדי לפתוח עוסק פטור?

"יש שלושה צעדים בדרך לפתיחת עוסק פטור:

"הראשון הוא פתיחת תיק במע"מ. לצורך כך, יש לגשת אל משרד המע"מ ליד מקום העסק. כשמגיעים לשם, צריך להצטייד בטופס בקשה לפתיחת תיק (טופס 821 שאותו ניתן להוריד כאן), חוזה שכירות, צילום תעודת זהות ותעודה המעידה על הכשרתו המקצועית של פותח התיק. יש לציין, כי הרישום במע"מ הוא מיידי ועם סיומו יקבל הנרשם תעודת עוסק פטור. מספר תעודת הזהות של בעל העסק הוא מספר העוסק הפטור.

"במקביל למע"מ, יש לפתוח תיק במס הכנסה. לשם כך, יש לגשת אל פקיד השומה הקרוב ולהגיש בקשה לפתיחת תיק. לצורך כך, יש להצטייד בצילום תעודת זהות ובטופס פתיחת תיק במס הכנסה (טופס 5329 שאותו ניתן להוריד כאן). מספר התיק במס הכנסה יהיה זהה למספר הזהות של הנישום. לאחר מספר ימים ממועד פתיחת התיק, יישלח בדואר מכתב המאשר את פתיחתו. לאחר קבלת האישור על פתיחת התיק, יש לפנות למס הכנסה ולבקש אישור ניהול ספרים ואישור על פטור מלא מניכוי מס במקור.

"לאחר רישום העסק במע"מ ובמס הכנסה, יש לפתוח תיק עצמאי גם בביטוח לאומי. כל עוד הבקשה לא תישלח, בעל העסק לא יהיה מבוטח כנגד פגיעות עבודה. על מנת להיחשב כעובד עצמאי (ולהיות זכאי לגמלאות מסוימות במידת הצורך) יש לענות על אחד הקריטריונים שקבע ביטוח לאומי. מי שאינו עונה על אחד הקריטריונים ייחשב ל'עצמאי שאינו עונה להגדרה', ועדיין יהיה מחויב לפתוח תיק ולשלם את דמי הביטוח הלאומי בעד עצמו.

"לצורך רישום בביטוח לאומי, יש להצטייד בצילום תעודת זהות וספח, ובטופס בקשה לפתיחת תיק (טופס 6101 שאותו ניתן להוריד כאן). שבועות ספורים לאחר הגשת הבקשה, יישלח אליכם פנקס מקדמות מהביטוח הלאומי. יש לציין כי התשלומים לביטוח הלאומי הם מקדמה בלבד וחישוב סופי של התשלום עבור שנת המס ייערך לאחר שתגישו את הדו"ח השנתי למס הכנסה".

אפשר לעשות את זה לבד, בעצמכם, או לפנות ליועץ מס מוסמך או לרואה חשבון שיסייעו לכם בכך. מה שחשוב הוא לדעת שפתיחת עוסק פטור נמצאת ממש בהישג ידכם

מה קורה לעוסק פטור שמחזור העסקאות שלו עולה על הרף הקבוע בחוק?

"אם מחזור העסקאות השנתי של העוסק הפטור חורג מתקרת ההכנסות המוגדרת בחוק (כאמור,  107,692שקל, נכון להיום), העוסק הפטור יחויב להפוך לעוסק מורשה החייב בתשלום מע"מ, בניהול ספרים מול רשויות המע"מ ובדיווחים שוטפים".

רוצים לפתוח עוסק פטור? חוששים לעשות את הצעד הראשון? פנו ליועץ המס אבי אמסלם המעניק מעטפת שירותים בתחומי המיסוי, החשבונאות והליווי העסקי. לפרטים וייעוץ, טל': 04-8666669

*מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי. הבונוס – הגשמה פיננסית ו/או אבי אמסלם אינם אחראים, לא במישרין ולא בעקיפין, לכל שימוש ו/או יישום של הנאמר במאמר זה (ט.ל.ח)

צילום: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים