zap group mishpati logo

פנקס הקבלנים - הדרך היעילה לבחירת קבלן מקצועי ואמין

מהו פנקס הקבלנים ומדוע חשוב להכיר אותו לפני שנכנסים לפרויקטים של בנייה או שיפוץ? כל ההסברים

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
08.09.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
פנקס הקבלנים - הדרך היעילה לבחירת קבלן מקצועי ואמין

עיקרי הכתבה:

  • פנקס רשם הקבלנים הוא פנקס המנוהל על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון וכולל את כל הקבלנים הרשומים ופרטיהם.
  • כדי להירשם בפנקס הקבלנים, הקבלן צריך לעמוד בקריטריונים של משרד הבינוי והשיכון.
  • באתר של משרד הבינוי והשיכון ניתן להיכנס לפנקס הקבלנים ולמצוא את הקבלן שאתם מחפשים לפי שם, טלפון או כתובת. אם אתם מחפשים קבלן חדש, חפשו לפי סיווג וקירבה לאזור המגורים.

_________________________________________________ 

מדי פעם כולנו נזקקים לשירותי קבלן. בין אם מדובר בשיפוץ דירה, בניית בית או כל עבודת בנייה אחרת, חשוב מאוד לבחור קבלן מקצועי ואמין, אחרת אנו עלולים להיתקע באמצע שיפוצים או עם דירה שהכל בה כבר חפור אבל הקבלן נעלם. בנוסף, יש עוד לא מעט סוגיות שעולות בהקשר ליכולותיו של קבלן: האם הוא משתמש בחומרים איכותיים, האם העבודה שלו יציבה? האם הוא מעסיק אנשי מקצוע טובים? כל אלה מעלים את השאלה: איך מוודאים שהקבלן שבחרנו אמין, מקצועי ומנוסה?

למה לא לבחור קבלן רק על פי המלצות של חברים?

שיטת ה"פה לאוזן" לא כל כך עובדת פה, מאחר שהקבלן יכול לעשות עבודה מעולה בבית של אדם אחד ועבודה פחות מוצלחת בביתו של אדם אחר, מסיבות שונות ורבות. הוא יכול להוכיח אמינות, להתחיל פרויקט ולסיים אותו בהצלחה, ואילו בפרויקט אחר להיעלם לטובת פרויקט נחשק ויוקרתי יותר. השיטה הבטוחה לבחור קבלן היא באמצעות פנקס הקבלנים, שמאגד את הקבלנים הרשומים בישראל, אלה שעונים על הקריטריונים שמזכים אותם במעמד הפרסום בפנקס.

רשם הקבלנים מנהל את פנקס הקבלנים הכולל את כל הקבלנים הרשומים ואת סיווגם המקצועי והכספי. החוק קובע כי עבודות הנדסה בנאיות בהיקף כספי מסוים או מסוג מסוים חייבות להתבצע רק בידי קבלן רשום. בפנקס תוכלו לבדוק את פרטי הקבלן שאותו אתם שוקלים להעסיק.

מהו פנקס הקבלנים?

פנקס הקבלנים הוא, כאמור, מאגר שמנוהל על ידי משרד הבינוי והשיכון, וליתר דיוק, על ידי יחידה במשרד זה שנקראת רשם הקבלנים. המאגר כולל את פרטי כל אנשי המקצוע והחברות שעומדים בקריטריונים שקבע משרד הבינוי והשיכון מבחינת הניסיון, המקצועיות ולא פחות חשוב – ההתנהלות. ייעודו של פנקס הקבלנים הוא פיקוח, איסוף וניטור מידע על ענף הבנייה בכלל וקבלנים בפרט.

פנקס הקבלנים – פרטים על הקבלן הרשום

בהתאם לצורך להנגיש מידע על קבלנים לציבור הרחב, משרד הבינוי והשיכון אסף את פרטיהם של כל הקבלנים הרשומים באופן חוקי, אלה העומדים בקריטריונים שנקבעו על מנת לעבוד כקבלנים. בין היתר תמצאו על הקבלנים את פרטי המידע הבאים: שמם, שם החברה שלהם, מס' תעודת זהות שלהם, כתובתם, מספרי הטלפון שלהם, אימייל, מתי נרשמנו בפנקס הקבלנים, מהו הסיווג שלהם ובאיזה ענף הם מתמחים. כמו כן, תוכלו לדעת אם הם קבלנים רשומים כלליים, קבלנים רשומים בקטגוריה מיוחדת או כאלה שרשומים בקטגוריה מוגבלת. באתר האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון תוכלו לראות את כל הסיווגים והמידע הנחוץ.

מה הם ההבדלים בסיווגי קבלנים?

"פנקס הקבלנים סיווג" מאפשר לכם לדעת באיזו קטגוריה רשום הקבלן שאתם מחפשים:

קבלן רשום הוא קבלן שעונה על כל הדרישות והקריטריונים של משרד הבינוי והשיכון והוא רשאי לבצע עבודות בנייה.

קבלן רשום בקטגוריה מיוחדת גם הוא קבלן שעונה על כל הדרישות של משרד הבינוי והשיכון, אך בנוסף באמתחתו ניסיון בעבודות "מיוחדות" כמו למשל תשתיות.

קבלן רשום בקטגוריה מוגבלת הוא קבלן רשום כמו בקטגוריה הראשונה, אך ללא ניסיון רב.

יש גם קבלנים עם החרגה ספציפית, שרשם הקבלנים החליט לצמצם את מספר/ סוג הפרויקטים שהם יכולים לקחת.

פנקס הקבלנים הרשומים

פנקס הקבלנים הרשומים, המציע כאמור רשימה מפורטת ויעילה של הקבלנים הרשומים כחוק, הפרטים האישיים והמקצועיים שלהם והסיווג המקצועי שלהם, חשוב במיוחד כדי שנוכל להתאים את הקבלן לצרכים שלנו. ענף הבניין והבנייה הוא עולם רחב מאוד של התמחויות, וככל הנראה שלצורך שיפוץ דירה קטנה לא נזדקק לקבלן שעובד על פרויקטים ענקיים של שכונות מגורים. בנוסף, המאגר מאפשר לנו לבחור קבלן אחד או שניים המתאימים לצרכים ספציפיים. למשל, קבלן אינסטלציה ולצידו קבלן חשמל או קבלן כללי. 

איך בודקים אם קבלן רשום בפנקס הקבלנים?

נכנסים לאתר של משרד הבינוי והשיכון ומחפשים את רשם הקבלנים ובתוכו את פנקס הקבלנים. שם תוכלו לאתר מיד את הקבלן שאתם מחפשים לפי שם, מספר טלפון, כתובת, תעודת זהות או סיווג.

 איך להיות קבלן רשום?

כדי להיות קבלן רשום, הקבלן צריך לעמוד במספר תנאים: ניסיון מקצועי, השכלה מקצועית רלוונטית בהתאם לנהלים של משרד העבודה והרווחה ומומחיות בתחומו.

מי מופיע בפנקס הקבלנים?

בפנקס הקבלנים מופיעים כל הקבלנים הרשומים כחוק והעומדים בקריטריונים של משרד הבינוי והשיכון.

מה הם היתרונות של קבלן רשום בפנקס על פני קבלן שאינו רשום?

קבלן המופיע בפנקס הקבלנים מוגדר כקבלן מורשה על פי חוק. הלקוחות שבוחרים בו יכולים לדעת שהוא עמד בתנאי קבלה שמעידים על השכלתו, נסיונו ומומחיותו, ולכן הבחירה בו תהיה קלה יותר מאשר בקבלן שלא רשום, וקשה לדעת עליו פרטים מעבר למה שהוא מספר.

(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה