zap group mishpati logo

ההבדלים במיסוי בין עוסק מורשה לבין עוסק פטור ואיזה סטטוס עדיף למי?

מתי תשלמו מס קבוע של 23% ומאיזה סכום עדיף לכם כלכלית להירשם כחברה בע"מ? רואה החשבון גל סרוסי מסביר את עיקרי ההבדלים בין הסיווגים שכדאי להכיר

23.05.23
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
ההבדלים במיסוי בין עוסק מורשה לבין עוסק פטור ואיזה סטטוס עדיף למי?

בישראל יש עובדים עצמאים רבים המסווגים לעוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ. עם זאת, רבים מהם אינם יודעים כי ההבדלים הקיימים בין הסיווגים השונים הם לעתים מהותיים ועשויים לחסוך להם כסף רב ולהיטיב עימם כלכלית. כך למשל, ההבדלים בין עוסק מורשה לבין עסק פרטי. 

רו"ח גל סרוסי, ממשרד גל סרוסי רואה חשבון, המתמחה בשירותי ראיית חשבון לעוסקים פטורים, מורשים, לחברות ולעמותות, מסביר: "ראשית, כל אדם רשאי לפתוח תיק עוסק מורשה במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. "לעומת זאת, כל אדם או שותפות יכולים לפתוח תיק של חברה בע"מ, אך התהליך מתחיל קודם כל ברשם החברות. לרואה החשבון מגיעים רק אחרי שנפתח תיק ברשם החברות. אבל זה רק ההבדל הראשון, והפחות חשוב", הוא אומר. סרוסי מוסיף כי "מבחינת מספק העוסק, המספר של העוסק מורשה יהיה מספר תעודת הזהות שלו. בחברה פרטית, מנגד, אתם תקבלו ח.פ, שהוא צירוף מספרים שנקבע על ידי רשם החברות. את הח.פ מקבלים מהרשם".

על עצמאי, עוסק פטור או מורשה, יוטל מס לפי מדרגות מס הכנסה שולי – כלומר, לפי שש מדרגות מס, כאשר מס ההכנסה יכול להיות עד 50%

מה הם ההבדלים במיסוי?

היכן הדברים מתחילים להשפיע על הכיס שלכם? במיסוי, כמובן. "על עצמאי, עוסק פטור או מורשה, יוטל מס לפי מדרגות מס הכנסה שולי – כלומר, לפי שש מדרגות מס, כאשר מס ההכנסה יכול להיות עד 50%", מסביר רו"ח סרוסי.

"מנגד, על חברה בע"מ יוטל אחוז מס קבוע – 23%. זה עשוי להיות משמעותי", אומר סרוסי. המומחה בניהול חשבונות מציין כי "לדוגמה, במקרה של רווח של 600 או 700 אלף שקל בשנה –כלומר, הכנסות פחות הוצאות – כבר יותר כלכלי לעבור לעבוד כחברה. עוסק מורשה שמרוויח מעל, בערך, 630 אלף שקל, ישלם 50% מס הכנסה על כל שקל שהוא ירוויח מעבר". 

עלות הנהלת החשבונות עבור עוסק מורשה, הנהלת חשבונות חד-צידית, נעה בין 400 ל-700 שקל בחודש, לא כולל מע"מ. עלות טיפול בחברה בע"מ - הנהלת חשבונות דו-צידית - נעה בין 1,600 ל-2,500 שקל בחודש, לא כולל מע"מ

מהי החבות המשפטית בכל מעמד?

סרוסי מציין כי מבחינת חבות משפטית, "בית המשפט עלול להתערב ולקחת את כל הנכסים האישיים של עוסק מורשה אשר חס וחלילה הגיע לחדלות פירעון. הרכב, הדירה - הכל. מנגד, חברה בע"מ נחשבת לישות משפטית נפרדת. כלומר, אם חברה בע"מ פושטת רגל, ניתן להשתמש ולפרוע נכסים של החברה בלבד ולא של האדם הפרטי שמאחוריה.

"אמנם קיים הליך משפטי שנקרא 'הרמת מסך', שמאפשר לקחת גם מהנכסים הפרטיים של בעלי חברות, אולם הוא לא קורה הרבה", מציין סרוסי הבדל מהותי נוסף.

לסיכום, מבחינת עלויות, סרוסי אומר כי "על חברה בע"מ לשלם אגרה שנתית של 1,600 שקל, ואילו לעוסק מורשה אין אגרה ואין עלויות קבועות".

בנוסף, עלות הנהלת החשבונות עבור עוסק מורשה, הנהלת חשבונות שנקראת חד-צידית, נעה בין 400 ל-700 שקל בחודש, לא כולל מע"מ. מנגד, טיפול בחברה בע"מ נקרא הנהלת חשבונות דו-צידית, והעלות שלה נעה בין 1,600 ל-2,500 שקל בחודש, לא כולל מע"מ".

קחו את המידע הנ"ל לתשומת ליבכם ובידקו מהו הצעד הכלכלי הנכון ביותר עבורכם! או פשוט דברו עם משרד גל סרוסי רואה חשבון, שהוקם ב-2016. המשרד ממוקם בבאר שבע, מטפל ונותן שירותי ראיית חשבון לעוסקים פטורים, מורשים, לחברות ולעמותות. בנוסף, ביקורת דו"חות כספיים, דו"חות שנתיים, הנהלת חשבונות, חשבות שכר והכנת משכורות, הצהרות הון ועוד.

אתר אינטרנט: https://galcpa.co.il, טל': 054-6399911

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גל סרוסי רואה חשבון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה