zap group mishpati logo

חוק אפליה, נטלי דדון ופרשת בית הקפה התל אביבי

אושיית האינסטגרם והדוגמנית נטלי דדון טוענת כי בשל דעותיה הפוליטיות הימניות סירבו להכניסה לבית קפה בתל אביב | מה באמת קרה והאם קיימת לה בכלל עילה לתביעה בגין אפליה?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
02.05.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חוק אפליה, נטלי דדון ופרשת בית הקפה התל אביבי

עיקרי הכתבה:

  • נטלי דדון העלתה סרטון לרשת שבו נראה בעליו של בית קפה תל אביבי אומר כי הוא מסנן אנשים בכניסה לעסק שלו. בסרטון לא נראה שדברים נאמרו ביחס לעמדותיה הפוליטיות של דדון.
  • אם דדון תוכל להוכיח שהבעלים של בית קפה הפלה אותה על רקע דעותיה הפוליטיות, בית המשפט עשוי לפסוק לטובתה פיצוי כספי. נטל ההוכחה הוא על דדון.
    ______________________________________________________

נטלי דדון היא אושיית אינסטגרם פופולרית אך גם שנויה במחלוקת. בעוד שרוב הידוענים מעדיפים שלא לחשוף את דעותיהם הפוליטיות, דדון מדברת על דעותיה הימניות בכל פורום אפשרי, כולל נאום בעצרת התמיכה ברפורמה המשפטית. 

בעקבות התנהלותה ודעותיה, מוטחת בדדון ביקורת ברשתות החברתיות ובתקשורת. למשל, ב"טיים אאוט תל אביב" התפרסמה כתבה שנשאה את הכותרת "מה שהיה לא יהיה: תל אביב תקיא מתוכה אנשים כמו נטלי דדון". הכתבה מציגה עמדה לפיה אנשים המחזיקים בדעות התומכות ברפורמה המשפטית (או ההפיכה המשטרית בפי המתנגדים) לא יוכלו להמשיך וליהנות מהליברליות והחופש שהעיר תל אביב מציעה.

חשוב לזכור כי חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000 קובע כי מי שעיסוקו באספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה באספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין נטייה מינית, גיל, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות.

לאחרונה העלתה דדון סרטון מבית קפה תל אביבי, שבו נראה הבעלים אומר כי הוא מסנן את האנשים שהוא לא מעוניין להכניס לבית הקפה שלו. בסרטון, אין כלל התייחסות לעמדותיה הפוליטיות של דדון, אך היא טוענת שזו הסיבה שלא קיבלה שירות במקום. לא מעט תגובות ברשת – שיש לשקול בעירבון מוגבל כמובן – מציגות את הבעלים של בית הקפה כמי שנוקט לעתים ביחס משפיל ללקוחותיו, ולפיכך דדון היא ככל הנראה לא היחידה.

עתה נשאלת השאלה, האם דדון יכולה לתבוע את הבעלים של בית הקפה ובאיזו עילה?

עו"ד אסף כהן (בתמונה משמאל, צילום: ס, פינגווין), בעלים של משרד אסף כהן ושות' העוסק בליטיגציה, מסביר:

האם דדון יכולה לקבל פיצוי בגין יחסו של הבעלים של בית הקפה כלפיה?

"הפסיקה היא די מודרנית במקרים האלה ויש הרבה פסקי דין על בסיס חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים. במסגרת החוק, בעלים של בתי עסק נאלצו לפצות לקוחות על רקע אפליה, גזע, דת, מין ודעות פוליטיות", אומר עו"ד כהן.

לדבריו, "אם דדון תוכל להוכיח שהבעלים של בית הקפה הפלה אותה על רקע דעותיה הפוליטיות, בית המשפט עשוי לפסוק לטובתה פיצוי הולם. הנטל להוכיח שהיא סולקה מהמקום בשל אפליה הוא נטל לא פשוט, אך אם היא תצליח להוכיח זאת, אז היא כנראה תהיה זכאית לפיצוי כספי".

כיצד היא יכולה להוכיח זאת?

"אם היא צילמה סרטון של בעל המקום המדבר אליה בצורה מפלה, או שהיא תמצא עדים שנכחו במקרה - הוכחות אלו יהיו קבילות בבית המשפט כמובן. כך היא תוכל להוכיח שבעל העסק התנכל אליה בשל עמדותיה הפוליטיות, אך זה כמובן לא יכול להתבסס על תחושת בטן. חובת ההוכחה היא לגמרי עליה. עבור התביעה היא תצטרך לפנות לעורך דין פרטי המתמחה בתביעות אזרחיות".

האם היא תצטרך להוכיח שנגרם לה נזק בעקבות המקרה?

"לא. במקרה של אפליה ולשון הרע אין צורך להוכיח נזק, אך אם נגרם נזק נפשי או גופני, מובן שזה נדבך נוסף לתביעה שעשוי להגדיל את גובה הפיצוי". בנוסף, מסביר עו"ד כהן, "בעקבות הפרסום שלה והפרופיל התקשורתי הגבוה של המקרה, נראה שיתייחסו אליו ברצינות הראויה ואולי הפיצוי הכספי יהיה גבוה יותר".

לפי התגובות ברשת, מדובר בבעלים של בית קפה שמתייחס בצורה משפילה לאנשים רבים ולא רק לדדון. האם ניתן להגיש תביעה משותפת נגדו?

"לא. כל אדם שנפגע ממנו יוכל להגיש תביעה פרסונלית נגדו. כמו כן, העובדה שזהו דפוס ההתנהגות שלו יכולה לעזור במשפט של דדון. דפוס התנהגות חוזר מביא עימו עדים רבים, לכן הוא לא יוכל להתכחש לכך והדבר יכול להוות הוכחה נוספת לטובתה של דדון".  

האם אתה מכיר בית עסק שנסגר בעקבות אפליה מהסוג הזה?

"נראה שאף בית המשפט לא יסגור עסק בשם האפליה, אך כאמור הוא יכול לפסוק פיצויים עבור אנשים שהופלו. עם זאת, התנהגות כזאת פוגעת באופן חד משמעי ברווחיות העסק. בעל עסק שתוקף אנשים פעם אחרי פעם מרחיק ממנו לקוחות, וזה מה שעלול לגרם לסגירת העסק ולא בית המשפט".

נושא מוכר לא פחות הוא אי העסקת עובדים בשל אפליה. האם ניתן לתבוע במקרה כזה?

"בוודאי. יש למקרים אלה פיצוי קבוע בחוק. אדם שהופלה על רקע מוצא, דת, גזע ומין, ובשל כך לא התקבל למקום העבודה, יהיה זכאי לפיצוי כספי. גם הוא יצטרך להוכיח כי אכן לא קיבלו אותו לעבודה על רקע של אפליה, והתביעה תתבסס על שוויון הזדמנויות.

"אגב, גם אישה בהריון שלא התקבלה לעבודה בגלל ההריון יכולה לתבוע את בעל העסק, כל עוד היא תוכל להוכיח זאת כמובן".

תוכל לתת דוגמה למקרה שבו בית המשפט פסק פיצוי כספי בשל אפליה?

"מקרה מפורסם, שהגיע עד לבית המשפט העליון, עסק באפליה על רקע מגדרי. מדובר במועדון שלא הכניס אליו גברים. למועדון הגיעה קבוצה של גברים ונשים, הגברים לא הוכנסו בטענה שהמסיבה מיועדת לנשים בלבד, ולכן הם תבעו את המועדון. התביעה הגיעה כאמור עד לעליון, שקבע פיצוי כספי לאותם גברים. אמנם לא מדובר בסכומים אסטרונומיים, אלא בפיצוי מכובד של כמה עשרות אלפי שקלים".

מה הסיכוי של דדון לזכות בתביעה כזאת לדעתך?

"אני מאמין שגם במקרה של דדון, אם היא תתבע ותצליח להוכיח את טענותיה, היא תזכה בסכום דומה. בנוסף, הבנתי שהבעלים של בית הקפה דיבר אליה בצורה לא יפה ואפילו משפילה, אז היא יכולה במקביל להגיש נגדו תביעת לשון הרע – תביעת אפליה ותביעת לשון הרע בדרך כלל הולכות יחד".


בתמונה למעלה: נטלי דדון.
צילום אינסטגרם natalydadon

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • חוק שיווי זכויות האשה: סקירה מקיפה

    חוק שיווי זכויות האשה: סקירה מקיפה

    העקרונות המופיעים בחוק שיווי זכויות האשה נשמעים כיום מובנים מאליהם. אך יש לזכור שהחוק פורץ הדרך נחקק ב-1951, 20 שנה לפני מתן זכות בחירה לנשים בשוויץ
    5 דק'
  • הרפורמה בעבירות ההמתה: סקירה מקיפה

    הרפורמה בעבירות ההמתה: סקירה מקיפה

    במהלך הקיץ, נכנסה לתוקף הרפורמה בעבירות ההמתה, הכוללת ארבע עבירות: רצח בנסיבות מחמירות, רצח, המתה בנסיבות של אחריות מופחתת והמתה בקלות דעת. כיצד יפסקו בתי המשפט?
    8 דק'
  • חוק הטכנאים - שמירה על האינטרסים של הצרכן

    חוק הטכנאים - שמירה על האינטרסים של הצרכן

    קבעתם עם טכנאי בבוקר והוא עדיין "בדרך" בצהריים? תיקון 24 לחוק הגנת הצרכן, המוכר גם כ"חוק הטכנאים", שם קץ לתסכול. לקוחות יקרים, מגיע לכם פיצוי
    6 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה