zap group mishpati logo

קרן השתלמות לעובדי הוראה - הדרך להשתלמות מקצועית

קרן השתלמות לעובדי הוראה מהסתדרות המורים מאפשרת לכל העמיתים ליהנות מחיסכון נאה ומפטור ממס וגם מימון לימודים או השתלמות מקצועית. על הקרן למורים ולגננות, בכתבה הבאה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
05.09.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
קרן השתלמות לעובדי הוראה - הדרך להשתלמות מקצועית

עיקרי הכתבה: 

  • קרן השתלמות לעובדי הוראה היא תכנית חיסכון פטורה ממס של שש שנים, המאפשרת משיכה של 90% מהחיסכון במקרה של אי מימוש הקרן לצורכי לימודים.
  • בקרן ההשתלמות הכסף ממשיך להצטבר, גם אם רובו נפדה לאחר שלוש שנים לצורך מימוש לימודים/ שנת השתלמות. לאחר 3 שנים נוספות ניתן לפתוח את התכנית ולפדות את הכסף לכל מטרה.
  • קרן השתלמות לעובדי הוראה שונה מקרן רגילה, בכך שמטרתה היא לעודד את מימוש הקרן בלימודים ולא בחיסכון. 
    ______________________________________

קרנות השתלמות הן מוצרי חיסכון מצוינים, בעיקר בשל העובדה שהם פטורים ממס, מיועדים לחיסכון לטווח קצר-בינוני, והתשואות עליהם גבוהות בדרך כלל ממכשירי חיסכון אחרים. לעובדי הוראה מוצעות קרנות השתלמות קצת אחרות, הן מבחינת ההפרשות והן מבחינת פדיון הכסף. הסיבה היא פשוטה: בניגוד לקרנות השתלמות קלאסיות שנועדו למעשה בעיקר לצורכי חיסכון, פה יש רצון לעודד את העמיתים לממש את הקרן ולצאת ללימודים. 

קרן השתלמות לעובדי הוראה

קרן השתלמות באופן כללי הוא מוצר חיסכון מצוין, שמעודד חיסכון משולב בלימודים. שלוש שנים מפתיחת הקרן ניתן למשוך את הכסף למטרות לימודיות, בהתאם לפרוטוקול הקרן ובתנאי שהלימודים/ מוסד הלימודים עומדים בקריטריונים לזכאות הקרן. קרן השתלמות לעובדי הוראה מארגון המורים היא קרן מעט שונה, שמיועדת לענות על צרכים של מורים, שבניגוד לעובדים אחרים במשק זכאים לצאת לשנת שבתון לצורך השתלמות בכל פרק זמן. 

קרן השתלמות ייעודית לעובדי הוראה

פתיחת קרן השתלמות לעובדי הוראה שונה מקרן השתלמות רגילה: בקרן השתלמות רגילה מופרש לחיסכון 10% מהמשכורת, כש-7.5% מופרשים על ידי המעסיק והשאר על חשבון העובד. קרן השתלמות לעובדי הוראה מופרשת בשיעור של 12.6% משכרו של המורה, הגננת או המפקח, 4.2% על חשבונו והשאר על ידי המעסיק - משרד החינוך.  

בנוסף, קיים שינוי גם באופן משיכת הכסף - אם בקרן השתלמות רגילה ניתן למשוך את הכסף במלואה לאחר שש שנים, אם לא נוצלה לצורכי השתלמות, קרן השתלמות לעובדי הוראה יכולה להיפדות בשווי של 90%, במידה והעובד לא יצא להשתלמות. הסיבה היא שקרנות השתלמות אלו נועדו לעודד את הצוות החינוכי לממש את ההצעה, לצאת לשנת שבתון ולעבור השתלמויות שונות. 

הלוואת קרן השתלמות למורים

בקרב מקבלי קרן השתלמות לעובדי הוראה, הלוואה היא פעולה נפוצה למדי, בדיוק כפי שזה נפוץ גם בקהל הרחב שלוקח הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות שלו. למעשה, זו הלוואה בתנאים טובים יותר מאשר דרך הבנק, מאחר שהריבית נמוכה יותר והקרן ממשיכה לצבור עוד רווחים.

כשלווים כסף על חשבון קרן השתלמות או תכנית חיסכון התנאים הם אחרים, לא צריך בדרך כלל ערבים כי אתם לווים מתוך הכסף של עצמכם. בנוסף, אין פה התערבות של הבנק, ולכן האשראי לא נפגע. הסכום שתוכלו לקחת תלוי בהחלטה של מנהל הקרן וביתרה שתיוותר בחשבון הקרן לאחר המשיכה. תוכלו להחזיר את כל הכסף בסוף מסלול החיסכון, או אחת לחודש. ביצוע ההלוואה הוא פשוט מאוד וניתן לביצוע באופן מקוון דרך האתר של הקרן.

קרן השתלמות למורים וגננות

קרן השתלמות לעובדי הוראה מגיעה בשני מסלולים: קרן השתלמות למורים ולגננות וקרן השתלמות למורים בעל יסודי - קרן השתלמות למורים תיכוניים, למורים בסמינרים ולמפקחים. בניגוד לקרן השתלמות רגילה שצוברת 10% מהמשכורת, לקרן השתלמות של מורים וגננות יש צבירה גבוהה יותר של 12.6%, מה שמבטיח חיסכון גדול יותר. 

פתיחת קרן השתלמות למורים

פתיחת קרן לעובדי הוראה היא פשוטה ביותר וניתנת לביצוע באופן מקוון. היכנסו לאתר קרנות ותבחרו אם אתם עמיתים חדשים או שיש לכם כבר קרן. אם תבחרו באופציה של "עמית חדש", תתבקשו לצרף צילום תעודת זהות ותלוש משכורת, תחתמו דיגיטלית ותקבלו הודעה שהצטרפתם לקרן. לאחר מכן תקבלו הסבר על המסלולים השונים (רמות הסיכון, אפיקי השקעה ועוד) ותמלאו את כל הפרטים האישיים שלכם. לאחר מכן תמלאו את פרטי המעסיק שלכם ושם המוסד החינוכי שבו אתם מועסקים.

איך מושכים קרן השתלמות למורים?

הקריטריונים לקבלת 100% מסך החיסכון של קרן ההשתלמות מתקיימים במצבים הבאים:

– פרישה לפנסיה לאחר 6 שנות חיסכון, 

– פטירה (היורשים יקבלו 100% מהחיסכון).

במקרים מסוימים המורה/ הגננת יקבלו כ-90% מסכום החיסכון, לאחר 6 שנות חיסכון:

  • אם העובד חצה את גיל 55.
  • אם הוא בן 50 ויצא פעם אחת לפחות לשנת השתלמות.
  • אם יש לו 15 שנות ותק במערכת החינוך והוא מימש שנת השתלמות.
  • אם הוא פוטר מעבודתו.

כמו כן, ישנם גורמים נוספים, כמו מצב בריאותי, שיכולים להשפיע על ההחלטה לאפשר לעובד ההוראה למשוך את הקרן. טופס קרן השתלמות למורים באתר הקרנות ייתן לכם את כל המידע שאתם צריכים.

איך עושים קרן השתלמות למורים?

ניתן לפתוח קרן בעזרת טפסים קרן השתלמות לעובדי הוראה, באתר של קרנות ההשתלמות. זוהי פעולה פשוטה למדי, אך מאחר שהקרן מושכת את הרווחים שלה מהשקעות באפיקים שונים, כדאי ללמוד קצת ולהבין במה מדובר. יש רמות סיכון שנות, לדוגמה יש קרנות בסיכון מוגבר שמשקיעות באפיקים עם חשיפה מנייתית גבוהה. מצד אחד זה מבטיח לעתים קרובות תשואות נאות מאוד, במיוחד לפרק זמן הקצר של החיסכון. מצד שני, יש פה רמת סיכון מסוימת, שלא כל אחד מוכן לקחת. שווה להתייעץ עם איש מקצוע בתחום ולבחור מסלול בהתאם. אם לא תבחרו מסלול, תצורפו למסלול הכללי. 

לסיכום, קרן השתלמות למורים היא תכנית חיסכון משולבת עם פדיון השתלמות, שמטרתה לעודד את עובדי ההוראה לצאת לאחר שלוש שנים של חיסכון בקרן לשנת השתלמות (שנת שבתון), לעבור השתלמויות ולשלם אותן באמצעות הכסף שנחסך במהלך שלוש השנים האלו. לאחר מכן, הקרן תמשיך להשקיע ולייצר רווחים, כך שגם אחרי שלוש שנים, כשהעמית ירצה למשוך את הכסף, יוותר לו שם סכום נאה. 

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה