zap group mishpati logo

עו"ד עמית בכר: "אם אבחר לראשות לשכת עורכי הדין, אדבר עם כולם - לא אפסול פוליטיקאים"

עו"ד עמית בכר, מתמודד מוביל לתפקיד ראש לשכת עורכי הדין בישראל, בראיון מיוחד: מדוע הוא לא מפחד להביע עמדות פוליטיות, מה דעתו על הליכי החקיקה והרפורמה המשפטית וגם: כיצד הוא רואה את התמודדותו לתפקיד של ה"לשעבר", אפי נוה?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
10.05.23
תאריך עדכון: 12.12.23
9 דק'
עו"ד עמית בכר: "אם אבחר לראשות לשכת עורכי הדין, אדבר עם כולם - לא אפסול פוליטיקאים"

עו"ד עמית בכר (47) מכהן כיום כיו"ר הזמני של לשכת עורכי הדין ומתמודד בבחירות ללשכת עורכי הדין שיתקיימו בחודש יוני הקרוב. בכר נכנס לתפקיד אחרי התפטרותו של עו"ד אבי חימי בעקבות הפרסום על ביצוע אקט מיני מול עורכת דין. זו לא היתה השערוריה היחידה שידעה לשכת עורכי הדין בשנים האחרונות – גם עו"ד אפי נוה נאלץ להתפטר מהתפקיד בשל מעורבתו בפרשת "מין תמורת מינויים". למרות זאת, נוה החליט להתמודד לתפקיד ראש לשכת עורכי הדין גם בבחירות הקרובות.

עו"ד עמית בכר כיהן בשנים האחרונות כראש לשכת עורכי הדין במחוז תל אביב והוא שותף במשרד ש. הורוביץ. בכר נחשב למתמודד מוביל במרוץ ללשכה, מתמודד שאינו מפחד להביע את דעותיו הפוליטיות החריפות נגד הרפורמה המשפטית. בראיון איתו הוא מציג את את האגנ'דה שלו וגם מסביר מדוע לדעתו ההתמודדות של אפי נוה אינה במקום. 

עו"ד בכר, אחרי שתי קדנציות קשות של היו"רים הקודמים בלשכה, איזה מזור תוכל להביא עימך ללשכה?

"קודם כל, אציין שמדובר בבחירות הכי חשובות בהיסטוריה של לשכת עורכי הדין. הנושאים שעומדים על הכף הם נושאים קריטיים במיוחד, ביניהם שמירה על כבוד הלשכה, על הרצינות שלה ועל היכולת שלה לתת לעורכי הדין גם תקווה וגם פתרונות יומיומיים לכל האתגרים העומדים בפניהם בשגרה.

"אני מתכוון להעניק מענה לאתגרים אלה באמצעות השתלמויות מקיפות וקידום משרדים קטנים, תוך הענקת כלים פרקטיים לניהול עסק, לצד נושאים שחשוב לקדם כמו התמודדות עם קדמה טכנולוגית במערכות השונות וכיצד נכון ליישם אותה למען ייעול העבודה השוטפת של עורכי הדין. לצד כל אלה, לטעמי, האתגר הגדול ביותר הוא לשמר את כוחם של נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים". 

"החזון שלי הוא לקדם את עורכי הדין בכל פרמטר אפשרי. אם בעבר היינו גילדה מקצועית קטנה מאוד, אז כעת אנחנו קהילה עם כוח אדיר, וחשוב לי לעודד ערכים תרבותיים, התנדבותיים ועוד"

מה הרציונל העומד מאחורי שמירת נציגות הלשכה בוועדה למינוי שופטים?

"חשוב לשמור את כוחם של נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים כדי שהוועדה תישאר מקצועית ולא פוליטית. זאת, מתוך מקום של שמירה על הדמוקרטיה הישראלית וגם כדי לשמור על יוקרת המקצוע. 

"בנוסף, חשוב לזכור כי כאשר עורכי הדין מייצגים את האזרח הקטן בוועדה לבחירת השופטים הם יודעים הכי טוב מי עורכי הדין המתאימים והראויים להפוך לשופטים. הם יודעים לזהות את השופטים בבית משפט השלום שצריכים להתקדם לבית המשפט המחוזי, וכמובן שיש להם דעה שחשוב שתישמע גם על שופטי בית המשפט המחוזי ומי יכולים להתקדם לעליון. עורכי הדין נמצאים בבתי המשפט, הם עומדים מול אותם שופטים בתדירות גבוהה, ולכן חשוב שתהיה להם השפעה בנושא".

מהו החזון שלך?

"הלשכה מאגדת בתוכה למעלה מ-80 אלף עורכי דין - ציבור גדול ומגוון לכל הדעות. אנחנו חייבים להעניק לקהילה החשובה הזו את התקווה, הגאווה והכבוד המגיעים להם. החזון שלי הוא לקדם את עורכי הדין בכל פרמטר אפשרי. אם בעבר היינו גילדה מקצועית קטנה מאוד, אז כעת אנחנו קהילה עם כוח אדיר, וחשוב לי לעודד ערכים תרבותיים, התנדבותיים ועוד. בתפקידי כראש מחוז תל אביב של הלשכה ערכתי שינויים רבים הקשורים לקידום עורכי הדין ואני מתכוון לעשות זאת גם בלשכה הארצית".

"הרבה מאוד אנשים חושבים שזה שהגבתי בצורה נוקבת על כך שאנשים דרכו על תמונות של שופטי בית המשפט העליון הופך אותי לדמות פוליטית. בעיני, זו מחשבה שגויה ופופוליסטית. אני כאן לקדם את הלשכה וגם חשוב לי להביע עמדה חזקה על מקרים חמורים מהסוג הזה"

כיצד אתה חושב לנהל את הלשכה בתוך הכאוס המשפטי השורר היום במדינה?

"אנחנו לא נמצאים בכאוס אנחנו נמצאים במאבק, בין כוחות שרוצים להחליש את בית המשפט, לבין כוחות שרוצים להמשיך להעניק לו את הכוח הראוי לו. על הלשכה להשמיע קול נחוש וערכי בעד עצמאות המערכת, וזה ממש לא עניין פוליטי של ימין או שמאל, מגדר או דתיים וחילונים. כשהופכים את הדיאלוג לקול בריא - לא נכנסים לעניינים אישיים וראש הלשכה לא צריך לדבר בגופם של אחרים שחושבים אחרת ולצאת נגד תפיסתם".

כיצד תוכל לעבוד עם שר התומך ברפורמה?

"אני אוכל לעבוד עם כל גורם כדי לקדם את האינטרסים של עורכי הדין, תוך שמירה על דיון ענייני ושיח הולם, מתוך רצון לשמור על האינטרסים של הלשכה, לצד ניהול המשימות השוטפות שלה". 

זה לא סוד שאתה מתנגד לרפורמה. האם לדעתך היא תבוטל?

"הרפורמה או החקיקה במתכונת הנוכחית היא בעייתית מאוד לעצמאות מערכת המשפט, ולכן חשוב לי להביע את עמדתי בנושא. מצד שני, אני לא פרשן ולא אני זה שיקבע אם הרפורמה או החקיקה תעבור או לא. אנחנו יכולים להיאבק איפה שניתן להיאבק כדי שלא תהיה פגיעה בעצמאות בית המשפט ואנחנו צריכים לחתור לדיאלוג".

עו"ד בכר מבקש להדגיש: "לא כל חקיקה היא הרס הדמוקרטיה. עם זאת, כשיושבים ומדברים צריך לזכור שבסופו של דבר יש לב אחד לכל אדם, והלב שלי נוטה למערכת משפטית עצמאית. הרבה מאוד אנשים חושבים שזה שהגבתי בצורה נוקבת על כך שאנשים דרכו על תמונות של שופטי בית המשפט העליון הופך אותי לדמות פוליטית. בעיני, זו מחשבה שגויה ופופוליסטית. אני כאן לקדם את הלשכה אך מצד שני חשוב לי גם להביע עמדה חזקה על מקרים חמורים מהסוג הזה".

ומה לגבי עתידה של הרפורמה?

"אני אופטימי, אני מאמין שבסופו של דבר מערכת המשפט תישאר עצמאית ולשכת עורכי הדין תישאר חלק מרכזי בפן המקצועי של מערכת המשפט. אני לא יודע מה תהיה התוצאה הסופית, אבל אם הפוליטיקאים שמנסים להעביר את החקיקה, עם הסדרים מרחיקי לכת במערכת המשפט, היו חושבים על אותם חוקים כאשר הם לא בשלטון, אלא כמו כל אזרח פשוט אחר במדינה, הם היו מבינים שהם זקוקים למערכת משפט חזקה שתגן עליהם. מתוך המקום הזה הם היו מחוקקים רק חוקים שמיטיבים עם מערכת המשפט".

"זה לא נכון שראש לשכת עורכי הדין יפסול גורם פוליטי כזה או אחר, כמו במקרה של ראש הלשכה לשעבר אבי חימי. ראש הלשכה חייב לנהל שיח עם כל גורם מפתח כדי לקדם את הלשכה וקהילה גדולה של עורכי דין מוכשרים שזקוקים להנהגה חזקה"

מה תעשה אם ייגרם משבר חוקתי במהלך הכהונה שלך?

"אנחנו כבר בקצה של משבר חוקתי. אנחנו שומעים גורמים מסוימים בממשלה שמשווים את השופטים לטרוריסטים, מה שהופך את כל מה שקורה למשבר מנהיגותי רציני. לצד זאת, חשוב לי לציין שכל עוד הביקורת על החקיקה היא עניינית ולא לגופו של אדם, אפשר להשמיע אותה. יתרה מכך, ראש ארגון אף חייב להביע את דעתו, בייחוד בנושא כל כך בוער שיכול לשנות את החיים במדינה בצורה משמעותית".

עם זאת מוסיף בכר, "זה לא נכון שראש לשכת עורכי הדין יפסול גורם פוליטי כזה או אחר, כמו במקרה של ראש הלשכה לשעבר אבי חימי. ראש הלשכה חייב לנהל שיח עם כל גורם מפתח כדי לקדם את הלשכה. בסופו של דבר אני לא בא לקדם את עצמי אלא קהילה גדולה של עורכי דין מוכשרים שזקוקים להנהגה חזקה".

מהו הדבר הראשון שתעשה עם כניסתך לתפקיד?

"כרגע אני מכהן כראש לשכה זמני, והדבר הראשון שעסקתי בו כאשר נכנסתי לתפקיד הוא פעילות נמרצת לשמירת מקומם ומעמדם של עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים. אחרי הבחירות המתקרבות ביוני, אני קודם אקח יומיים לנוח ולהיות עם משפחתי, ולאחר מכן אמשיך באותה תנופה גם לשמר את המעמד של עורכי הדין וגם לשמר את מעמדנו בוועדה למינוי שופטים".

מה דעתך על המתמודדים מולך ומהו היתרון שלך עליהם?

"אני לא רוצה להתייחס למועמדים אחרים, אבל בכל זאת אומר שלדעתי זה לא נכון שברמה הציבורית אפי נוה יעמוד בראש הלשכה. בעיני זה יחליש מאוד את האמון ואת עורכי הדין בלשכה בשל ההיסטוריה הלא מחמיאה שלו. אולם, אני כמועמד מתעסק במה נכון בי עבור התפקיד ולא במה פסול באחרים". 

ומה לגבי שיתוף הפעולה בין רויטל סויד לאפי נוה, שלכאורה נועד לפזר קולות ולמנוע, בין היתר, את זכייתך?

"כל אחד ישפוט ויחליט בעצמו מה הוא חושב על המהלך הזה, ואני יודע שציבור עורכי דין הוא ציבור נבון שרואה את התמונה בתבונה רבה. מי שרוצה שלשכת עורכי הדין תהיה חלק ממערך דמוקרטי ליברלי צריך לאחד כוחות בעניין הזה, בדיוק כמו שפעלה עורכת הדין תמי אולמן, כאשר בחברה לחבור אלי בהתמודדות שלי ללשכה ולהסיר מועמדות, למרות שהיא אשת מקצוע מצטיינת ויש לה הרבה תמיכה. שוחחנו למי יש סיכוי גדול יותר, וקיבלנו יחד החלטה שאני אעמוד בראש והיא תצטרף אלי. אותו דבר צריך לעשות כל עורך דין שרוצה לחזק את הלשכה ואת מעמד מערכת המשפט".

"עורכי הדין רוצים להשמיע את קולם, לכן אני מקווה מאוד שהם יגיעו להצביע בהמוניהם. לכל חבר לשכה יש אחריות אדירה לצאת להצביע ולהשפיע, כדי שנוכל להמשיך לבחור נציגים לוועדה לבחירת שופטים ולבטא חוזקה וערכיות"

ח"כ גדעון סער הצהיר על תמיכה בך. האם לדעתך זה יכול לקדם אותך בבחירות?

"אני מודה לו על הדברים שאמר, שמדברים בעד עצמם. בגדול, כהונתו של סער כשר משפטים חיזקה את המערכת המשפטית אל מול מתקפות השלטון. הוא מהווה דוגמה ברורה לכך שזה לא עניין של ימין ושמאל. גדעון סער הביא רפורמות וטיפל בנושאים שהרבה שנים לא טופלו. הוא דוגמא מעולה לאופן בו יש לקדם שינויים מועילים בבית המשפט, שלא הורסים את המערכת. למשל יש שקר שרץ על כך שבית המשפט היא 'חונטת רחביה', אך גדעון סער ביחד עם נציגי לשכת עורכי הדין הביא לבחירות מגוונות של שופטים לבית המשפט העליון".

לאורך השנים, שיעורי ההצבעה לראשות הלשכה היו נמוכים יחסית. האם לאור המצב המורכב במדינה עורכי הדין ייצאו להצביע במספרים גדולים יותר?

 "לדעתי כן, יגיעו יותר עורכי דין להצביע. אני מרגיש זאת כי אני נמצא בשטח. עורכי הדין רוצים להשמיע את קולם, לכן אני מקווה מאוד שאני צודק והם אכן יגיעו להצביע בהמוניהם. לכל חבר לשכה יש אחריות אדירה לצאת להצביע ולהשפיע, כדי שנוכל להמשיך לבחור נציגים לוועדה לבחירת שופטים ולבטא חוזקה וערכיות". 

בתמונה למעלה: עו"ד עמית בכר. צילום: רמי דרזנר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה